خیس شدن گوشی آیفون

هشدار اپل درباره خشک کردن گوشی آیفون با برنج

اپل می‌گوید دیگر گوشی آیفون خیس را درون برنج قرار ندهید. بهتر است به توصیه‌های دیگر سازنده در این مطلب عمل کنید تا دستگاهتان آسیب نبیند.


شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که گوشی همراهتان در آب بیفتد یا به نحوی خیس شده باشد. این اتفاق ممکن است برای همه رخ دهد؛ اما برای خشک کردن گوشی آیفون خیس شده معمولا چه کاری انجام می‌دهید؟ در سال‌های اخیر، ترفندی مرتبط به شکل ترند درآمده است و گفته می‌شود که باید گوشی را درون برنج خشک قرار دهید و بگذارید یک شب در همین حالت بماند. حالا اپل در این باره به کاربران خود هشدار داده است!

ساده بگوییم کمپانی اپل مخالف شدید قرار دادن گوشی آیفون درون برنج خام است. این غول تکنولوژی می‌گوید با قرار دادن گوشی آیفون درون برنج، اجازه می‌دهید ذرات ریز آن وارد دستگاه شده و به آن آسیب وارد کنند. بدین ترتیب شما با گذاشتن گوشی همراه خود درون برنج برای خشک کردن، احتمالا آسیب بیشتری هم به آن وارد خواهید کرد.

نباید از باد گرم خارجی یا گوش پاک کن استفاده کنید!

وقتی گوشیتان خیس می‌شود، باید از منبع خارجی باد گرم استفاده ‌کنید؟ بار دیگر پاسخ “خیر” است. پس گذاشتن گوشی در فر، استفاده از محفظه هوای فشرده یا باد سشوار ممنوع! با این کارها فقط باعث می‌شوید مایع درون گوشی حرکت کند و به بخش‌های داخلی بیشتری آسیب برساند. علاوه بر این موارد، از گوش پاک کن هم نباید برای خشک کردن گوشی آیفون استفاده کنید. یادتان باشد که هرگز گوش پاک کن یا دستمال کاغذی را وارد درگاه‌ شارژ دستگاه نکنید.

برای خشک کردن گوشی آیفون باید چکار کنیم؟

اپل علاوه بر هشدار دادن درباره ممنوعیت قرار دادن گوشی آیفون درون برنج، همچنین دستور العمل‌هایی برای این مواقع به کاربران ارائه داده است. غول کوپرتینویی می‌گوید ابتدا با یک دست گوشی را بردارید و با آن روی دست دیگر ضربه بزنید. برای این کار باید درگاه شارژ دستگاه رو به پایین قرار گیرد تا مایع درون گوشی همراه بتواند از سوراخ‌ها خارج شود.

خیس شدن گوشی آیفون

به این کار شبیه تلاش برای خارج کردن آب از گوش پس از شنا کردن نگاه کنید. بعد از تکاندن و ضربه‌های آرام، گوشی آیفون را به حالت ایستاده در جایی نگه دارید که گردش هوا در آن وجود داشته باشد. حداقل 30 دقیقه زمان دهید و سپس گوشی را به شارژ وصل کنید. اگر هنوز هم هشدار شناسایی مایع درون دستگاه به نمایش درآمد، گوشی خود را 24 ساعت دیگر در محیط آزاد نگه دارید.
بعد از سپری شدن این 24 ساعت اگر همچنان هشدار شناسایی آب را مشاهده کردید، بهتر است گوشی آیفون را نزد یک مرکز تعمیرات معتبر ببرید.

چگونه متوجه آسیب مایعات به گوشی آیفون شویم؟

توصیه‌های تازه اپل از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری می‌کند؛ اما مهم‌تر این است که بتوانیم آسیب وارد شده به گوشی آیفون را هم شناسایی کنیم. در ادامه به برخی از نشانه‌های کلیدی این آسیب اشاره می‌کنیم.

معاینه بصری
  • نشانگر تماس با مایعات (LCI): اغلب گوشی‌های آیفون به‌جز جدیدترها، دارای Liquid Contact Indicator در کنار درگاه سیم‌کارت هستند. اگر این نشانگر قرمز باشد، خبر می‌دهد که گوشی آیفون در معرض ورود مایعات قرار گرفته است.
  • زنگ زدگی: دنبال نشانه زنگ زدگی یا پوسیدگی به رنگ سبز یا سفید روی درگاه شارژ، سیم‌کارت یا سایر بخش‌های فلزی بدنه بگردید.
  • تغییر رنگ: به دنبال رد لکه آب یا تغییر رنگ در اطراف درگاه شارژ، بلندگوها یا زیر صفحه نمایش باشید.
  • رشد کپک: در برخی موارد نادر، وجود رطوبت باعث رشد کپک یا قارچ درون بخش‌های داخل بدنه یا روی صفحه نمایش می‌شود.

خیس شدن گوشی آیفون

مشکلات عملکردی
  • گرفتگی و خفگی در صدا: ورود مایعات به گوشی آیفون می‌تواند منجر به آسیب دیدن میکروفون و بلندگو شود. بدین ترتیب صداها گرفته یا با اعوجاج همراه می‌شوند.
  • مشکلات نمایشگر لمسی: نمایشگر لمسی ممکن است به دلیل آسیب، واکنش به لمس را به کلی از دست بدهد یا لمس کاربر را به درستی و با نظم شناسایی نکند.
  • رفتار غیر عادی در هنگام شارژ: گوشی آیفون شما ممکن است کند شارژ شود یا اصلا شارژ نشود. همچنین ممکن است هرگاه آن را به کابل شارژ متصل می‌کنید، پیام هشدار شناسایی مایعات نمایش داده شود.
  • بیش از حد گرم شدن: به دلیل بروز مشکل در قطعات سازنده داخلی، ممکن است گوشی آیفون بیش از اندازه داغ شود.
  • از دست رفتن داده‌ و کرش کردن اپلیکیشن‌: آسیبی که در نتیجه ورود آب و سایر مایعات به گوشی آیفون به وجود آمده، می‌تواند داده‌ها را از بین ببرد و به قطعات سازنده دستگاه هم آسیب جدی وارد کند. به همین خاطر، کرش کردن اپلیکیشن‌ها و پاک شدن داده‌ها طبیعی به نظر می‌رسد.

چند نکته دیگر

  • هشدار را نادیده نگیرید: اگر هشدار شناسایی مایعات روی صفحه گوشی آیفون شما ظاهر شد، به زور برای شارژ کردن آن تلاش نکنید. این کار باعث می‌شود آسیب بیشتری به قطعات داخلی برسد.
  • از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید: اگر به ورود آب و مایعات درون گوشی آیفون خود مشکوک هستید، حتی اگر دستگاه شما ظاهرا مشکلی ندارد و به خوبی کار می‌کند هم حتما آن را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید. تعمیرکار حرفه‌ای می‌تواند پیش از بروز مشکل جدی، روند بازرسی فنی را اجرا و از بروز آسیب به گوشی جلوگیری کند. تعمیرگاه‌ها دارای ابزارهای حرفه‌ای و مهارت ویژه هستند و می‌توانند آسیب ابتدایی به دستگاه را به سرعت برطرف کنند.

خیس شدن گوشی آیفون

یادآوری: شناسایی ورود آب به دستگاه در اولین مراحل و همچنین مدیریت آن به منظور کاهش آسیب به قطعات ضروری است. اگر در مقابل نشانه‌هایی که توضیح دادیم هشیار باشید و به موقع اقدام کنید، می‌توانید احتمال موفقیت را در روند تعمیر گوشی آیفون افزایش دهید و از بروز هر گونه مشکل جدی پیشگیری کنید.

همچنین بخوانید:
اولین کاری که بعد از خیس شدن آیفون باید انجام دهید اولین کاری که باید بعد از خیس شدن گوشی اندرویدی خود انجام دهید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*