ماجرای گلکسی و آیفونی که هر روز بیشتر شبیه یکدیگر می شوند!!

اپل و سامسونگ دو غول دنیای اسمارت فون هستند که البته اولی در تولید سایر لوازم الکترونیکی هم ید طولایی دارد. این دو کمپانی حالا بیشتر از همه ی کمپانی های دیگر، برای یکدیگر شاخ و شانه می کشند و هر یک طرفداران دو آتشه ای دارند که گاهی بدون توجه به هر گونه استدلال و منطقی، طرفداری بی چون چرای برند مجبوبشان را می کنند. با گجت نیوز همراه باشید…

اگر نگاهی به تاریخچه ی این دو کمپانی بیندازیم، به هیچ وجه به رقابتی که در حال حاضر می بینیم، برخورد نمی کنیم. اما خوب یا بد، با گذر زمان این دو کمپانی به جدی ترین رقبای یکدیگر در زمینه ی اسمارت فون تبدیل شده اند. اما یک نکته ی جالب تر هم وجود دارد: دو اسمارت فون رقیب، یعنی گلکسی و آیفون رفته به رفته بسیار به یکدیگر شبیه شده اند. پس عملا به جای دو رقیب کاملا متفاوت، با دو گوشی بسیار شبیه به یکدیگر سروکار داریم. شاید مهم ترین تفاوت آنها، سیستم عامل باشد که گلکسی از سیستم عامل محبوب گوگل، یعنی اندروید استفاده می کند در حالیکه آیفون به رسم همیشگی از اکوسیستم احتصاصی اپل، یعنی IOS بهره می برد. از چند نسل قبل، شباهت این دو گوشی به یکدیگر بیشتر شد و با آمدن گلکسی اس ۷، این شباهت بیشتر هم به چشم می آید. پس حالا شاید بهتر باشد به جای دو رقیب، از واژه ی دو قلوهای گلکسی و آیفون استفاده کنم! جالب اینکه هر یک از این گوشی ها، یک همتای بزرگتری هم دارند که در مورد سامسونگ، اج و در مورد اپل، پلاس نام دارد.

اجازه دهید ببینیم این شباهت از کجا و چگونه شروع شد؟ قضیه به دو سال پیش برمی گردد. زمانیکه آیفون برخلاف گفته های همیشگی نابغه اش، استیوجابز، بزرگتر شد و در واقع از اسمارت فون های به اصطلاح فبلت گونه ی سامسونگ تقلید کرد. البته نام اینکار را نمی توان کاملاً تقلید گذاشت، چرا که با پیشرفت دنیای اسمارت فون ها و افزایش کاربردهایشان، ابعاد بزرگتر آنها نیز، قابل توجیه شد و بدیهی بود که کاربران مثلا از دیدن فیلم در یک نمایشگر بزرگتر، بیشتر لذت می بردند.

در سال قبل اما ورق برگشت و زمانیکه سامسونگ گلکسی اس ۶ خود را عرضه کرد، همه آن را به تقلید از آیفون های سامسونگ متهم کردند. شاید به خاطر تبرعه از همین اتهامات بود  که سامسونگ، طراحی گلکسی اس ۶ را پروژه س صفر نامید و مدعی شد تمام مراحل طراحی آن را از صفر شروع کرده است! در گلکسی اس ۶، دیگر خبری از پلاستیک نبود، بلکه فلز و شیشه ی اعلا جای آن را گرفته بودند، کاری که اپل سالها در مورد آیفون هایش انجام می داد: استفاده از ماده ی عالی برای بدنه. از طرفی بیرون زدگی لنز دوربین در پشت گوشی و چند تغییر دیگر در طراحی، گلکسی را کاملا شبیه به آیفون کرد. اما داستان به همین جا ختم نشد و تابستان امسال، اپل با رونمایی آیفون ۶ اس، آخرین تفاوت اساسی خود را با سامسونگ به حداقل رساند و آن چیزی نبود جز افزایش رزولوشن دوربین به ۱۲ مگاپیکسل!

حالا و پس از گذشت حدودا ۶ ماه، گلکسی اس ۷ چند هفته ی پیش در نمایشگاه MWC بارسلون عرضه شد و شباهت ها باز هم بیشتر شد! سامسونگ ررولوشن دوربین گلکسی ۷ را از ۱۶ به ۱۲ مگاپیکسل تقلیل داد و به این ترتیب شباهت آیفون و گلکسی به اوج خود رسید! اما صبر کنید! هنوز تفاوت هایی وجود دارد:شایعات زیادی قبل از رونمایی گلکسی اس ۷ وجود داشت، بسیاری از افراد معتقد بودند که سامسونگ تکنولوژی تازه ی اپل، یعنی لمس سه بعدی را در پرچم دار جدید خود قرار خواهد داد و البته اینطور نشد و گلکسی بدون این فناوری معرفی شد. از طرفی سامسونگ این بار بر واقعیت مجازی تاکید زیادی کرد و بیشترین پیشرفت را در آن داشت. البته قصد من در این مقاله، مقایسه ی دو گوشی نیست، چرا که هنوز همه چیز روی کاغذ قرار دارد و تا زمانیکه گلکسی اس ۷ به طور رسمی عرضه و آزمایش نشود، نمی توان قضاوت درستی کرد.

در مورد دوربین، هر دو گوشی، دارای دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی هستند که آیفون، از ۸ به این عدد ارتقا یافته و برای گلکسی از ۱۶ به این مقدار کاهش یافته است. سامسونگ حالا ابعاد ۴ به ۳ آیفون را اقتباس کرده و بنابراین از نمایشگر درازگونه فرار کرده است. دوربین جلویی هر دو، ۵ مگاپیکسل است. اپل از نمایشگر به عنوان فلش برای عکس سلفی استفاده کرد، سامسونگ هم دنبال کننده بود و همین روند را پیش گرفت. سامسونگ همانطور که وعده داده بود، عکس برداری در نور کم را بهبود بخشید و البته تکنولوژی Dual pixel را برای بهبود فوکوس اتوماتیک عرضه نمود که آن را از دوربین های حرفه ای DSLR وام گرفته است.

گلکسی ۵.۱ اینچی اندکی بزرگتر از آیفون ۴.۷ اینچی است، اما نه زیاد! برادران بزرگتر این گوشی ها، یعنی اج و پلاس نیز، از نظر اندازه شبیه به یکدیگر هستند و هر دو نمایشگری ۵.۵ اینچی دارند، اما از آنجایی که اج دارای انحنا در دو سمت نمایشگر است، از پلاس کمی کوچکتر به نظر می رسد.

در مورد باتری، هیچ یک از دو گوشی، به شما اجازه ی تعویض آن را نمی دهند، اما در مورد  کارت حافظه، سامسونگ این بار شجاعت به خرج داد و شیار حافظه ی حذف شده در اس ۶ را به اس ۷ بازگرداند. تفاوت دیگر اینکه گلکسی برخلاف آیفون، دارای گواهینامه ی استاندارد ضدآب بودن است. از طرفی سامسونگ، گلکسی را به شارژ بیسیم هم مجهز کرده است، هر چند که این نوع شارژ، نسبت به نوع کابلی، آهسته تر انجام می شود. بازگشایی هر دو گوشی؛ به جای رمز، با اثر انگشت انجام می شود و از طرفی هر دو گوشی دارای سرویس های پرداخت سامسونگ پی و اپل پی هستند.

یکی از جنبه هایی که در مورد این دو رقیب، بسیار متفاوت باقی مانده، نمایشگرهاست. اپل از تکنولوژی IPS LCD استفاده می کند، در حالیکه سامسونگ از فناوری آمولد در نمایشگرهای خود بهره می برد. تفاوت این دو تکنولوژی را می توان این گونه بیان کرد: در نمایشگر آمولد، هر پیکسل دارای منبع نوری جداگانه ای است، به طوری که می توان هر پیکسل را به طور جداگانه روشن یا خاموش کرد. در حالیکه در نمایشگر LCD تمام پیکسل های نمایشگر، دارای یک منبع نوری مشترک بوده و در نتیجه همگی با هم، روشن یا خاموش می شوند. نتیجه ای که برای ما نمود دارد این است که رنگ های آمولد، زنده تر هستند، در حالیکه رنگ های LCD طبیعی تر به نظر می رسند. در ضمن برای روشن کردن پیکسل های سیاه در نمایشگرهای آمولد، نیازی به انرژی نیست و همین مسئله، آن را از نظر انرژی کارآمدتر می کند. سامسونگ به لطف همین تکنولوژی آمولد خود توانست قابلیت ” نمایشگر همیشه فعال” را در گلکسی اس ۷ معرفی کند.

هدف از این مقاله، مقایسه ی جز به جز این دو گوشی نبود. بلکه بیشتر سعی کردم روند شباهت یافتن آنها را بررسی کنم. واقعیت این است که در طی سالها، دنیای اسمارت فون ها آنقدر رشد کرده که تفاوت ها به حداقل رسیده و حالا دیگر کسی در رقابت پیروز است که بیشترین خلاقیت و نوآوری را داشته باشد. سامسونگ و اپل در مسیر رقابت خود، هریک نوآوری هایی داشته اند که کاربر را برای خرید مجاب کرده است. چیزی که واضح است، رقابت این دو کمپانی، قطعا باعث رشد و پیشرفت آنها شده است. شاید شبیه ترین رقابتی که دیده ام، رقابت معروف مسی و رونالدو است، دو فوق ستاره ی بی چون و چرای فوتبال حاضر که یکی استعداد ناب آمریکای لاتین و دیگری اسطوره ی خستگی ناپذیر و جنگنده ی اروپایی است.  کدامیک از دو گوشی گلکسی اس ۷ و آیفون ۶ اس را مسی و کدام را رونالدو می نامید و چرا؟!

به نظر شما سامسونگ بیشتر از اپل تقلید کرده یا اپل از سامسونگ؟ لطفا با استدلال!

درباره این نویسنده

ناهید سادات ریاحی ، زاده ی اردیبهشت ۶۹ و دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی است. او علاقمند به دنیای کوانتوم، تکنولوژی و موسیقی (رپ/راک) بوده و علاوه بر سردبیری دیپ لوک، به طراحی وب و نویسندگی در گجت نیوز، بیگ تم و ماهنامه جیبی GSM مشغول است. ( لینکدایناینستاگرام )