اولین کامپیوتر شخصی جهان

اولین کامپیوتر شخصی جهان پس از 50 سال در یک خانه در انگلیس پیدا شد

دو دستگاه رایانه Q1 که به عنوان اولین کامپیوتر شخصی در جهان شناخته می‌شود، به‌تازگی به‌طور اتفاقی در انگلستان پیدا شده‌اند. این دستگاه‌ها آخرین بار پنجاه سال قبل استفاده شده بودند!

به‌تازگی دو دستگاه میکرو کامپیوتر Q1 که به عنوان اولین کامپیوتر شخصی تک میکروچیپی جهان شناخته می‌شود در منزلی در انگلستان پیدا شده است. به این ترتیب تعداد نمونه‌های سالم از این کامپیوتر در کل دنیا به سه دستگاه رسید!

به گزارش livescience، این دو کامپیوتر Q1 توسط کارگران یک شرکت حمل و نقل اسباب و اثاث تحت نام Just Clear و به هنگام جابجا کردن لوازم داخل یک انبار زیر حجم زیادی وسایل دیگر پیدا شدند. این دو مدل آخرین بار در سال دهه 1970 میلادی توسط یک کمپانی حفاری نفتی مورد استفاده قرار گرفته بودند؛ درحالیکه سومین نمونه سالم از این کامپیوتر در منطقه‌ای در حوزه کشورهای اسکاندیناوی کشف شده بود.

در گجت نیوز بخوانید:
این کامپیوتر قدیمی، کلید موفقیت ماموریت آپولو ۱۱ و سفر انسان به ماه است کامپیوتر قدیمی استیو جابز به قیمت ۳۶۵ هزار دلار فروخته شد ۷ کاربرد جالب برای کامپیوترها و لپ تاپ های قدیمی

بر اساس ایمیلی که مدیر این شرکت حمل و نقل به livescience ارسال کرده بود، کارگران این شرکت در ابتدا متوجه کشف تازه‌ای که کرده بودند نشده و صرفا گمان می‌کردند با دو کامپیوتر قدیمی که باید به شرکت‌های بازیافت وسایل الکترونیکی تحویل داده شوند طرف هستند! با این وجود پس از مشورت با متخصصین این حوزه معلوم شد که نمونه‌های یافت شده در حقیقت اولین مدل‌های کامپیوتر شخصی یکپارچه در جهان به شمار می‌روند که بر مبنای تنها یک میکروچیپ طراحی شده است.

رایانه Q1

یافت اولین کامپیوتر شخصی تک میکروچیپ جهان پس از پنج دهه!

کامپیوتر Q1 توسط کمپانی آمریکایی تحت همین نام در سال 1972 با طراحی منحصربفرد تولید شد. رنگ قالب در طراحی این دستگاه نارنجی و مشکی بوده و در آن از صفحه نمایش پلاسما استفاده شده بود.‌ از این دستگاه به‌عنوان پدر معنوی کامپیوترهای مدرن یاد می‌شود و در آن زمان تنها چند دستگاه از آن به انگلستان صادر شده بود!

کامپیوتر Q1 دستاورد بسیار مهمی در تاریخ توسعه رایانه‌ها به شمار می‌رود. تمامی رایانه‌های پیش از Q1 مبتنی بر میکروپردازنده‌های چند چیپی بودند؛ درحالیکه این دستگاه نخستین محصولی بود که بر پایه تنها یک میکروچیپ، یعنی اینتل 8008، فعالیت می‌کرد. این پردازنده هشت بیتی قادر به پردازش شانزده کیلوبایت اطلاعات بود و به حداکثر سرعت کلاک 800 کیلوهرتز می‌رسید. طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که این مشخصات با استانداردهای امروزی چندان درخشان باشند. اما در دوران پیش از PC در دهه هفتاد میلادی، این مشخصات فنی شگفت‌انگیز تلقی می‌شدند. Q1 عنوان نخستین میکروکامپیوتر واقعی جهان را دو سال زودتر از کامپیوتر شناخته‌شده‌تر Altair 8800 تصاحب کرد.

پال نیو، استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه کینگستون در انگلستان، نقش Q1 در توسعه صنعت تولید کامپیوتر در دنیا را غیرقابل انکار دانسته و اعلام کرده که بدون این کمپانی، امروز نه خبری از کامپیوترهای شخصی، نه مک و نه دستگاه‌های اندرویدی و محصولات اپل بود! این دانشمند تلاش‌های کمپانی Q1 در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی را زمینه شکل‌گیری ایده «یک دستگاه برای همه چیز» و خلق کامپیوترهای مدرن دانسته که در طی چندین دهه اخیر نفوذی باورنکردنی در زندگی روزمره انسان‌ها داشته است.

همچنین بخوانید:
اولین لپ تاپ اپل یک شکست مفتضحانه بود! ۱۰ چیزی که باید قبل از خرید یک کامپیوتر شخصی بدانید مسیر انقلاب کامپیوترها ؛ چگونه به جایی که امروزه هستیم رسیدیم؟

این دو کامپیوتر Q1 در حال حاضر به‌طور موقتی در یک موزه در دانشگاه کینگستون در رویدادی تحت نام «ساخت دستگاهی برای همه چیز: نمایش دستگاه‌هایی که آینده را ساخت!» به معرض نمایش گذاشته شده است. از دیگر دستگاه‌های حاضر در این رویداد همچنین می‌توان به ZX Spectrum و BBC Micro اشاره کرد. طبق روال همیشه در صورتی که پیشنهاد خریدی از سوی موزه یا کلکسیونر خاصی برای این دو دستگاه کامپیوتر Q1 وجود نداشته باشد، آن‌ها به‌زودی به مزایده گذاشته خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*