افزایش سرعت لپ تاپ

روش هایی آسان و کاربردی برای افزایش سرعت و عملکرد لپ تاپ

در ادامه به معرفی روش‌هایی ساده می‌پردازیم که می‌توانید از طریق آن‌ها سرعت لپ تاپ ویندوزی خود را افزایش دهید. با دانستن این ترفندها، عملکرد دستگاه شما به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

فارغ از این که لپ تاپ شما چقدر قدرتمند یا گران قیمت باشد، کند شدن یا هنگ کردن آن مساله‌ای اجتناب‌ناپذیر است.

دلایل متعددی برای کند شدن یک لپ تاپ وجود دارد. با این حال در صورتی که روش افزایش سرعت آن را بلد باشید، می‌توانید صرفنظر از دلیل افت عملکرد، لپ تاپ قدیمی‌تر خود را به محصولی سریع، همانند یک دستگاه نو تبدیل کنید.

مهم‌تر آن که اغلب روش‌های موجود برای افزایش سرعت و بهبود عملکرد لپ تاپ ها نیازی به مهارت های تکنیکی چندانی نداشته و با پیمودن چندین گام ساده قابل انجام خواهد بود.

چگونه سرعت و عملکرد لپ تاپ خود را افزایش دهیم؟

در ادامه این متن سعی داریم به معرفی چندین روش آسان برای ارتقای عملکرد یک لپتاپ بپردازیم. اگر شما هم احساس می‌کنید دستگاهتان به‌تازگی بیش از حد کند شده، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

اپلیکیشن‌های غیرضروری را حذف کنید

اولین و مهم‌ترین اقدامی که باید برای افزایش سرعت لپ تاپ خود انجام دهید، خالی کردن سیستم عامل از نرم افزارهای غیرضروری و حذف برنامه‌هایی‌ست که به آن‌ها نیازی ندارید!

ممکن است گمان کنید حذف کردن برنامه‌ها تاثیر چندانی در عملکرد دستگاه نخواهد داشت. با این حال، در عمل، همین کار می‌تواند به‌طور آنی سرعت لپ تاپ شما را افزایش دهد.

در این زمینه البته باید به این نکته دقت کنید که در فرآیند حذف نرم افزارها هرگز نباید سراغ اپلیکیشن‌های ضروری بروید که برای اجرای بهینه سیستم عامل روی لپ تاپتان الزامی هستند؛ چراکه در این صورت ممکن است اجرای ویندوز روی دستگاه شما با مشکل روبرو شود.

با این وجود اگر در لیست برنامه‌ها، نرم افزاری را مشاهده کردید که استفاده چندانی از آن نمی‌کنید، در حذف کردن آن شک نکنید.

از طرف دیگر اگر برنامه‌ای را نمی‌شناسید، اولین راه، جستجوی نام آن در گوگل است! در صورتی که این برنامه برای اجرای سیستم عامل مورد نیاز نیست، می‌توانید آن را حذف کنید.

برای مشاهده لیست اپلیکیشن های نصب شده روی یک لپ تاپ ویندوزی لازم است ابتدا روی کلید Start کلیک کرده و پس از ورود به قسمت Settings، گزینه Control Panel را برگزینید و سپس روی Add or Remove Programs کلیک کنید.

در صفحه ظاهر شده می‌توانید لیست کاملی از تمامی اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاه را مشاهده کنید و در صورت عدم نیاز به هریک، حذفشان نمایید.

تعداد نرم افزارهای استارتاپ ویندوز را کاهش دهید

راه دیگری که برای ارتقای عملکرد و افزایش سرعت یک لپ تاپ ویندوزی وجود دارد، محدود کردن تعداد نرم افزارهایی‌ست که همزمان با روشن شدن کامپیوتر اجرا می‌شوند.

طبیعتا هر چه اپلیکیشن‌های بیشتری همزمان با بوت شدن ویندوز اجرا شوند، سرعت دستگاه پایین‌تر رفته و اجرای سایر نرم افزارها با سرعت کمتری انجام خواهد شد.

نکته مهم پیرامون اپلیکیشن‌های استارتاپ ویندوز آن است که بسیاری از این نرم افزارها به هیچ وجه ضروری نیستند و صرفا به‌صورت پیش فرض در هنگام بالا آمدن ویندوز اجرا می‌شوند.

اما چگونه می‌توان این دسته نرم افزارها را غیرفعال کرد؟

نرم افزار استارتاپ ویندوز

برای این کار باید با فشردن همزمان کلیدهای کنترل و شیفت و اسکیپ، صفحه Task Manager ویندوز را باز کنید و وارد صفحه Startup Apps شوید.

در صفحه ظاهر شده لیست تمامی اپلیکیشن‌هایی که در استارتاپ ویندوز اجرا می‌شوند، قابل مشاهده هستند. در این بخش می‌توانید برنامه‌های مهم را باز نگه داشته و سایرین را ببندید تا سرعت بالا آمدن ویندوز افزایش یابد.

از جمله برنامه‌های مهمی که توصیه می‌شود در هنگام بوت ویندوز حتما اجرا شوند می‌توان به اپلیکیشن‌های مربوط به کارت گرافیک مثل Nvidia Geforce Experience یا نمونه مشابه Radeon اشاره کرد.

گوشی خود را برای وجود ویروس‌های اسکن کنید

افزایش سرعت لپ تاپ

یکی از دلایل کلیدی افت سرعت لپ تاپ های ویندوزی، آلوده شدن آن‌ها به ویروس‌ها یا بدافزارهاست که می‌تواند در حین گشت و گذار در اینترنت رخ داده باشد.

این دسته بدافزارها ضمن این که سرعت دستگاه شما را پایین می‌آورند، اطلاعات شما را هم در معرض خطرات بزرگی مثل سرقت توسط هکرها قرار می‌دهند.

بنابراین اگر حس می‌کنید لپ تاپ شما کندتر شده، می‌توانید از یک نرم افزار آنتی ویروس مطمئن استفاده کرده و دستگاه را به‌طور کامل اسکن کنید.

سیستم عامل را ریست کرده یا از اول نصب کنید

ارتقای عملکرد لپ تاپ

اگر هیچ‌یک از راهکارهای بالا باعث افزایش سرعت لپ تاپ شما نشد، راهکار بعدی نصب کردن مجدد ویندوز است. با انجام این کار، فایل‌های مخرب یا خطرناک موجود روی دستگاه شما پاک شده و سیستم به حالت پایدار اولیه خود می‌رسد.

علاوه بر این، تغییراتی که ممکن است شما به‌صورت ناخواسته در سیستم اعمال کرده باشید هم از این طریق به‌طور کامل برطرف شده و به حالت اولیه خود بازخواهند گشت.

البته در این خصوص باید توجه کنید که ریست کردن ویندوز باعث می‌شود که تمامی تنظیمات آن به شرایط اولیه بازگردند. بنابراین تمامی برنامه‌هایی که روی آن نصب کردید به‌طور کامل پاک خواهند شد.

البته حتی علیرغم این مورد، نصب کردن مجدد ویندوز همچنان اقدامی ارزشمند به شمار رفته و می‌تواند باعث بهبود چشمگیر عملکرد دستگاه شما شود.

میزان رم دستگاه خود را افزایش دهید

رم لپ تاپ

افزایش میزان رم لپ تاپ، راهکار دیگری است که می‌توانید برای بالا بردن سرعت آن انجام دهید. اکثر لپ تاپ‌های مدرن دو سوکت مجزا برای تعبیه رم در اختیار دارند. بنابراین می‌توانید به راحتی با نصب یک رم ثانویه در جایگاه دوم، ظرفیت رم آن را افزایش دهید.

دقت کنید که خرید یک رم اضافی چندان گران قیمت نبوده و نصب آن نیز به‌سادگی امکان‌پذیر است.

البته حتما باید توجه کنید که رم خریداری شده توسط شما باید با مادربرد دستگاه سازگار باشد.

سازگاری با ویندوز

برای این که مطمئن شوید رم نصب شده قابل استفاده بوده و توسط سیستم شناسایی شده یا خیر؛ پس از نصب فیزیکی آن، منوی استارت را باز کرده و در بخش تنظیمات (Settings)، روی About و سپس Device Specifications کلیک کنید.

در صفحه ظاهر شده، می‌توانید در قسمت رم، ظرفیت کلی رم دستگاه خود را مشاهده فرمایید. در صورتی که میزان رم جدید به ظرفیت قبلی افزوده شده باشد، یعنی نصب و شناسایی آن به‌درستی انجام شده است.

به جای هارد دیسک از SSD استفاده کنید تا سرعت انتقال اطلاعات افزایش پیدا کند

افزایش سرعت لپ تاپ

ترکیب روش‌های اشاره شده در بالا می‌تواند تاثیر بسزایی در عملکرد لپ تاپ ویندوزی شما داشته باشد. با این وجود اگر مایلید سرعت دستگاه خود را به یک سطح بالاتر ارتقا دهید، شاید بد نباشد دنبال جایگزین کردن هارد دیسک خود با حافظه‌های SSD باشید!

حافظه‌های اس اس دی به‌طور کلی فاقد بخش‌های مکانیکی چرخان و متحرک بوده و ضمن ارائه سرعت بالاتر، در درازمدت، مطمئن‌تر هم هستند.

در این زمینه نیز البته شناسایی دقیق مشخصات سیستمتان ضروری است. اگر لپ تاپ شما از درگاه M.2 برای نصب حافظه‌های SSD بهره می‌برد، باید از طریق کارت‌های NVMe SSD به ارتقای حافظه بپردازید.

حافظه‌های اس اس دی فرسنگ‌ها جلوتر از اتصالات SATA قرار داشته و عملکرد بهتری ارائه می‌دهند. در عین حال، حتی حافظه‌های SATA نیز به‌طور کلی سریع‌تر و بی‌دردسرتر از حافظه‌های کند و اعصاب‌خوردکن HDD به شمار می‌رود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*