عکاسی در روزهای برفی

نکات مهم برای عکاسی در روزهای برفی

عکاسی در روزهای برفی می‌تواند چالشی‌ترین تجربه این روزهای شما باشد. با این ترفندها به شما کمک می‌کنیم تصاویری فوق العاده در برف بگیرید.

منظره‌ها در روزهای برفی واقعا فوق العاده هستند. به تناقض میان آسمان آبی روشن و برف سفیدی که همه جا را پوشانده توجه کنید. البته عکاسی در روزهای برفی به اندازه همین زیبایی‌ها می‌تواند چالشی باشد. وجود برف در فضا ممکن است باعث شود دوربین گوشی شما تشخیص بر “هوای بد” بگذارد. به همین خاطر عکاسی در روزهای برفی می‌تواند با مشکلات و موانعی همراه باشد.

اما این هوای یخبندان و انگشتان یخ زده باعث می‌شود شما دست از عکاسی بردارید؟ نه! اصلا. پس از اگر به این راحتی تسلیم هوا نمی‌شوید و مصمم هستید عکاسی در روزهای برفی را ادامه دهید، با ما در گجت‌نیوز همراه باشید. در ادامه بهترین نکته‌ها و ترفندها را برای عکاسی در روزهای برفی به شما توضیح می‌دهیم.

ترفندهایی برای عکاسی در روزهای برفی

وقتی پای عکاسی در روزهای برفی به میان می‌آید، علاوه بر تنظیمات صحیح در دوربین دستگاه همچنین باید به نکته‌های دیگری توجه داشته باشید. این موارد ممکن است به سادگی حفظ تعادل شما در محیط برای جلوگیری از سقوط میان برف‌ها باشند یا اصلا به روند ذخیره کردن فایل تصاویر مربوط شوند. قصد ما این است که مطلب را با تنظیمات دوربین شروع کنیم.

تنظیمات دستی دوربین برای عکاسی در برف

پیش از اقدام به عکاسی، باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید عکس‌هایتان اصلا با چه نمایی ظاهر شوند. آیا تمایل دارید شات وسیع بگیرید و منظره‌ای گسترده را عکاسی کنید؟ یا می‌خواهید تصویر پویا ثبت کنید که نشان دهنده بارش برف باشد؟ شاید هم بخواهید عکس ماکرو از هر دانه برف بگیرید.

عکاسی دستی برای موقعیت‌های چالشی مانند منظره برفی انتخاب مناسبی است. در این شرایط، کنترل Exposure یا نوردهی می‌تواند با توجه به ماهیت بازتاب پذیر دانه برف کمی دشوار باشد.

عکاسی در روزهای برفی

هر کدام از مواردی که در تنظیمات دوربین وجود دارد و در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، می‌توانند در چگونگی ثبت تصاویر از برف نقشی اساسی را ایفا کنند. این تنظیمات را با توجه به سبک شخصی خودتان و موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اید آزمایش و تعدیل کنید.

6 مورد از تنظیمات دستی دوربین که می‌توانید تغییر دهید:

1. Exposure Compensation

وقتی پای عکاسی در روزهای برفی به میان می‌آید، باید به جبران نوردهی به شکل ویژه‌تری اهمیت دهید تا آن جلوه سفید و درخشنده مدنظرتان از برف در تصویر ثبت شود.

اما این تنظیم به طور عملی چگونه اجرا می‌شود؟ توضیح ساده‌اش این است که دوربین خود را توجیه می‌کنید تا تنظیمات پیش فرض خودش را نادیده بگیرد.

سنسور تشخیص روشنایی دوربین به طور پیش فرض، برف و رنگ آن را به عنوان “خیلی خیلی روشن” تشخیص می‌دهد. بدین ترتیب تصمیم می‌گیرد تا عکس را با نوردهی خیلی کم ثبت کند و در نتیجه، برف بسیار کدر و خاکستری دیده می‌شود.

اساسا وجود نور زیاد در محیط باعث گمراهی دوربین شما می‌شود. دوربین بدون اعمال تنظیمات از سوی عکاس، مجبور می‌شود تا میزان نورد ورودی خود را کاهش دهد. پس تصویر از سفید کریستالی به خاکستری بی‌رنگ تغییر پیدا می‌کند.

حالا که بحث درباره نوردهی محیط است، راهکار هم ساده و موسوم به “جبران نوردهی” خواهد بود. این قابلیت تقریبا در همه دوربین‌ها وجود دارد و آن‌ها را قادر به جذب نور بیشتر از محیط می‌کند تا تصاویر روشن‌تری ثبت شوند. معمولا دکمه‌ای به شکل “+/-” برای جبران نوردهی روی بدنه دوربین تعبیه شده است.

عکاسی در روزهای برفی

مقیاس نوردهی یا اکسپوژر از 3- تا 3+ طراحی شده. این مقیاس بدین معنی است که هر چه به سمت مثبت برویم، نور و روشنایی بیشتر می‌شود و هر چه به سمت منفی برویم، نوردهی کاهش پیدا می‌کند.
از آنجا که کاهش نور مشکلی اساسی است، برای بهبود عکاسی در روزهای برفی باید نوردهی را افزایش دهیم تا دیگر برف به رنگ خاکستری ثبت نشود. توصیه ما تنظیم اکسپوژر روی 1+ است.

2. ISO

برای کاهش نویز تصویر باید ISO را تا حد امکان پایین بیاورید. ISO درواقع تعیین کننده میزان حساسیت دوربین شما به نور است و هر چه کمتر (در حد 100) باشد، به معنی حساسیت کمتر و ایدئال برای شرایط با نور زیاد مانند روزهای برفی خواهد بود. حالا می‌توانید تصویری واضح و بدون نویز اضافه برفکی بگیرید.

عکاسی در روزهای برفی

در گجت‌نیوز بخوانید:
چرا بارش برف باعث ایجاد سکوت و آرامش انسان می‌شود؟

از طرفی اگر در موقعیتی با نور کم با در سایه عکاسی می‌کنید، باید ISO را به 200 یا 400 افزایش دهید. در این صورت دوربین شما حساسیت بیشتر به نور پیدا می‌کند و قادر خواهد بود تصویر را واضح‌تر به ثبت برساند.

اما این مورد را هم به خاطر داشته باشید که هر چه ISO بالاتر باشد، نویز بیشتری به تصویر راه پیدا می‌کند. پس همه چیز به پیدا کردن تنظیمات درست بستگی دارد تا شما عکس خوبی بگیرید. از آزمایش کردن نترسید و تنظیمات مختلف ISO را امتحان کنید تا سطح مناسب پیدا شود.

3. Aperture

عکاسی در روزهای برفی و ثبت تصاویر بی نظیر در این شرایط همچنین به تنظیمات Aperture یا دیافراگم دوربین بستگی دارد. با این تنظیم دستی می‌توانید کنترل بیشتری روی فاصله کانونی در تصاویر داشته باشید.

عکاسی در روزهای برفی

Aperture روزنه‌ای است که نور از درون آن به دوربین وارد می‌شود. دیافراگم عریض مانند f/2.8 اجازه ورود نور بیشتری می‌دهد و فاصله کانونی سطحی ایجاد می‌کند. این تنظیم برای ثبت عکس کلوزآپ از دانه برف یا پرتره مناسب است؛ چون به شکل زیبایی می‌تواند پس زمینه را محو نمایش دهد و بر سوژه اصلی متمرکز شود.

از طرف دیگر، دیافراگم باریک مانند f/16 به نور کمتری اجازه ورود می‌دهد؛ اما فاصله کانونی افزایش پیدا می‌کند. بدین ترتیب هم سوژه اصلی و هم تصویر پس زمینه در تمرکز قرار می‌گیرند. این تنظیم می‌تواند برای ثبت تصاویر گسترده مانند مناظر مناسب باشد.
بار دیگر توصیه می‌کنیم تنظیمات مختلف را امتحان کنید و هر کدام برایتان مناسب‌تر بود را جهت عکاسی در روزهای برفی برگزینید.

4. Shutter Speed

دستکاری کردن شاتر هنگام عکاسی در هوای برفی می‌‌تواند به شما در ایجاد جلوه‌های چشمگیر گوناگونی کمک کند. اگر سرعت شاتر یا زمان نوردهی بالا (مانند 500/1) باشد، برای ثبت تصاویر در مناظر با حرکت سریع (مانند حرکت دانه‌های برف در هنگام بارش) مناسب خواهد بود. بدین صورت می‌توانید عکسی واضح و شفاف از لحظه بارش برف ثبت کنید.

از طرفی هم اگر مایل هستید لحظه آرامی را از بارش برف ثبت کنید، تنظیم سرعت کم شاتر می‌تواند جلوه محو و رویاگونه‌ای بسازد. به این منظور بهتر است از سرعت شاتر حدود 60/1 یا حتی کمتر بهره بگیرید.

عکاسی در روزهای برفی

البته این نکته را هم باید بدانید که وقتی سرعت شاتر را کاهش می‌دهید، دارید motion blur را روی هر عنصر متحرکی اعمال می‌کنید. یکی از راه‌های پیشگیری از اعمال این جلوه روی سایر عناصر تصویر، استفاده از تریپاد است. با تریپاد مطمئن می‌شوید که دوربین ثابت باقی می‌ماند.

5. White Balance

تنظیمات دستی تراز سفیدی “WB” هنگام عکاسی در روزهای برفی می‌تواند میان هاله رنگی آبی و آن تصویر سفید ناب که در نظر دارید، تفاوتی معنادار ایجاد کند.

وقتی وایت بالانس را دستی تنظیم می‌کنید، در واقع برای دوربین خود تعیین می‌کنید که “سفید واقعی” در این شرایط نوری کدام است تا سایر رنگ‌ها را هم بر اساس آن اصلاح کند.

ابتدا باید تنظیمات Custom White Balance یا Manual White Balance را در دوربین خود پیدا کنید. این گزینه معمولا در منوی تنظیمات عمومی قرار دارد. برای تغییر بهینه آن به یک هدف سفید یا خاکستری نیاز دارید که می‌توانید از یک تکه کاغذ یا کارت استفاده کنید. این سوژه باید دقیقا در همان شرایط نوری مد نظر عکاسی قرار گرفته باشد.

عکاسی در روزهای برفی

دوربین را به سمت سوژه یا هدف بگیرید و مطمئن شوید که تکه کاغذ کاملا قاب تصویر را در بر بگیرد. حالا Set یا OK را بزنید تا تراز سفید تعیین شود. حالا دوربین را کالیبره کردید تا بتواند رنگ صحیح سفید موجود در صحنه را تشخیص دهد.

البته که تراز سفیدی مورد بسیار با اهمیتی به شمار می‌رود؛ اما همیشه هم لازم نیست که برف کاملا سفید دیده شود. برای مثال، وقتی در ساعت ابتدایی طلوع موسوم به ساعات طلایی یا ساعت‌های آبی پیش از غروب عکاسی می‌کنید، هاله رنگی دیگری روی سفیدی برف را می‌پوشاند. واقع گرایی همان چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

6. Focus

وجود نور زیاد در شرایط برفی ممکن است باعث آسیب رساندن به تمرکز در تصویر شود. اساسا هنگامی که هیچ سوژه مشخص یا عناصر متضادی در دید وجود نداشته باشند، اتو فوکوس یا تمرکز خودکار تقریبا ناممکن می‌شود. در این حالت، دوربین نمی‌داند که باید به چه عنصر یا هدفی توجه بیشتری نشان دهد. این مشکل همچنین در مواجهه دوربین با آسمان کاملا آبی و مخصوصا زمانی پیش می‌آید که کاملا صاف شده باشد.

با تغییر تنظیمات تمرکز دوربین به حالت دستی، شما می‌توانید کنترل بیشتری به دست بگیرید و دقیقا تعیین کنید که می‌خواهید کدام بخش از تصویر واضح‌تر و شفاف‌تر دیده شود.

برای این کار، ابتدا فوکوس دوربین را به M یا MF تغییر دهید. این تغییر، فوکوس خودکار را غیر فعال می‌کند و شما را در مرکز کنترل قرار می‌دهد. سپس با استفاده از حلقه فوکوس روی لنز می‌توانید تمرکز را تغییر دهید.

عکاسی در روزهای برفی

شاید مایل باشید از Live View دوربین استفاده کنید و با بزرگنمایی تصویر به فوکوس مورد نظر خود برسید. هنگام عکاسی در روزهای برفی می‌توانید روی عناصر متضاد مانند لباسی به رنگ قرمز تمرکز کنید تا عکسی واضح به ثبت برسانید. فوکوس دستی مخصوصا در عکاسی کلوزآپ از دانه برف می‌تواند مفید باشد.

عکاسی در روزهای برفی با وضعیت‌های دیگر

همان طور که اشاره کردیم، روزهای برفی نور زیادی به دوربین وارد می‌کنند و به همین خاطر استفاده از تنظیمات دستی می‌تواند نتیجه بهتری در پی داشته باشد. البته گاهی تغییر این تنظیمات به شکل کاهش سرعت شاتر یا ISO چندان هم میان کاربران رایج نیستند. در این مواقع شاید استفاده از وضعیت‌های دیگر بتواند کمک کننده باشد.

وضعیت Aperture Priority (Av/A)

حالت اولویت دیافراگم به کاربر آزادی بیشتری در کنترل فاصله کانونی می‌دهد و در مقایسه با حالت دستی، دیگر لازم نیست نگران سرعت شاتر یا ISO باشیم؛ چون به طور خودکار تنظیم می‌شوند. این حالت زمانی به کمکتان می‌آید که می‌خواهید روی فاصله کانونی کنترل داشته باشید و برای مثال در نظر دارید پرتره‌هایی با جزئیات بیشتر در مقابل پس زمینه محو برفی بگیرید.

عکاسی در روزهای برفی

وضعیت Shutter Priority (Tv/S)

دوربین حالت اولویت شاتر خودش دیافراگم را تنظیم می‌کند. این وضعیت برای زمانی خوب است که می‌خواهید تصاویر متحرک و اکشن مانند برف بازی را ثبت کنید.

همچنین بخوانید:
راز تفاوت بارش برف در مرز ایران و ترکیه چیست؟ مهم‌ترین نکات در عکاسی مبتدی با گوشی همراه + آموزش

Program Mode (P)

این حالت هر دو مورد سرعت شاتر و دیافراگم را تنظیم می‌کند و شما می‌توانید ISO و تراز سفیدی را به طور دستی تغییر دهید. حالت برنامه، چیزی بین وضعیت‌های خودکار و دستی است.

Automatic Mode

اگر جنبه‌های فنی برای شما گیج کننده شده، می‌توانید از حالت خودکار دوربین کمک بگیرید تا نتایج نسبتا خوبی به دست آورید. دوربین‌های مدرن توانایی بالایی در تشخیص و تنظیم شرایط نوری دارند.

6 ترفند حرفه‌ای برای عکاسی در روزهای برفی

عکاسی در روزهای برفی

1. برای تنظیم نوردهی به هیستوگرام توجه کنید

به نظر می‌رسد که بیشتر مشکلات عکاسی در روزهای برفی به اکسپوژر مربوط باشد. حتی وقتی که جبران نوردهی را افزایش می‌دهید، ممکن است مشکلاتی در ثبت تصویر شفاف به وجود آید.

با در نظر داشتن این مورد، همیشه نمایشگر ال سی دی دوربین را هنگام عکاسی در نور زیاد روزهای برفی بررسی کنید. علاوه بر این، از هیستوگرام نوری استفاده کنید تا مطمئن شوید میزان نوردهی تا سطح T رسیده است.

2. از هود لنز دوربین استفاده کنید

هود لنز یکی از اکسسوری‌های دوربین شناخته می‌شود که به شکل مستقیم به آن وصل شده و از ورود نور اضافه به لنز جلوگیری می‌کند. هنگام عکاسی در روزهای برفی ممکن است خورشید باعث ایجاد نور اضافه شود و در نتیجه، تابش‌های نوری در عکس دیده شوند. پاک کردن این نورهای اضافه در روند پس از عکاسی آن‌قدر دشوار است که احتمالا نمی‌خواهید درگیرش شوید!

در این شرایط باید از هود لنز استفاده کنید تا نور اضافه وارد دوربین نشود. علاوه بر این، از هود لنز در هنگام بارش برف هم استفاده می‌شود تا دانه‌های برف وارد دوربین نشوند.

3. از فیلتر پلاریزه بهره بگیرید

همیشه می‌توانید از یک فیلتر قطبنده در وسایل عکاسی خود بهره کافی ببرید. این نوع فیلتر به کاهش ورود نور بازتابیده از اشیا به دوربین کمک می‌کند. این نوع نورهای مزاحم مخصوصا با توجه به بازتابنده بودن برف در این شرایط به وجود می‌آیند و ممکن است تصاویر شما را خراب کنند.

عکاسی در روزهای برفی

علاوه بر این، فیلتر پلاریزه می‌تواند تضاد میان برف و آسمان آبی را تشدید کند تا آسمان عمیق‌تر دیده شود. بدین ترتیب تعادل کلی و عمق مناظر برفی هم بهبود می‌یابند.

4. عکس خام بگیرید

عکاسی خام در روزهای برفی اهمیتی ویژه دارد. RAW تصویر را با همه جزئیاتش به ثبت می‌رساند و به شما انعطاف بیشتری در ویرایش می‌دهد. ثبت تصاویر خام هنگام عکاسی در روزهای برفی از این جهت اهمیت دارد که در این شرایط، دسترسی به اکسپوژر مناسب دشوار است.

به کمک فایل‌های RAW قادر خواهید بود میزان نوردهی، تراز سفیدی و هایلایت را در پس فرایند عکاسی و بدون از بین رفتن کیفیت تصویر تنظیم کنید. عکس‌های خام همچنین بازه وسیع رنگی ارائه می‌دهند که می‌توانید هاله رنگی مد نظرتان را از منظره برفی انتخاب کنید.

5. از قالب سیاه و سفید بهره بگیرید

تغییر رنگ یک منظره برفی به قالب مونوکروم می‌تواند تصویری دراماتیک و پر احساس بیافریند. این قالب بی نظیر، بر تضاد میان برف و سایر عناصر تیره تاکید دارد و بافت‌ها و الگوهایی را پیش چشم می‌کشد که ممکن است در قالب رنگی رایج از نظر دور شوند. قالب مونوکروم همچنین رمزآلود است و حس فارغ از زمانی به تصویر می‌بخشد.

عکاسی در روزهای برفی

6. از سخت افزار مراقبت کنید

هنگام عکاسی در روزهای برفی باید مراقب سخت افزار تصویربرداری خود باشید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. وقتی دما افت پیدا می‌کند، دوام باتری هم به شدت کاهش می‌یابد و باید همیشه باتری اضافه با خود به همراه داشته باشید. همچنین توصیه می‌کنیم تجهیزات را به تدریج با افت دما وفق دهید و یکباره از مکان گرم به سرد نبرید تا لنز آسیب نبیند. در این حالت از کیف عکاسی استفاده کنید و اجازه دهید دوربین به آرامی سرد شود.

همچنین دوربین را خشک نگه دارید. از روکش بارانی یا یک کیسه پلاستیکی ساده برای این کار کمک بگیرید. در آخر خودتان را هم گرم نگه دارید.

با خرید لباس گرم، برای حفظ سلامت خود سرمایه گذاری کنید. یک فلاسک مناسب بخرید تا در روزهای خیلی سرد هم با نوشیدنی گرم از خودتان پذیرایی کنید. اگر دستتان از سرما یخ زده باشد که نمی‌توانید تصاویر خیره کننده در روزهای برفی بگیرید.

عکاسی در روزهای برفی

چطور از برف در حال بارش عکاسی کنیم؟

عکاسی از بارش برف می‌تواند یک تصویر معمولی زمستانی را به نمایی رویایی تبدیل کند. این موقعیت، فرصتی بی نظیر است تا تفکر خلاقانه خود را به چالش بکشید و تصاویری با حس متفاوت ثبت کنید. برای آزمایش این احتمال می‌توانید از ترفندهای زیر کمک بگیرید:

قدم اول: زمان مناسب را انتخاب کنید

یک لحظه جادویی که بارش برف سنگین شده است را برگزینید. صبح زود یا عصر می‌تواند زمان مناسبی برای نور کم باشد که کمک می‌کند دانه‌های برف بهتر مشخص شوند.

قدم دوم: سرعت شاتر را تنظیم کنید

برای ثبت بارش برف باید سرعت شاتر را بالا و حدود 250/1 ثانیه شروع کنید. اگر نمای رویایی‌تری می‌خواهید، آن را به 60/1 یا کمتر کاهش دهید.

قدم سوم: دیافراگم را تعدیل کنید

دیافراگم عریض کمک می‌کند دانه‌های برف از پس زمینه تصویر جدا شوند. البته اگر تصویری با منظره شفاف در نظر دارید، دیافراگم پایین تنظیم کنید.

قدم چهارم: ISO را افزایش دهید

احتمالا با سرعت شاتر بالای و دیافراگم پایین کار می‌کنید؛ پس باید ISO را افزایش دهید تا نوردهی مناسب شود و سرعت از بین نرود.

قدم پنجم: از فوکوس دستی کمک بگیرید

گاهی فوکوس خودکار در این موقعیت نمی‌تواند کمکی کند. در این حالت از فوکوس دستی استفاده کنید. هدفتان باید ثبت تصویر بارش برف، بدون قربانی کردن وضوح تصویر این سوژه باشد.

 

قدم ششم: با فلش کار کنید

استفاده از کمی فلش به دانه‌های برف وضوح بیشتری می‌بخشد. مخصوصا وقتی پس زمینه تیره باشد، روشن کردن فلش دوربین به کمک شما می‌آید. فقط خواستان باشد که نور فلش باید طبیعی باشد تا تنظیم نوری محیط به هم نریزد.

ترفندهای پس فرآیندی برای عکاسی از برف

1. نوردهی و تضاد را تعدیل کنید

گاهی مناظر برفی به شکل مسطح یا تخت دیده می‌شوند و دلیلش هم نور زیاد برف است. تعدیل کردن اکسپوژر و تضاد در روند پس از عکاسی می‌تواند عمق و بعد بیشتری به تصاویر ببخشد. شاید لازم باشد نور بیشتری به تصویر دهید و تضاد را هم بیشتر کنید تا سوژه برجسته دیده شود.

2. تعادل رنگی ایجاد کنید

گاهی تعادل رنگی در عکس برفی به سمت آبی تمایل دارد و نمایی سرد و یخی به تصویر می‌دهد. البته این مورد می‌تواند جلوه زیبایی هم ایجاد کند؛ اما اگر طبق سلیقه شما نیست، باید از تعادل رنگی پس از عکاسی استفاده کنید.
در روند پس از عکاسی باید دمای تصویر را افزایش دهید تا برف نمای طبیعی‌تری بگیرد.

عکاسی در روزهای برفی

3. جزئیات را افزایش دهید

ویرایش پس فرایندی همچنین زمانی برای افزایش جزئیات تصویر است. وضوح تصویر یا sharpness را افزایش دهید تا بافت برف یا جزئیات سوژه بهتر دیده شود.

4. ببرید یا صاف کنید

در آخر یادتان باشد تا تصویر را در صورت لزوم Crop یا Straight کنید. خط افقی که کج شده یا وجود عناصر غیر ضروری در قاب تصویر، باعث می‌شود شما عکاس تازه کار دیده شوید.

از نرم افزارهای پس فرایندی ویرایش برای بریدن تصویر و صاف کردن خطوط افق و عمود استفاده کنید.
با این ترفندها می‌توانید بیشترین بهره را از دوربینی که در دست دارید ببرید و عکاسی در روزهای برفی را به تجربه‌ای خاطره انگیز تبدیل کنید. باز هم تکرار می‌کنیم، شما با آزمودن و اکتشاف کردن می‌توانید عکاس خبره‌ای شوید.

مطالب مرتبط:
۱۴ ترفند مخفی دوربین آیفون برای عکاسی بهتر این ۹ ویژگی پنهان دوربین اندروید می‌تواند شما را به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*