جوشاندن آب برای سالم‌تر شدن آن

اگر می‌خواهید بدن سالمی داشته باشید، آب شیر را قبل از مصرف بجوشانید!

مطالعات جدید نشان می‌دهد، جوشاندن آب شیر قبل از مصرف می‌تواند تا ۹۰ درصد مواد مضر آن که به سلامت انسان آسیب می‌زنند را از بین ببرد.

طبق یک مطالعه جدید، جوشاندن آب شیر قبل از نوشیدن آن می‌تواند حداقل ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های بالقوه مضر آن را از بین ببرد. میکروپلاستیک ها تکه‌های ریز زباله پلاستیکی هستند که طبق گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) کمتر از 0.2 اینچ (5 میلی‌متر) طول دارند. آن‌ها باقیمانده‌های خرد شده و تجزیه شده زباله‌های صنعتی و کالاهای مصرفی اجتناب‌ناپذیری هستند که در سراسر اقیانوس‌ها و جو، داخل بطری‌های آب و حتی مدفوع انسان یافت می‌شوند.

آب شیر را بجوشانید تا ۹۰ درصد ذرات مضر آن نابود شود

جوشاندن آب برای سالم‌تر شدن آن

به گفته سازمان جهانی بهداشت، مطالعات در مورد اینکه چگونه میکروپلاستیک‌ها بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارند، هنوز کم و غیرقطعی است. تا به حال، تصور می‌شد برخی از پلاستیک‌ها بی‌ضرر هستند؛ در حالی که مطالعات روی موش‌ها نشان می‌دهد که برخی دیگر مانند پلی استایرن، سلول‌های انسانی را از بین می‌برد، باعث التهاب روده و کاهش باروری می‌شود.

در مطالعه جدیدی که ۲۸ فوریه در یک مجله علمی منتشر شده، دانشمندان می‌گویند که به‌دنبال روش‌های خانگی کارآمدی برای حذف ذرات ریز پلاستیک از آب آشامیدنی هستند. یکی از سوالات خاص آن‌ها این بوده که آیا جوشاندن آب می‌تواند آلودگی میکروپلاستیک را از بین ببرد؟

محققان در این مقاله جدیدی نوشته‌اند، نوشیدن آب جوشیده که در برخی از کشورهای آسیایی به‌عنوان یک سنت دیرینه وجود دارد، به‌طور بالقوه برای سلامتی انسان مفید است؛ زیرا جوشاندن می‌توان برخی از مواد شیمیایی و اکثر مواد بیولوژیکی داخل آب را از بین ببرد. با این حال هنوز به‌طور قطع مشخص نیست که آیا جوشاندن آن در حذف ذرات نانو/میکروپلاستیک موجود در آب شیر هم مؤثر است یا خیر.

روش جوشاندن حتی از فیلترهای تصفیه آب هم مؤثرتر است!

برای بررسی این موضوع، محققان نمونه‌هایی از آب شیر حاوی بسیاری از مواد معدنی رایج به همراه سه نوع از ترکیبات رایج میکروپلاستیک (پلی استایرن، پلی اتیلن و پلی پروپیلن) را ایجاد کرده‌اند. همچنین آن‌ها با تنظیم غلظت کربنات کلسیم، سختی نمونه‌های آب را تغییر داده‌اند. اکثر قریب به اتفاق خانه‌های آمریکایی از آب سخت استفاده می‌کنند و این یعنی آب شیر آن‌ها حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی است. جوشاندن آب، حتی نسبت به استفاده از فیلترهای تصفیه آب که برخی از آن‌ها خودشان مواد سمی را به آب شیر اضافه می‌کنند هم مؤثرتر است!

جوشاندن آب برای سالم‌تر شدن آن

پس از جوشاندن نمونه‌ها به مدت ۵ دقیقه و خنک شدن آن‌ها، محققان کاهش چشمگیری در میزان میکروپلاستیک‌ها را مشاهده کردند. در آب سخت، به دلیل جامد شدن کربنات کلسیم در دماهای بالاتر و به دام افتادن ذرات پلاستیک در آن، تقریباً ۹۰ درصد کاهش میکروپلاستیک وجود داشت.

محققان می‌گویند استفاده از این روش همراه با فیلتر قهوه ساده برای حذف کلسیم به‌حالت جامد درآمده، می‌تواند راهی آسان برای حذف ذرات بالقوه مضر برای سلامتی باشد. گرچه به‌دلیل عدم تحقیقات کافی، اثربخشی فیلترهای قابل حمل به تنهایی مشخص نیست. با این حال، یک مطالعه نشان داده است که از فیلترهای میکرو فیلتراسیون می‌توان برای جذب و حذف ذرات سرگردان استفاده کرد.

در گجت نیوز بخوانید:
آلودگی میکروسکوپی همه‌جا هست، حتی در بطری‌های آب معدنی! حقیقتی جالب و چندش آور درباره آبی که هر روز می نوشیم آیا نوشیدن آب باران بی خطر است؟ مواد سمی آب آشامیدنی دندان کودکان را خراب می‌کنند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*