ماهی عجیب

این ماهی عجیب به جای شنا، روی پاهای خود راه می‌رود + ویدیو

کره زمین هنوز مملو از گونه های جانوری ناشناخته است. اخیرا دانشمندان توانسته‌اند یک ماهی عجیب را در آب‌های شیلی مشاهده کنند که به‌جای شنا روی پاهای خود راه می‌رود.

در فیلم‌های علمی‌تخیلی همیشه موجوداتی را می‌بینیم که ظاهری فوق‌العاده عجیب دارند. هرچند که گاهی برخی از گونه های جانوری حاضر در اعماق دریا نیز دست کمی از آنها ندارند. اخیرا تیمی از محققان در حال کاوش در آب‌های نزدیک کشور شیلی بودند که توانستند بیش از ۱۰۰ گونه عجیب جانوری را کشف کنند.

تکامل خاص یک ماهی عجیب در اقیانوس آرام

به‌طور کلی برخلاف باور عمومی، اقیانوس‌های کره‌زمین چندان کاوش نشده‌اند و اطلاعات زیادی از آنها در دسترس نیست. در این میان برخی مناطق هستند که وضعیت خاص‌تری دارند و به‌همین‌خاطر پیدا کردن جانوران جدید در آنها ابدا دور از انتظار نیست. همین نیز Javier Sellanes استاد زیست‌شناسی دریایی دانشگاه کاتولیک شمال (شیلی) را ترغیب کرد تا به کاوش بپردازد.

تیم مربوطه در اوایل سال ۲۰۲۴ سوار کشتی تحقیقاتی Schmidt Ocean Institute’s Falkor شدند تا اعماق جنوب‌شرقی اقیانوس آرام را بررسی کنند. آنها یک ربات زیردریایی مجهز به دوربین را به‌عمق ۱۵۰۰ متری فرستادند تا از عجایب زیر امواج پرده بردارند. دانشمندان در ابتدا گونه‌ای از حیات را دیدند که به یک صورت فلکی زنده شباهت داشت و همچون خار غلتان (بوته‌های تیغ که باد آنها را جابه‌جا می‌کند) در زیر دریا حرکت می‌کرد.

آنها همچنین گروهی از سخت‌پوستان قرمز‌ رنگ را دیدند که با نمونه‌های عادی تفاوت بسیاری داشتند. در میان تصاویر ضبط‌شده تعداد زیادی از موجودات زنده نیز وجود داشتند که قسمتی از بدن آنها همچون لامپ روشن بود. اما چیزی که بیش از همه توجهات را به‌خود جلب کرد یک نوع ماهی عجیب بود که می‌توانست روی پاهای خود قدم بزند.

البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این موجود عجیب در راسته قلابچه‌ماهی‌ها و تیره وزغ دریایی قرار دارد. آنها به‌خاطر ظاهر غم‌انگیز و قسمت درخشانی که جلوی صورتشان آویزان است، معروف هستند. همین نیز باعث می‌شود که توجه دیگر جانوران را جلب کرده و آنها را شکار کنند. بدن این ماهی از سوزن‌های ریز پوشیده شده است که هم می‌تواند نقش محافظ را ایفا کنند و هم حفره‌هایی برای ارگان‌های حسی باشند.

به‌باور دانشمندان رویکرد این ماهی عجیب در راه رفتن به تکامل باز می‌گردد. راه‌رفتن در بستر دریا می‌تواند در شکار کردن کمک کرده و البته در مقایسه با شنا کردن نیز انرژی کمتری مصرف کند. بررسی‌های اولیه دیگر کارشناسان از این وزغ‌ماهی نیز نشان می‌دهد که یک گونه جانوری جدید در بخش جنوب‌شرقی اقیانوس آرام کشف شده است.

Bruce Mundy، زیست‌شناس دریایی بازنشسته نیز گفت که تاکنون اطلاعات بسیار کمی از اکولوژی، رفتار و دیگر جنبه‌های زندگی وزغ‌ماهی‌ها به‌دست آمده است. به‌عنوان مثال ما هنوز مطمئن نیستیم که حالت درخشان جلوی سرشان واقعا در جذب شکار موثر است. اما چرا یافتن این ماهی عجیب تا این اندازه برای زیست‌شناسان دریایی مهم است؟

پژوهشگران پیش از شروع کار از چهار دریاکوه ناشناخته (کوه‌های برخاسته از کف اقیانوس که به‌عنوان جزیره از آب بیرون نزده‌اند) و شش دریاکوه شناخته‌شده نقشه‌برداری کردند. ماهیت منحصر‌به‌فرد دریاکوه‌ها به‌گونه‌ای است که تنها گونه‌های خاصی از موجودات می‌توانند در آن زنده بمانند. به‌بیانی دیگر موجوداتی که در یک دریاکوه حضور دارند، در سایر دریاکوه‌ها و به‌طور کلی در هیچ قسمتی از کره‌زمین دیده نخواهند شد.

در واقع این ماهی عجیب همچون ساکن یک واحه درون یک بیابان دریایی است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار دریاکوه در جهان وجود دارد؛ اما انسان‌ها توانسته‌اند کمتر از ۰.۱ درصد از آنها را کاوش کنند. همین نیز به‌خوبی نشان می‌دهد تعداد بسیار زیادی گونه دریایی وجود دارند که ما از وجود آنها بی‌خبریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*