تابستان آینده

هشدار ترسناک مدیرعامل توانیر در مورد تابستان آینده

مدیرعامل توانیر با حضور در جمع خبرنگاران و با اعلام یک هشدار ترسناک، از تابستان سال آینده به‌عنوان گرم ترین تابستان تاریخ یاد کرد.

در چند سال اخیر شاهد وقوع پدیده‌های طبیعی آب و هوایی متفاوتی مانند ال نینو در داخل کشور بودیم که نشان‌دهنده به‌وجود آمدن تغییرات آب و هوا و دمایی نامتعارفی در سطح کشور یا جهان شده بود. با عنایت به آخرین اخبار داخلی و در جدیدترین گزارش اعلام شده از سوی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، وی از تابستان پیش رو به‌عنوان گرم ترین تابستان تاریخ یاد کرد.

تابستان سال آینده گرم ترین تابستان تاریخ خواهد بود

گرم‌ترین تابستان تاریخ

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با اعلام خبر فوق افزود:

به تبعیت این گرمای بی‌سابقه استفاده از سیستم‌های سرمایشی در سرتاسر کشور گسترش پیدا خواهد کرد که در نتیجه آن، مصرف برق به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

وی در همین راستا با اشاره به طراحی 180 اقدام عملیاتی در 6 محور برای تامین پایدار برق خانه‌ها و بخش‌های مولد کشور، به برنامه‌های توسعه نیروگاه‌ها و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود اشاره کرد که در بخش حرارتی، نیروگاه‌های گازی، چرخه ترکیبی و مولدهای مقیاس کوچک را شامل می‌شود و حداکثر تا تابستان آینده علاوه بر احداث 900 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، 4500 مگاوات نیروگاه که اخیرا در مناقصه قرار گرفته‌اند به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شوند. انتظار می‌رود با پیوستن 1700 مگاوات نیروگاه صنایع انرژی‌بر، افزایش تولید قابل ملاحظه‌ای را در تابستان آتی شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت توانیر از ایجاد 77 طرح مختلف انتقال نیروی برق پایدار و همچنین برنامه‌های تشویقی برای مشترکان خانگی خبر داد و عنوان کرد:

پایداری بخش انتقال برق از پیشرفت خوبی برخوردار است و تا قبل از اوج بار تابستان به مدار می‌آید. همچنین بخش خانگی در تابستان امسال مشارکت 40 درصدی با برنامه‌های مدیریت مصرف داشتند و 1100 مگاوات کاهش مصرف اوج بار، ناشی از مشارکت بخش خانگی محقق شد که به‌زودی طرح‌های تشویقی آن برای مشترکان کم‌مصرف اعلام خواهد شد.

رجبی مشهدی با تاکید بر عدم تغییر تعرفه برق، اظهار داشت که تعرفه موجود برای مصارف زیر الگو بر اساس تعرفه‌های یارانه‌ای محاسبه می‌شود و برای مصارف بالای الگو به‌صورت پلکانی و افزایشی است. وی در خصوص سهم بخش خصوصی در سرمایه‌‌گذاری‌های توسعه‌ای صنعت برق نیز عنوان کرد در حال حاضر بیش از 60 درصد تولید برق کل کشور به‌وسیله بخش غیر دولتی تولید می‌شود و سهم بخش خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها، تعمیر و نگهداری و طرح‌های توسعه‌ای، بیش از 80 درصد کل است.

همچنین بخوانید:
رکورد گرم ترین سال تاریخ زمین شکسته شد ۱۰ تا از جذاب ترین مشاهدات انسان از کره زمین در سال گذشته