جنگنده جدید آذربایجان

هواپیماهای جنگنده جدید پاکستانی به ارتش آذربایجان می‌آیند

جنگنده جدید آذربایجان از راه رسید. پاکستان طی یک قرارداد تعداد نامشخصی از جنگنده‌ نسل چهارم JF-17 را در اختیار ارتش آذربایجان قرار خواهد داد.

طبق جدیدترین اخبار نظامی بین‌المللی، کشور پاکستان قصد دارد تا در راستای همکاری نظامی مشترک با جمهوری آذربایجان تعدادی جنگنده جدید نسل چهارم JF-17 که با جنگنده‌های نسل چهارم میگ – ۲۹ و سوخو – ۲۵ روسیه قابل رقابت است را در اختیار ارتش این کشور قرار دهد.

بهره‌مندی ارتش آذربایجان از جنگنده‌ جدیدJF-17

جنگنده جدید آذربایجان

طبق گزارش‌های منتشر شده تعداد نهایی جنگنده‌های جدید تحویلی به آذربایجان از سوی کشور پاکستان اعلام نشده است. JF-17 Thunder یک هواپیمای جنگی چند منظوره پیشرفته و سبک وزن با قابلیت پرواز و انجام ماموریت در شرایط مختلف آب و هوایی روز و شب است. نسل چهارم این جنگنده در سال ۲۰۰۹ میلادی و به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری نظامی مشترک مابین نیروی هوانوردی پاکستان (PAC)، شرکت کامرا و صنایع هواپیماسازی چنگدو چین (CAC) توسعه یافته است. این جنگنده در کشور چین با نام FC-1 نیز شناخته می‌شود.

مشخصات جنگنده جی اف ۱۷

جنگنده‌ نسل چهارم JF-17

موتور این جنگنده از نوع RD-93 روسی است. این جنگنده از قابلیت‌های رزمی هوا به هوا و هوا به سطح خوبی برخوردار است. بهره‌مندی از پیشرفته‌‌ترین سیستم‌های اویونیک، زیر سیستم‌های بهینه یکپارچه و به‌کارگیری جدیدترین سلاح‌ها از مزیت‌های JF-17 نسبت به دیگر جنگنده‌ها محسوب می‌شود. با توجه به سبک بودن و چند منظوره بودن، این جنگنده دارای قدرت مانور رزمی بالا در ارتفاعات متوسط و پایین است. قدرت بالای شلیک، چابکی و برد جنگی موثر این هواپیما به‌عنوان یک سکوی قدرتمند برای نیروی هوایی ظاهر می‌شود. حداکثر سرعت این جنگنده ۱.۶ ماخ و حداکثر وزن هنگام برخاستن آن ۱۳۵۰۰ کیلوگرم است. طول این جنگنده ۱۴.۳ متر، ارتفاع آن ۴.۵ متر و مجموع طول بال‌های آن ۹.۵ متر است.

ویژگی‌های طراحی و تسلیحاتی

جنگنده‌ جدید آذربایجان

این جنگنده در بخش طراحی کابین از امکاناتی چون ورودی هوای جانبی دوشاخه با ادغام آخرین فناوری ورودی BUMP برای بهبود عملکرد، سیستم کنترل محیط و سیستم اکسیژن، کنترل موثر دما و رطوبت کابین خلبان و اویونیک برای عملکرد بهینه، سیستم Anti G کارآمد برای خلبان، سیستم کنترل پرواز دیجیتال سه محوره و چهار محوره، سیستم Fly By Wire کنترل خودکار، بازیابی چرخش خودکار و کنترل خودکار TEF، کابین خلبان سازگار NVG مطابق با MIL ایالات متحده، سایبان شفاف اکریلیک یک تکه که میدان دید خوبی را در اطراف ایجاد می‌کند، جدیدترین صندلی پرتابی مارتین بیکر با کارایی بالا، سیستم تنظیم اکسیژن و سیستم مهاری غیرفعال پا بهره می‌برد.

در بخش تسلیحاتی نیز برخی از مدرن‌ترین و همچنین متعارف‌ترین سلاح‌های قابل نصب روی جنگنده‌ نسل چهارم JF-17 عبارتند از: موشک‌های فعال فراتر از برد بصری، موشک‌های برد کوتاه مادون قرمز، موشک هوا به دریا، موشک‌های ضد تشعشع، سلاح‌های هدایت لیزری، بمب‌های نفوذی باند، سلاح‌های ایستاده، بمب‌های عمومی، بمب‌های آموزشی و سلاح 23 میلی‌متری بهره می‌برد. علاوه بر این، گفته می‌شود که این مدل از جنگنده‌های پاکستانی توانایی مقابله با سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ را دارند.

سیستم سوئیت اویونیک جنگنده JF-17

جنگنده‌ نسل چهارم JF-17

مجموعه اویونیک JF-17 این جنگنده را به یک پلت‌فرم سلاح موثر تبدیل می‌کند. کابین شیشه‌ای و کنترل‌های HOTAS حجم کار خلبان را کاهش می‌دهند. اطلاعات ناوبری دقیق و هدف‌گیری سلاح روی صفحه نمایش به خلبان کمک می‌کند تا به‌طور موثر به ماموریت خود دست یابد. نمایشگرهای چند منظوره این جنگنده اطلاعات موتور، سوخت، هیدرولیک، برق، کنترل پرواز و سیستم کنترل محیطی را به‌همراه اطلاعات اولیه پرواز و تاکتیکی بر اساس نیاز به اطلاعات ارائه می‌کنند. این قابلیت حول محور تجهیزات اویونیک بسیار مدرن و پیشرفته ساخته شده است که می‌تواند جنگ هوایی با تکنولوژی بالا را در تمام عملیات‌ها در هر شرایط آب و هوایی انجام دهد.

پیشرفته‌ترین مدل جنگنده‌های JF-17 قابلیت حمل ۸ موشک از انواع مختلف را دارند و از رادارهای مدرن و سیستم‌های جنگ الکترونیک (جنگال) برخوردار است.

بر اساس داده‌های عمومی موجود،‌ قیمت این هواپیما ۲۳ میلیون یورو است که با احتساب ۱.۵ میلیارد یورو از مبلغ کل معامله، به‌نظر می‌رسد آذربایجان قرار است کل ناوگان هواپیماهای نظامی خود را نوسازی و تقریباً ۶۰ جت JF-17C Block III را خریداری نماید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*