تولید پژو پارس رسما متوقف شد

تولید پژو پارس رسما برای همیشه متوقف شد

پس از کشمکش‌های میان ایران خودرو و سازمان ملی استاندارد، یک خودرو دیگر با خط تولید خداحافظی کرد. تولید پژو پارس رسما متوقف شد، اما چرا؟

شرکت‌های خودروسازی داخلی با طراحی و تولید محصولات جدید و جایگزین، تولیدات قبلی و قدیمی خود را از خط تولید خارج می‌‌کنند تا نیروهای تازه‌نفس بازار کشورمان را رونقی دوباره ببخشند. ایران خودرو پس از توقف تولید پژو 405، سرانجام از دیگر سدان محبوب خود یعنی پژو پارس دل کند و برای همیشه با آن خداحافظی کرد. پیش‌تر در اخبار خودرو، پایان کار پژو پارس را اعلام کردیم و حالا این خبر رسماً تأیید شد.

چرا تولید پژو پارس متوقف شد؟

بیش از دو دهه است که سدان محبوب پارس یا همان پرشیا در تیپ‌های مختلف به فروش می‌رسد و طرفداران بی‌شماری بین جوانان دارد؛ اما ظاهرا آبی‌پوشان جاده مخصوص با برنامه‌های متنوع خود دست از تولید آن شسته‌اند و به همین دلیل از خط تولید کنارش گذاشتند. پژو پارس آن اوایل ورودش به بازار، پرشیا نام داشت و بر پایه پلتفرم 405 تولید می‌شد.

طراحی ظاهری این خودرو از پژو 406 الهام گرفته شده و حدود 23 سال در خیابان‌های کشور دوام آورد تا این‌که سرانجام نتوانست استانداردهای ایمنی جدید را کسب کند و با پای خودش از میدان کناره گرفت. اوایل سال جاری، سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که استانداردهای جدیدی برای محصولات داخلی تدوین شده است.

تولید پژو پارس رسما متوقف شد

خودروسازان داخلی برای این‌که بتوانند در بازار آشفته فعلی به فعالیت خود ادامه دهند، از سر ناچاری مجبور شدند قوانین جدید را رعایت کنند. از جمله این استانداردها می‌توان به کنترل پایداری، نشانگر تعویض دنده، سنسور فشار باد تایرها، چراغ اتومات یا اتولایت، حفاظت از عابر پیاده، استحکام کابین، هشدار انحراف از مسیر، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یا ترمز کمکی، دی‌لایت و پوزیشن لایت اشاره کرد.

از زمانی که استانداردهای فوق تأیید و اجباری شد، شاهد حضور خودروهایی بودیم که کد کلاس جدید و استانداردهای 85 گانه داشتند. پژو پارس هم به‌عنوان یک محصول قدیمی از این قاعده مستثنی نشد و ایران خودرو تصمیم گرفت یک‌سری آپشن‌ها مثل دی لایت و سیستم فشار باد تایرها به آن اضافه کند. آبی‌پوشان جاده مخصوص برای دریافت استانداردهای ایمنی تن به اضافه کردن عابر پیاده آریسان روی پارس دادند، اما ظاهرا تلاش‌ها نتیجه نداد.

مجموع تغییراتی که این شرکت روی سدان محبوب خود اعمال کرد، نتوانست چیزی از ناایمن بودن آن کم کند و دی ماه بود که سازمان ملی استاندارد طی نامه‌ای به ایران خودرو اعلام کرد، پژو پارس فاقد استانداردهای 85 گانه است و تنها تا نیمه اسفندماه مجوز تولید دارد و بعد از آن برابر قانون با این شرکت برخورد خواهد شد.

به‌گفته مهدی اسلام پناه، آنچه درباره استانداردهای اجباری در صنعت خودرو به‌عنوان قانون وضع شده، اجرا می‌شود و تولیدکنندگان نیز باید خود را با قوانین استاندارد منطبق سازند تا ضمن رعایت حق مصرف‌کننده، ظلمی از جانب تولیدکننده به مصرف‌کننده وارد نشود.

تولید پژو پارس رسما متوقف شد

اگرچه سازمان ملی استاندارد با قاطعیت درباره پژو پارس هشدار داده بود، اما برخی از کارشناسان بر این باور بودند که این سدان نه‌تنها توسط ایران خودرو پیش فروش شده، بلکه جزو خودروهای پرفروش است و به همین دلیل احتمالا تولید آن تمدید می‌شود. همچنین آنها معتقد بودند حکم حکومتی و اعتراض مشتریان نتیجه می‌دهد و جلوی توقف تولید آن گرفته خواهد شد؛ اما ظاهرا این خودرو سال 1403 را نمی‌بیند.

پیرو تذکر سازمان استاندارد، ایران خودرو اعلام کرده که مصوبه شورای عالی استاندارد لازم‌الاجراست و باید استانداردهای 85 گانه رعایت شود که متاسفانه پژو پارس فاقد برخی از مولفه‌های ایمنی است. به همین دلیل تولید این خودرو برای 1403 به‌دلیل عدم توانایی آن در انطباق با استانداردها و تغییرات گسترده، منوط به دریافت تأییدیه‌های لازمه است.

حال کسانی که در سامانه یکپارچه خودرو پژو پارس را انتخاب کرده‌اند باید به ناچار یک محصول دیگر را برای دریافت انتخاب کنند. ایران خودرو برای متقاضیان این خودرو، تسهیلات 100 میلیون تومانی با بازپرداخت 12 ماهه در نظر گرفته است.

پیشینه خبر:
پایان کار پژو پارس در ایران خداحافظی با پژو پارس؛ توقف تولید پژو پرشیا تا پایان سال