دکمه جدید مایکروسافت کوپایلت - Copilot در کیبورد لپ تاپ ها و کامپیوترها

بعد از ۳۰ سال مایکروسافت یک دکمه جدید به کیبورد کامپیوترها اضافه می‌کند؛ این دکمه چیست؟

مایکروسافت قصد دارد پس از 30 سال یک دکمه جدید به کیبورد کامپیوترها و لپ تاپ‌ها اضافه کند. این دکمه به هوش مصنوعی ساخته این شرکت ارتباط دارد.

پس از انتشار برنامه کوپایلت برای اندروید، iOS و iPadOS، زمزمه‌هایی مبنی بر عرضه سرفیس پرو 10 و سرفیس لپ تاپ 6 به‌عنوان اولین کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی به گوش رسید. حالا بر اساس آخرین اخبار تکنولوژی، مایکروسافت اعلام کرده است که لپ تاپ‌های ویندوزی آینده یک دکمه جدید مختص به «کوپایلت» (Copilot) در کیبوردشان خواهند داشت. این اولین تغییر عمده‌ای به شمار می‌رود که طی 30 سال گذشته روی کیبورد پی‌سی‌های ویندوزی صورت گرفته است؛ اما دقیقاً کوپایلت چیست و چه کاربردی دارد؟

دکمه جدید مایکروسافت کوپایلت در کیبورد کامپیوترها

دکمه جدید مایکروسافت کوپایلت - Copilot در کیبورد لپ تاپ ها و کامپیوترها

کوپایلت چت بات ساخته شده توسط مایکروسافت است که در ابتدا اوایل سال 2023 به‌عنوان «بینگ چت» (Bing Chat) در دسترس قرار گرفته بود. کوپایلت مثل هر چت بات هوش مصنوعی دیگری از جمله چت جی پی تی می‌تواند به سوالات کاربران پاسخ بدهد. در واقع، کوپایلت هم بر اساس مدل هوش مصنوعی GPT-4 شرکت OpenAI توسعه پیدا کرده است. این بات حتی قابلیت تصویرسازی هم دارد که برای آن از هوش مصنوعی DALL·E 3، ساخته همین شرکت بهره می‌گیرد.

حالا مایکروسافت در تلاش برای ادغام هرچه بیشتر هوش مصنوعی با کامپیوترها و همچنین ترویج چت بات اختصاصی خود، دکمه جدید کوپایلت را با همکاری تولیدکنندگان به کیبورد پی سی‌ها و لپ تاپ‌های جدید اضافه می‌کند. بنا به گفته یوسف مهدی، معاون اجرایی و مدیر ارشد بازاریابی کنونی مایکروسافت، از اواخر ماه آینده میلادی تا بهار پیش رو کامپیوترهایی با دکمه Copilot از راه می‌رسند که محصولات سری سرفیس هم در بین آن‌ها جا دارند.

دکمه جدید مایکروسافت کوپایلت - Copilot در کیبورد لپ تاپ ها و کامپیوترها

انتظار می‌رود که دکمه کوپایلت در کیبوردهای جدید جایگزین دکمه‌هایی مثل Alt، منو یا دکمه‌های دیگری شود که کمتر استفاده می‌شوند. البته امکان دارد در برخی از محصولات هم دکمه‌ای کاملاً جدید در کیبورد برای این چت بات در نظر گرفته شود که لپ تاپ Triton Neo 16 از برند ایسر یا نسخه جدید لپ تاپ XPS دل نمونه‌هایی از این موضوع هستند. مسلماً تولیدکنندگان لپ تاپ‌ها و کامپیوترها روش‌های متفاوتی را برای پیاده‌سازی دکمه مایکروسافت کوپایلت در کیبورد در پیش می‌گیرند.

مایکروسافت با آمادگی برای ویندوز 12 وارد سال 2024 شده است. شنیده‌ها حکایت از این دارند که نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت تمرکز ویژه‌ای روی هوش مصنوعی خواهد داشت و حتی معاون اجرایی مایکروسافت هم به این موضوع اشاره کرد. به گفته او، مایکروسافت تلاش می‌کند ویندوز را برای تبدیل شدن به «مقصد بهترین تجربه‌های متمرکز روی هوش مصنوعی» توسعه بدهد و لازمه این موضوع «سیستم عاملی است که مرز بین پردازش محلی و ابری را کمرنگ می‌کند».

ردموندی‌ها پیش از این برای تشویق تولیدکنندگان لپ تاپ به اضافه کردن دکمه مخصوص به «کورتانا» (Cortana)، دستیار مجازی قبلی‌شان تلاش کرده بودند و حتی توشیبا هم این دکمه را به لپ تاپ‌های ویندوزی خود اضافه کرد. با این حال، پیاده‌سازی دکمه کورتانا در لپ تاپ‌ها فراگیر نشد و گذشته از این، خود کورتانا هم در نهایت کنار گذاشته شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*