لپ تاپ قدیمی

۷ کاربرد جالب برای کامپیوترها و لپ تاپ های قدیمی

اگر یک کامپیوتر یا لپ تاپ جدید خریداری کرده‌اید، پیش از این که دستگاه قدیمی خود را دور بیندازید این مطلب را مطالعه کنید تا با برخی کاربردهای لپ تاپ و کامپیوترهای قدیمی آشنا شوید.

اگر به‌تازگی یک کامپیوتر یا لپ تاپ جدید خریداری کرده‌اید، احتمالا روزهای بسیار خوبی را سپری می‌کنید! تصور این که کامپیوتر جدیدتان با قدرت فراوانش به‌راحتی از پس کارهای مورد انتظار از آن برمی‌آید، بدون شک لذت‌بخش و دلنشین بوده و برایتان بسیار جذاب است! با این حال باید در نظر داشته باشید که با خرید این سیستم جدید باید فکری هم برای لپ تاپ یا کامپیوتر قدیمیتان کرده و یا آن را به کسی ببخشید یا استفاده‌ای برای آن پیدا کنید!

طبیعتا ساده‌ترین راه این است که دستگاه قدیمی‌تان را در جعبه گذاشته و درون کمد قرار دهید یا با آچار و پیچ‌گوشتی به جانش افتاده و دنبال پیدا کردن قطعات بدردبخور برای سیستم جدیدتان بگردید! در عین حال روش‌های خلاقانه دیگری هم وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها از کامپیوتر یا لپ تاپ قدیمی‌تان استفاده کنید و کاربری‌های جذابی برای آن‌ها خلق کنید. پیش از آن‌که تصمیم بگیرید کامپیوتر قدیمی‌تان را درون کمد بگذارید یا به کسی ببخشید، توصیه می‌کنیم این متن را مطالعه فرمایید.

در گجت نیوز بخوانید:

سال ۲۰۲۴، سال انقلاب لپ تاپ ها است

7 کاربرد جالب برای لپ تاپ و کامپیوترهای قدیمی

کاربردهای بیشماری برای یک کامپیوتر یا لپ تاپ کهنه وجود دارد که می‌تواند چالش‌های فراوانی را از مقابل پای شما بردارد. با این حال در ادامه به هفت مورد از جالب‌ترین و کاربردی‌ترین موارد آن اشاره خواهیم کرد.

سرور خانگی فایل‌ها و اطلاعات

سرور خانگی

یکی از کاربردی‌ترین استفاده‌های کامپیوترها و لپ تاپ های قدیمی زمانی‌ست که در یک خانه یا اداره چندین سیستم به یکدیگر متصل هستند. در این شرایط، یک کامپیوتر می‌تواند نقش سرور فایل‌ها و اطلاعات را بازی کرده و امکان دسترسی سریع تمامی افراد به اطلاعات را فراهم کند. فرقی نمی‌کند که در یک خانه قصد دسترسی به مجموعه موزیک‌های خود را دارید یا در یک اداره دنبال یک پوشه اطلاعات خاص می‌گردید؛ در هر صورت می‌توانید با استفاده از یک کامپیوتر قدیمی و بلااستفاده خیلی زود به اطلاعات مدنظرتان دسترسی پیدا کنید.

بسیاری افراد برای انجام این کار از یک رزبری پای یا شبکه متصل ذخیره‌سازی (NAS) استفاده می‌کنند. با این وجود با در اختیار داشتن یک کامپیوتر یا لپ تاپ قدیمی می‌تواند بدون این که ریالی خرج کنید، یک سرور سریع اطلاعات ساخته و از آن بهره ببرید. این کار از طریق خود سیستم عامل یا با استفاده از نرم افزارهای مخصوص این کار امکان‌پذیر است. نرم افزارهای Amahi و FreeNAS دو گزینه ایده‌آل برای تبدیل لپ تاپ قدیمی به یک سرور اطلاعات به شمار می‌روند. البته گوگل، دوست و همراه همیشگی خودتان را نیز از یاد نبرید؛ چرا که ابزارهای گوگل نیز می‌توانند به‌راحتی دستگاه قدیمی شما را به سرور تبدیل کنند!

 سرور اینترنت

لپ تاپ قدیمی

راه‌اندازی سرور وب امروزه به‌سادگی و با پیمودن چندین گام ابتدایی قابل انجام است. با این وجود آیا می‌دانستید که اگر یک لپ تاپ یا کامپیوتر قدیمی در اختیار داشته باشید می‌توانید خودتان سرور وب اختصاصی برای خود راه‌اندازی کنید و از طریق آن به شبکه جهانی اطلاعات دسترسی پیدا کنید!

راه‌اندازی سرور وب این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد که با تکنولوژی‌هایی مثل لینوکس بیشتر آشنا شوید و مفاهیم دیگری مثل نحوه کار کردن اینترنت یا دنیای پر رمز و راز DNS ها را فرا گیرید. سرورهای اینترنت همچنین این قابلیت را در اختیارتان قرار می‌دهند که خودتان یک وبسایت را بدون خرج کردن کوچک‌ترین هزینه‌ای راه‌اندازی کرده و پشتیبانی نمایید.

یادگیری اجزای مختلف کامپیوتر

تعمیر کامپیوتر

اگر دنبال روشی هستید که بتوانید به کمک آن اجزای مختلف یک کامپیوتر را شناخته و با تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری آن بیشتر آشنا شوید، چه چیزی بهتر از یک کامپیوتر یا لپ تاپ قدیمی که از بابت خراب شدنش نگرانی نداشته باشید!

برای فراگیری جزئیات بیشتر عملکرد کامپیوترها اعم از نرم افزاری و سخت افزاری مانند چگونگی رفع اشکال ویندوز، آشنایی با فرامین مختلف، نصب سیستم عامل‌های متفاوت و دیگر موارد لازم است کامپیوتری داشته باشید که بتوانید بدون ترس از کار افتادن یا خراب شدن، هربلایی مایلید سر کامپیوترتان بیاورید. به این ترتیب فرصت فراوانی برای اشتباه کردن خواهید داشت و می‌توانید از اشتباهات پیشین خود یاد بگیرید.

فایروال و مسدودکننده تبلیغات

فایروال

دقیقا مشابه فرآیند ساخت یک سرور اینترنت یا فایل، شما همچنین می‌توانید از کامپیوتر یا لپ تاپ خود در نقش یک فایروال استفاده کنید و نحوه دسترسی دستگاه‌های مختلف خود به اینترنت را کنترل کنید.

PiHole نام یکی از این نرم افزاری مدیریت دسترسی به اینترنت است که بر خلاف نامش، علاوه بر رزبری پای روی سیستم‌ها و پلتفرم‌های مختلفی قابل نصب است. با برنامه ریزی و تنظیم این نرم افزار می‌توانید ضمن مسدود کردن تبلیغات، محتوای نمایش داده شده روی هریک از دستگاه‌ها را نیز مدیریت و کنترل کنید. این مساله به‌طور خاص زمانی مفید است که فرزندتان با تبلتش به اینترنت متصل بوده و در سایت‌ها و سرویس‌های مختلف گشت و گذار می‌کند. این کار نیز مثل سایر موارد توضیح شده در این متن رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای برایتان نخواهد داشت. علاوه بر این، حین انجام این کار همچنین می‌توانید در خصوص نحوه مدیریت اطلاعات در اینترنت نیز چیزهای جدیدی یاد بگیرید.

پردازش گسترده

لپ تاپ قدیمی

اگر هیچیک از کاربردهای بالا برای کامپیوتر و لپ تاپ قدیمی نتوانسته نظر شما را جلب کند، یکی دیگر از کارهای جذابی که می‌توانید با آن انجام دهید، پردازش گسترده (Distributed Computing) است. پردازش گسترده به بیان ساده از مجموع توان پردازشی کامپیوترهای مختلف در سرتاسر دنیا استفاده می‌کند تا با استفاده از آن‌ها مساله‌ای پیچیده را حل کند. از جمله این مسائل پیچیده می‌توان به پیدا کردن هوش فرازمینی در نقطه‌ای از کهکشان یا کمک به تحقیقات علمی سنگین اشاره کرد.

همچنین بخوانید:

روش هایی آسان و کاربردی برای افزایش سرعت و عملکرد لپ تاپ

تنها کاری که برای وصل کردن کامپیوتر خود به شبکه پردازش گسترده باید انجام دهید آن است که نرم افزار خاصی را روی آن نصب کرده و کار را شروع کنید.‌ پردازش گسترده هم همانند استخراج رمزارزها هم از پردازنده و هم کارت گرافیک استفاده کرده و می‌تواند شما را در پیشرفت‌های علمی بشر سهیم کند.

استخراج رمزارزها

استخراج رمزارز

برای استفاده از کامپیوترها در استخراج رمزارزها کامپیوترهای بخصوصی وجود دارند که مشخصات سخت افزاری خاصی دارند. با این حال استخراج رمزارزها با هر کامپیوتر دیگری هم امکان پذیر است. البته طبیعتا هرچه سیستم کامپیوتر شما و خصوصا کارت گرافیک آن قدرتمندتر باشد می‌توانید رمزارزهای بیشتری استخراج کنید. با وجود این که روزهای طلایی استخراج رمزارزها مدتی است که گذشته؛ اما اگر کامپیوتر بلااستفاده‌ای در منزل دارید، می‌توانید با شرکت کردن در برنامه‌های استخراج رمزارز حداقل در خصوص این فعالیت تجربه و اطلاعات کسب کنید.

البته باید دقت کنید که اگر کامپیوتر شما بیش از اندازه قدیمی است، عملا شانسی برای استخراج رمزارز نخواهید داشت؛ همچنین توجه کنید که برخی اوقات خرید رمزارزها کاری منطقی‌تر به نظر می‌رسد تا استخراج آن‌ها!

اهدا کردن کامپیوتر و لپ تاپ قدیمی به افرادی که به آن نیاز دارند

آخرین کاری که می‌توانید با لپ تاپ قدیمی خود انجام دهید بخشیدن آن به فردی نیازمند است که بنا به هر دلیلی به رایانه دسترسی نداشته و می‌تواند با استفاده از کامپیوتر شما به دنیای اطلاعات دسترسی پیدا کند. بسیاری مدرسه‌های محلی قطعا از یک کامپیوتر سالم و قدیمی که بتواند بخشی از نیاز آن را برطرف کند، استقبال می‌کنند.

همچنین اگر قصد ندارید کامپیوتر را به مدرسه اهدا کنید، یکی از بنیادهای خیریه شهر خود را انتخاب کنید و کامپیوتری که خودتان از آن استفاده نمی‌کنید را به آن‌ها ببخشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*