مایکروسافت غول تکنولوژی

10 مورد از بزرگ ترین اشتباهاتی که مایکروسافت مرتکب شده است

مایکروسافت یکی از بزرگ ترین کمپانی‌های فعال در حوزه فناوری است. این غول تکنولوژی در خلال فعالیت خود بارها مرتکب اشتباهاتی شده که حیاتش را به خطر انداخته است.

اگر بگوییم مایکروسافت یکی از کمپانی‌های تأثیر گذار در خلال 30 سال گذشته بوده است، احتمالاً آن را دست کم هم گرفته‌ایم. این غول تکنولوژی در دهه 1990 با معرفی سیستم عامل ویندوز دنیای کامپیوترهای خانگی را تحت سلطه خود گرفت و فرمان روایی‌اش همچنان ادامه دارد. بدین ترتیب بیل گیتس از دانشجوی انصرافی دانشگاه به معروف‌ترین فرد حوزه تکنولوژی تبدیل شد. شاید مایکروسافت هنوز بزرگ‌ترین غول حوزه تکنولوژی شناخته شود؛ اما این حقیقت بدین معنی هم نیست که هرگز مرتکب اشتباهی در خلال فعالیت خود نشده است.

وقتی مایکروسافت قصد می‌کند محصولی ارائه دهد، همه تلاشش در اجرا به روش منحصر به فرد است. بسیاری از اشتباهات این کمپانی آن‌قدر بزرگ و فاحش هستند که حالا به افسانه‌های دنیای فناوری تبدیل شده‌اند و سایر سازندگان از آن‌ها به عنوان چراغ هشدار یاد می‌کنند. برخی اشتباهات شامل محصولاتی عجیب و غریب می‌شوند که انگار مایکروسافت عمدی آن‌ها را خنده دار درست کرده است؛ در حالی که سایر موارد حتی پای دادگاه و شکایت را هم به میان آورده‌اند.

در ادامه با گجت‌نیوز همراه باشید تا به ترتیب 10 مورد از بزرگ‌ترین اشتباهاتی را که مایکروسافت تا به حال مرتکب شده است، به شما معرفی کنیم.

Microsoft Bob

مایکروسافت باب درواقع نوعی پوسته گرافیکی مخصوص ویندوز بود که سازنده قصد داشت با ارائه آن، استفاده از سیستم عامل مذکور را برای کاربرانی که چندان با تکنولوژی آشنا نبودند آسان کند. کاربران پس از نصب این پوسته با خانه دیجیتالی مواجه می‌شدند که کلیک کردن روی هر آیتم آن، برنامه مرتبط متناظرش را در ویندوز اجرا می‌کرد. برای مثال کلیک کردن روی تقویم دیواری، برنامه تقویم ویندوز را باز می‌کرد.

نشریه واشنگتن پست گزارشی در این باره تهیه کرد و برنامه جدید مایکروسافت را “بی خاصیت” خواند. باب به سرعت محبوبیت خود را میان کاربران از دست داد و طبق گزارش تایمز هم در فهرست 50 مورد از بدترین اختراع‌ها قرار گرفت. باب از سال 1995 میلادی به بعد دیگر فراموش شد و عده کمی از کهنه سربازان حوزه تکنولوژی ممکن است هنوز این تلاش شکست خورده مایکروسافت را در جهت ساده کردن استفاده از ویندوز برای عموم مردم به یاد بیاورند.

مایکروسافت غول تکنولوژی

صرف‌نظر از هدف سازنده، باب آن‌قدر ساده و پیش پا افتاده طراحی شده که انگار مخاطبش را نوزاد در نظر گرفته بود. مایکروسافت به سرعت انتشار باب را متوقف و وانمود کرد که هرگز چنین محصولی ارائه نکرده است. باب هنوز شبیه لطیفه است! اما موضوع مهمی که نباید از آن غافل شویم، زمان عرضه این محصول است. سال 1995 ابتدای عصر کامپیوتر بود و هر خانواده تازه به این فکر افتاده بود که یک کامپیوتر بزرگ رومیزی برای همه اعضا تهیه کند.

مایکروسافت غول تکنولوژی

اغلب کاربرانی که هرگز با رابط کاربری گرافیکی کار نکرده ‌بودند، نمی‌توانستند به تنهایی از عهده کار با کامپیوتر هم برآیند. به همین خاطر مایکروسافت تصمیم گرفت روند ورود کاربران به دنیای کامپیوتر را ساده‌تر کند؛ هرچند ارائه باب با موشی که اسکاز نام داشت هم ظاهراً اقدام مناسبی نبود. از اسکاز حرفی نزدیم؟ متاسفانه داشت از خاطرمان می‌رفت که شخصیت‌های گرافیکی باب را معرفی کنیم. در کنار گیره کاغذ به نام کلیپی و کمک کننده دیگری به نام روور سگه، همچنین موشی به نام اسکاز برای راهنمایی کاربران در باب طراحی شده بود.

انحصار طلبی در دهه 90

اشتباهی که مایکروسافت هنوز هم مرتکبش می‌شود در اولین موفقیت‌هایش ریشه دارد. بیل گیتس در سال 1998 بارها و بارها به کنگره فراخوانده شد تا درباره رفتار انحصار طلبانه شدید کمپانی پاسخگو باشد. دادگاه عمومی ایالات متحده آمریکا بارها علیه مایکروسافت طرح شکایت کرد و این شکایت‌ها تقریباً باعث شد کمپانی مذکور تا مرز انحلال اجباری برود.

داستان اصلی اما به اوایل دهه 90 میلادی بازمی‌گردد. مایکروسافت در آن زمان حاکم بی قید و شرط بازار تکنولوژی بود. تصور می‌شد آینده تکنولوژی همان کامپیوتر رومیزی باشد و این غول هم سخت مشغول نظارت دقیق بر تولید عرضه محصولات خود بود. مدیر عامل اسبق نت اسکیپ به نام جان میتل هوزر که شرکتش در رقابت به مایکروسافت حسابی بازنده شده بود، به The Ringer گفت مایکروسافت اصلاً بزرگترین غول تکنولوژی بازار نیست! بیل گیتس هم آن‌قدر خودستایانه رفتار می‌کرد که وزارت دادگستری آمریکا تحریک شد تا در سال 1994 حکمی مبنی بر لغو انحصار مایکروسافت در زمینه سلطه کامل بر تولید کنندگان کامپیوتر صادر کند. گیتس با بی اعتنایی اعلام کرد حتی این حکم رسمی هم نمی‌تواند چیزی را تغییر بدهد.

مایکروسافت غول تکنولوژی

کج خلقی‌های مستمر بیل گیتس رفتار مناسبی نبود. وزارت دادگستری با همکاری 20 دادستان عمومی در تاریخ 18 می 1998 شکایت ضد انحصار دیگری علیه مایکروسافت مطرح کرد. در این شکایت عنوان شده بود کمپانی مایکروسافت با سوءاستفاده از انحصارش در بازار سعی می‌کند مرورگرهای اینترنت را تحت کنترل درآورد.

در نوامبر سال 1999 رأی حیرت انگیزی صادر شد. قاضی توماس پنفیلد جکسون دستور داد کمپانی مذکور از قدرت انحصاری خود در بازار سو استفاده کرده است. او در فرمان دیگری دستور داد مایکروسافت باید به دو شرکت مجزا تقسیم شود؛ البته این فرمان هرگز اجرایی نشد. در سال 2001 و زمان ریاست جمهوری جرج بوش، دادگاه تجدید نظر رأی قبلی را برگرداند و مایکروسافت از تبر تقسیم جان سالم به در برد.

Internet Explorer

اینترنت اکسپلورر یا همان مرورگر وب پیش فرض، به یکی از خبیث‌ترین محصولات نرم افزاری مایکروسافت تبدیل شده است. این مرورگر به خاطر فعالیت‌های غیررقابتی سازنده، به مدت طولانی انحصار بازار مرورگرهای اینترنتی را در اختیار داشت. مایکروسافت این مرورگر را به شکلی در ویندوز جای داده بود که اگر آن را پاک می‌کردی، سیستم عامل با آسیب جدی مواجه می‌شد.

مایکروسافت غول تکنولوژی

مرورگر اینترنت نه تنها نرم افزاری اجباری در ویندوز بود؛ بلکه باگ‌ها و مشکلات امنیتی زیادی داشت که زمینه را برای ورود انواع بدافزارها هموار می‌کرد. Internet Explorer در سال 2022 رسماً بازنشسته شد؛ اما بعد از این اتفاق هم یکی از کارشناسان امنیتی ادعا کرد هنوز راه ورود به ماشین‌های ویندوزی از مرورگر اینترنت می‌گذرد.

امروزه گوگل کروم محبوب‌ترین مرورگر اینترنتی در میان کاربران شناخته می‌شود که اولین بار در سال 2012 توانست اینترنت اکسپلورر مایکروسافت را در بازار شکست دهد. یادآوری کوچک اما مهم دیگر اینکه برای دریافت و نصب گوگل کروم احتمالاً مجبور می‌شوید مرورگر اینترنت مایکروسافت را باز کنید و از آن کمک بگیرید!

مایکروسافت غول تکنولوژی

به طور خلاصه، مایکروسافت آن‌قدر به فکر برنده شدن در جنگ میان مرورگرها بود که متوجه شکایت دادگاه عمومی از مرورگر اینترنت خودش نشد. حالا بیش از ده سال از آن زمان می‌گذرد و از نظر کاربران، گوگل کروم همواره بهتر از محصول این غول تکنولوژی بوده است. نکته جالب دیگر اینکه حالا مرورگر اینترنت پیش فرض ویندوز Edge نام دارد و بر کروم مبتنی است.

Zune

اگر یک Zune از نوع جدیدش داشته‌اید، احتمالاً به خوبی نارضایتی کاربران را از این محصول پخش کننده موسیقی درک می‌کنید. خط تولید این محصول تنها چند سال فعال بود اما مشکل اصلی به مدیا پلیر مربوط نمی‌شد. پخش کننده موسیقی Zune نتوانست در بازار خودش با رقیب بزرگی مانند Apple iPod رقابت کند. همچنین ویژگی‌های Zune با توجه به زمان عرضه‌اش چندان کاربر دوستانه نبودند.

اولین نسل Zune در سال 2006 عرضه شد و طراحی ظاهری جالبی هم نداشت. نسل اول بیشتر شبیه این بود که کسی کیف دستی را پوست گرفته و درون ظرفی پر از پلاستیک فرو کرده باشد. از طرف دیگر، آیپاد با ظاهر آراسته و شیک دل کاربران را در دهه اول 2000 برد و به گجت برجسته این دهه تبدیل شد. از آنجا که مایکروسافت دیر به بازار پخش کننده موسیقی ملحق شده بود، رقابت کردن با اپل برایش بسیار دشوار به نظر می‌رسد. حتی طراحی بازبینی شده در نسل بعدی Zune 4/8 و Zune 80 که حسگر لمسی با کیفیت و نرم افزار فوق العاده داشتند هم نتوانست رقابت را به نفع سازنده تمام کند؛ هرچند که همان رابط کاربری فوق العاده پیشرفته‌تر از رابط آیپاد بود.

مایکروسافت غول تکنولوژی

منصفانه بگوییم، حیف شد که Zune بازار را ترک کرد. این پخش کننده موسیقی طراحی فوق العاده‌ای داشت و مانند پیکاسوی بازار از زمان خودش جلوتر حرکت می‌کرد. در حالی که آیپاد باید به طور فیزیکی به کامپیوتر وصل می‌شد تا بتواند موسیقی را هماهنگ کند، Zune از اتصال بی سیم و Wi-Fi بهره می‌گرفت. با Zune می‌توانستید قطعه موسیقی، عکس و فایل‌های دیگر را برای دوستان نزدیک خود ارسال کنید که امروزه در شکل AirDrop در دسترس است.

از همه مهم‌تر در زمانی که کسی نمی‌دانست اسپاتیفای چیست، Zune Pass امکان خرید حق اشتراک برای پخش زنده موسیقی و ذخیره حداکثر 10 قطعه موسیقی از آن را به مدت یک ماه ارائه می‌کرد. ظاهراً مایکروسافت توانسته بود آینده موسیقی آنلاین را پیش بینی کند، اما خیلی دیر به بازار وارد شده بود. اگر Zune Pass چند سال بیشتر به فعالیتش ادامه می‌داد، شاید می‌توانست بازار موسیقی آنلاین را در اختیار بگیرد.

همچنین بخوانید: بدترین نسخه های سیستم عامل ویندوز که در زمان انتشار برای مایکروسافت دردسر شدند

Vista

مایکروسافت در سال 2006 ویندوز ویستا را در حالی عرضه کرد که خودش هنوز در رتبه اول بازار تکنولوژی دنیا قرار داشت. نسل قبلی ویستا یعنی ویندوز ایکس پی، محبوب‌ترین نسخه از سیستم عامل ویندوز تا آن زمان شناخته می‌شد و 80 درصد از سهم بازار را در دست داشت. به همین خاطر کاربران ویندوز بی صبرانه منتظر نسخه جدید بودند؛ اما ویستا با عملکرد کم سرعتش در زمان کمی دوستداران تکنولوژی و عموم کاربران را ناامید کرد. با توجه یادداشت نشریه گاردین، اندازه حجم سیستم، پردازش اضافه در پس زمینه و وابستگی زیاد به directX برای پردازش انیمیشن‌های جدید باعث می‌شد سیستم عامل مخصوصاً در سخت افزار ثانویه دچار باگ شود.

مایکروسافت غول تکنولوژی

البته ویندوز ویستا به ذات خود سیستم عامل بدی نبود. زبان طراحی Aero در ویستا بسیار زیبا بود؛ هرچند زیبایی به تنهایی کافی نیست و مایکروسافت به همین خاطر ویژگی‌های بیشتری مانند شاخص گذاری و جستجوی پیشرفته به آن افزوده بود تا ویندوز را به روز رسانی کند. خبرگزاری Ars Technica تغییرات کوچک ایجاد شده در ویندوز ویستا را در جهت بهبود تجربه کاربران ستود. از طرفی بسیاری از کاربران ویندوز ایکس پی که به ویستا مهاجرت کردند، در ابتدا اطلاع نداشتند که این تغییر ممکن است چه نیازمندی‌های مهمی داشته باشد. علاوه بر این بسیاری از فروشندگان دستگاه‌های ویستا را با برچسب “پشتیبانی از ویندوز ویستا” به فروش رساندند که همین موضوع اصلی دادخواهی گروهی از کاربران به طور قانونی شد.

این گروه از کاربران ادعا کردند کامپیوترهای جدید در اجرای ویستا با سرعت مناسب ناتوان بوده و قاضی هم در فرمان نهایی دستور داد عبارت مذکور حذف شود. در میان این نزاع‌ها، ویندوز 7 توانست مایکروسافت را دوباره به جایگاه قبلی خود بازگرداند. شاید ویندوز ویستا بد بود یا اتفاقاً آن‌قدر پیشرفته بود که نمی‌توانست با دستگاه‌های قدیمی کاربران سازگار شود. در هر صورت، ویستا لکه ننگ دیگری در پرونده مایکروسافت باقی می‌ماند.

Microsoft Kin

مدیرعامل مایکروسافت قبلاً هم به شکست ویندوزفون اعتراف کرده اما Kin محصول موبایلی دیگری است که این غول تکنولوژی می‌خواهد در خاطره همه باقی بماند. مایکروسافت پس از خرید Danger سعی کرد Kin را به عنوان جانشین معنوی T-Mobile Sidekick معرفی کند. این فیچرفون مخصوص نوجوانان در سال 2010 معرفی شد. مانند هر کمپانی دیگری که محصولات مخصوص بازار جوانان را توسط گروهی بزرگسال و ناآشنا توسعه می‌دهند، این گوشی ویژگی‌های نامناسبی داشت که اصلاً توجه نوجوانان را جلب نکرد. جوانان در آن سال پیرو ترند تازه شبکه‌های اجتماعی بودند و دستگاه‌های هوشمند هم تحت عنوان گوشی اجتماعی روانه بازار می‌شدند. این گوشی‌ها تنها از فید فیسبوک در صفحه خانه پشتیبانی می‌کردند و قابلیت اجرای اپلیکیشن نداشتند.

مایکروسافت

گوشی Kin در دو نسخه یک و دو روانه بازار شد. نسخه یک طراحی جمع و جورتری داشت و البته هر دو کشویی بودند و صفحه کلید فیزیکی هم داشتند. موضوع مهم بعدی نرم افزار این فیچرفون بود. گوشی Sidekick پلتفرم منحصر به فرد خودش را داشت، اما در آخر مایکروسافت تصمیم گرفت Kin را مجهز به سیستم عامل ویندوز CE عرضه کند. ویندوز CE در شرف عرضه روی ویندوزفون بود.

از ابتدا هم گوشی Kin اقبال چندانی در بازار نداشت؛ اما مایکروسافت حتی در تبلیغات محصول هم ناموفق ظاهر شد. کمپین‌های تبلیغاتی Kin مستهجن بودند و سازنده به شیوه نادرستی برای جذب جوانان اقدام کرده بود. سرانجام گوشی Kin بدشانس تنها 48 روز پس از عرضه از فروشگاه‌ها جمع آوری شد. در مدت مذکور، میزان فروش فیچرفون از حداقل 500 تا حداکثر 10000 واحد گزارش شد.

Windows Phone

ساتیا ندال، مدیر عامل مایکروسافت، در مصاحبه‌ای از پشیمانی عمیقش درباره اقدامات این کمپانی در بازار موبایل صحبت کرد. وقتی آیفون اولین بار روانه بازار شد و دل کاربران را ربود، مایکروسافت هنوز داشت تلاش می‌کرد ویندوز موبایل را که در بلک بری و پالم برای کاربران تجاری طراحی شده بود به فروش برساند. مایکروسافت در سال 2010 سرانجام ویندوزفون را روانه بازار کرد؛ اما دیگر دیر شده بود.

داستان ویندوزفون هم تا حدودی به Zune شباهت دارد. بسیار زیبا بود و با عملکرد روان و پرسرعتی که داشت روی گوشی نوکیا لومیا 1020 در دسترس کاربران قرار گرفت. همان‌طور که اشاره کردیم، ویندوزفون آن‌قدر دیر عرضه شد که دیگر کاربران نمی‌توانستند ویژگی‌های تکراری‌اش را تحسین کنند. البته شاید مقاومت کاربران در مقابل ویندوزفون به تجربه بد آن‌ها از ویندوز 8 هم مرتبط باشد. ویندوزفون هم مانند ویندوز 8 از زبان طراحی Metro بهره می‌گرفت و همان نسخه سیستم عامل دسکتاپ را داشت.

مایکروسافت

پشتیبانی ضعیف ویندوزفون آخرین میخ بر تابوت این سیستم عامل بود. حتی بهترین سیستم عامل هم تنها زمانی خوب است که بتواند اپلیکیشن‌ها را بدون مشکل اجرا کند؛ اما ویندوزفون تا زمانی که در دسترس بود همیشه مورد انتقاد توسعه دهندگان قرار می‌گرفت. توسعه دادن اپلیکیشن کار دشواری است و البته توسعه دهندگان هم تمایلی نداشتند امکان پشتیبانی نرم افزاری را برای سیستم عاملی ارائه دهند که سهم بازارش چشمگیر نبود. از طرف دیگر، کاربران نمی‌خواهند گوشی همراهی بخرند که از اپلیکیشن‌های محبوب آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند. این چرخه معیوب و پر اشکال ادامه داشت تا به مارپیچ مرگ تبدیل شد! ویندوزفون در سال 2017 بازنشسته شد و جدیدترین گوشی‌های هوشمند کمپانی مانند Surface Duo و Duo 2 هم با سیستم عامل اندروید روانه بازار شدند.

همچنین بخوانید: بعد از ۳۰ سال مایکروسافت یک دکمه جدید به کیبورد کامپیوترها اضافه می‌کند؛ این دکمه چیست؟

Windows 8

مایکروسافت در تلاش برای پیش دستی کردن و حضور در دنیای نمایشگرهای لمسی، متاسفانه زیادی روی خواسته کاربران برای دسترسی به سیستم عامل لمسی دسکتاپ حساب کرد. نتیجه هم ویندوز 8 شد؛ سیستم عاملی که می‌خواست همه عملگرها را ارائه دهد اما ناتوان ماند.

وقتی ویندوز 8 در سال 2012 معرفی شد، مایکروسافت هنوز در موقعیت خوبی از بازار تکنولوژی قرار داشت. ویندوز 7 پیش از آن موفقیت چشمگیری در بازار و میان کاربران به دست آورده بود و کافی بود سازنده یک ویندوز جدید و به روز رسانی شده از آن را برای تثبیت موفقیت خوب خود عرضه کند. انگار که این غول تکنولوژی نه تنها به حکمرانی در بازار کامپیوتر شخصی راضی نبود، بلکه قصد داشت با آیپد هم خداحافظی کند. سپس Metro UI متولد شد تا جایگزین منوی استارت شود و با ارائه منوی استارت جدید در ابعاد صفحه کامل و دریایی از کاشی‌های لمسی بیشتر تنزل پیدا کند.

مایکروسافت

این سیستم عامل جدید با طراحی کاملاً متفاوت خود باعث شد حتی کاربرانی که سال‌ها از دسکتاپ استفاده می‌کردند هم در منوی اصلی گم شوند. برخی نشریه‌های آنلاین در نقد ویندوز 8 اشاره کردند پنهان کردن دکمه استارت پشت ژست‌های لمسی برای کهنه سربازان ویندوز هم مشکل ساز شد و مخصوصاً کاربرانی دچار سردرگمی شدند که بیشتر از صفحه کلید و ماوس خود استفاده می‌کردند. به گزارش Ars Technica ویندوز 8 افتضاح، ترسناک، بسیار بلند پروازانه و همراه با قربانی‌های بسیار بود! البته همه نقدها هم کاملاً منفی نبودند؛ اما مایکروسافت در هر صورت یک قدم به عقب رفت و بسیاری از عناصر چشمگیر را در نسخه ویندوز 8.1 حذف کرد.

ویندوز RT و Surface

مایکروسافت که شاهد موفقیت چشمگیر اپل با عرضه آیپد در بازار بود، تصمیم گرفت خودش هم وارد این میدان رقابت شود اما استراتژی محصولش واقعاً پس نگرانه بود. این کمپانی در کنار ویندوز 8 همچنین ویندوز RT را عرضه کرد که نوعی سیستم عامل مخصوص برای چیپست‌های ARM بود. البته ویندوز RT برخلاف شباهت زیادش به ویندوز 8 نمی‌توانست اپلیکیشن‌های x86 را اجرا کند.این سیستم عامل با سرفیس نسل اول در سال 2012 معرفی شد و مشکل اساسی‌اش همین‌جا مشخص است. مایکروسافت در توضیح قابلیت‌ها و توانمندی‌های این محصول بسیار ضعیف عمل کرد و کاربران بسیاری بعد از خرید سرفیس متوجه شدند این دستگاه قادر نیست برنامه‌های ویندوزی همیشگی‌شان را اجرا کند. مایکروسافت بعداً اعتراف کرد که نام گذاری ویندوز RT اشتباه بوده است.

مایکروسافت

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، استفاده از ویندوز 8 به خاطر تغییرات چشمگیر در رابط کاربری برای کاربران دشوار شده بود. در قدم بعدی، تقسیم بندی ویندوز 8 به دو نسخه کامل و موبایل باعث بروز مشکلات بیشتری شد. مایکروسافت حتی مجبور شد دوره توجیهی مجزا برای کارمندان خودش برگزار کند تا تفاوت‌های ویندوز 8 را با ویندوز RT به طور مفصل شرح دهد. بدین ترتیب از کاربران معمولی چه انتظاری می‌رفت؟

چرخه پشتیبانی از ویندوز RT در سال 2016 پایان یافت و سرفیس 2 از سال 2014 هم آخرین دستگاهی بود که با سیستم عامل مذکور روانه بازار شد. این اتفاقات حالا به خاطره تبدیل شده، اما ویندوز RT نشانگر آن دسته از مشکلات درونی است که مایکروسافت همیشه در تلاش برای ورود به بازار موبایل با آن‌ها مواجه شده.

Xbox One

نباید ایکس باکس وان را یک شکست تمام عیار بدانیم، اما همچنان می‌توانید نشان دهنده یکی از ضعف‌های مایکروسافت در بازار سخت افزار گیمینگ باشد. گیمرها انتظار داشتند که این کنسول بازی به عنوان جانشین ایکس باکس 360 با ویژگی‌های برجسته آن‌ها را شگفت زده کند. از طرفی مراسم رونمایی عجیب در سال 2013 با تأکید مایکروسافت روی قابلیت‌های استریمینگ در ایکس باکس وان باعث ناامیدی کاربران شد. حتی سخنرانی اصلی مراسم هم توسط یک لطیفه گوی آنلاین اجرا شد و هیچ چیز پس از آن بهتر پیش نرفت.

مایکروسافت

ایکس باکس وان صد دلار از پلی استیشن 4 گران‌تر بود، به ارتباط اینترنتی دائمی نیاز داشت و قوانین سخت گیرانه‌ای برای بازی‌های آن تعیین شده بود. علاوه بر این موارد، کاربران از اینکه مایکروسافت دوربین Kinect روی محصول خود تعبیه کرده بود ناراضی بودند. این دوربین باعث بالا رفتن هزینه تولید و در نتیجه افزایش قیمت محصول در مقابل رقیب اصلی شده بود.

همچنین بخوانید:بهترین نسخه بازی  Assassin’s Creed و Resident Evil این ماه به سرویس گیم پس ایکس باکس اضافه می‌شود

در نتیجه همه موارد مذکور، فروش ایکس باکس وان در مقابل پلی استیشن 4 شکست خورد. در اوت 2022، اسناد دادگاهی در برزیل افشا کردند که ایکس باکس وان تعداد کمتر از 58.5 میلیون فروخته؛ در حالی که میزان فروش کنسول پلی استیشن 4 معادل 117.2 میلیون عدد بوده است.

مایکروسافت اخیراً در اواسط سال 2023 به چرخه تولید و عرضه ایکس باکس وان پایان داد و بازار کنسول گیمینگ را به سونی واگذار کرد.