تفاوت گوشی رفرش

گوشی نو، کارکرده و رفرش (ریفربیشد)؛ تفاوت‌ های بزرگ چیست؟

تفاوت گوشی نو با نمونه‌های کرکرده و رفرش (ریفربیشد) چیست و هرکدام چه مشکلاتی دارند؟ آیا خرید گوشی ریفربیشد اشتباه است و بهتر است به‌سراغ دستگاه‌های کارکرده برویم؟

خوشبختانه این‌ روزها شاهد تنوع بالایی در بازار گوشی‌های هوشمند هستیم. در واقع شما می‌توانید تقریبا با هر بودجه‌ای طیف وسیعی از ویژگی‌ها و امکانات را در اختیار داشته باشید. از یک طرف گوشی‌های پرچمدار در حال نزدیک‌شدن به‌ کامپیوترهای شخصی و دوربین‌های حرفه‌ای هستند و از طرفی دیگر گوشی‌‌های اقتصادی و میان‌رده هرسال با مشخصات قوی‌تری عرضه می‌شوند.

دانستن تفاوت گوشی های نو، کارکرده و رفرش شده به انتخاب شما کمک مهمی می‌کند

آیفون

در این میان برخی مردد هستند که آیا باید به‌سراغ یک گوشی میان‌رده بروند یا بهتر است پرچمدار سال‌های گذشته را خریداری کنند. پرچمداری که شاید به‌صورت نو در بازار موجود نباشد و فقط نمونه‌های کارکرده و یا رفرش‌ شده (ریفربیشد) آن عرضه شود. در اغلب مواقع خرید پرچمدار سال‌های گذشته رضایت بیشتری را به‌ارمغان می‌‌آورد؛ زیرا این‌ گوشی‌ها با بالاترین دقت و کیفیت ساخته شده‌اند و از نظر طراحی، دوربین، پردازنده و نرم‌افزار چیزی کم ندارند.

هرچند در برخی مواقع نیز شاهد عرضه گوشی‌های میان‌رده فوق‌العاده قدرتمند و جذابی هستیم. این گوشی‌ها ظاهر جدیدتری دارند و می‌توانند شما را از مشکلات خرید گوشی رفرش شده و یا کارکرده نجات دهند. در ادامه می‌خواهیم نگاهی به تفاوت های بین گوشی نو، کارکرده و رفرش شده (ریفربیشد) داشته باشیم و با مشکلات خرید هرکدام آشنا شویم.

مشکلات خرید یک گوشی کارکرده

تفاوت گوشی رفرش

خرید یک گوشی کارکرده می‌تواند از نظر اقتصادی به‌نفع شما باشد. هرچند که ارزان بودن هیچ کالایی بی‌دلیل نیست. در واقع شما ممکن است در هنگام خرید متوجه یک خط کوچک روی صفحه‌نمایش دستگاه، مشکلی جزئی در دوربین یا اسپیکر شوید که در نگاه اول چندان مهم به‌نظر نرسند. هرچند که همین‌ها می‌توانند در آینده نزدیک به‌خرابی کامل یک قطعه منجر شده و هزینه سنگینی را روی دست شما بگذارند.

همچنین فراموش نکنید که عمر مفید باتری گوشی نامحدود نیست و به‌مرور زمان شاهد افت عملکرد خواهید بود. در واقع هنگام خرید یک گوشی کارکرده باید قیمت باتری جدید و هزینه تعویض آن را نیز به خرج‌های خود اضافه کنید. مسئله دیگر اینکه حافظه و رم دستگاه نیز پس از مدتی استفاده به‌تدریج با افت عملکرد مواجه می‌شوند که می‌تواند در تجربه کاربری فرد تاثیر ناخوشایندی بگذارد. حتما دقت کرده‌اید که گوشی‌ها پس از مدتی کند می‌شوند و شما هیچ راهی جز خرید یک گوشی جدید ندارید.

تفاوت گوشی رفرش

دیگر تفاوت گوشی های نو با دستگاه‌های کارکرده و رفرش شده در گارانتی است. در حال حاضر قطعات مختلف گوشی هزینه بسیار بالایی دارند. هزینه تعمیرکار را هم باید به قطعه اضافه کنیم. همین نیز باعث می‌شود که گاهی فرد از خیر تعمیر گوشی خود بگذرد و سراغ یک گوشی جدید برود. مشکل بدتر اینکه هرچقدر از سن یک گوشی بگذرد، احتمال پیدا کردن قطعات و لوازم جانبی آن نیز سخت‌تر می‌شود. بنابراین ممکن است گوشی کارکرده پس از مدتی روی دستتان بماند یا برای تعمیر آن زحمت زیادی را متحمل شوید.

مسئله دیگر اینکه شرکت‌‌ها معمولا به‌گوشی‌های جدید خود اهمیت بیشتری می‌دهند و سعی می‌کنند خیلی سریع مشکلات نرم‌افزاری را برطرف کنند. در واقع بسیار پیش آمده که پس از ارائه یک بروزرسانی مشکلی در یک مدل گوشی خاص بروز کرده و شرکت سازنده نیز علیرغم وعده‌‌های اولیه کار خاصی انجام نداده است. گوشی‌های کارکرده اغلب به‌پایان پشتیبانی نرم‌افزاری خود نزدیک هستند و ممکن است با باگ‌های عجیب مواجه شوید.

مشکلات خرید گوشی ریفربیشد

تفاوت گوشی رفرش

حالا بیایید تفاوت گوشی های نو با رفرش شده را بررسی کنیم. طبیعی است که در هنگام تولید انبوه هر دستگاهی مشکلاتی پیش بیاید و برخی نمونه‌‌ها معیوب باشند. اگر پس از مدتی استفاده مشکلی نسبتا جزئی پیش بیاید، گارانتی سعی می‌کند مشکل را برطرف کرده و گوشی را سالم به‌شما تحویل دهد. هرچند اگر در همان اول کار متوجه خراب بودن گوشی شوید، گوشی به‌شرکت برگردانده می‌شود.

در این حالت شرکت سازنده مشکل را کاملا برطرف می‌کند و پس از تست‌های مختلف آن را با یک سال گارانتی به‌بازار می‌فرستد. اما از کجا تفاوت گوشی های نو با رفرش (ریفربیشد) را تشخیص دهیم؟ پاسخ ساده است. خود شرکت سازنده گوشی را با جعبه‌ای متفاوت عرضه کرده و روی جعبه نیز رفرش بودن آن را اعلام می‌کند. در واقع گوشی رفرش هیچ مشکل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری خاصی ندارد و فقط ممکن است با کمی خط‌وخش همراه باشد.

آیفون

در حال حاضر اپل برخی از گوشی‌های خود را به‌صورت ریفربیشد به‌بازار عرضه می‌کند و سامسونگ نیز فروشگاه خاصی برای عرضه محصولات رفرش شده خود دارد. این شرکت‌ها حتی باتری تمامی گوشی‌های معیوب را تعویض می‌کنند تا مشتری هیچ مشکلی نداشته باشد. هرچند یک تفاوت بسیار مهم گوشی نو با نمونه‌های رفرش شده (ریفربیشد) در قیمت آن است. در واقع قیمت گوشی رفرش بسیار پایین‌تر از مثلا یک آیفون نو است و به‌همین‌خاطر ارزش خرید بالایی دارد.

اما در ایران داستان کاملا متفاوت است. عزیزان سودجو حاضر در بازار به‌راحتی جعبه گوشی‌ های رفرش شده را عوض می‌کنند تا از نظر ظاهری مشتری نتواند چیزی را تشخیص دهد. در واقع آنها می‌خواهند از این طریق سودی کلان به‌جیب بزنند. همچنین شما اطمینان ندارید که دستگاه رفرش شده توسط خود اپل تعمیر شده باشد و به‌احتمال زیاد صرفا یک تعمیرکار ساده در کشوری دیگر اینکار را انجام داده است.

احتمال استفاده از قطعات ضعیف و با کیفیت پایین نیز در این محصولات رد نمی‌شود. با توجه به‌وضعیت کنونی توصیه می‌شود که تفاوت های مهم گوشی های نو، کارکرده و رفرش شده (ریفربیشد) را در بازار ایران در نظر گرفته و از گزینه آخر دوری کنید. در نهایت اگر همچنان روی خرید مدل خاصی از آیفون اصرار دارید، می‌توانید شماره مدل گوشی را در بخش تنظیمات بررسی کنید. در قسمت تنظیمات وارد About شوید. سپس نوشته روبروی Model Number را نگاه کنید.

تفاوت گوشی رفرش

اگر با حرف M شروع شده بود که یعنی گوشی نو و سالم است. هرچند که حرف N یا F تعمیری بودن گوشی را نشان می‌دهد. البته اگر فروشنده حاضر باشد پس از مشخص‌شدن این وضعیت، گوشی را پس بگیرد! در نهایت اگر تصمیم به‌خرید یک گوشی پرچمدار گرفته‌اید، می‌توانید نگاهی به لیست بهترین گوشی های پرچمدار داشته باشید. اگر هم بودجه شما محدودتر است، می‌توانید لیست بهترین گوشی های میان رده بازار را بررسی کنید. انتخاب شما کدام گزینه است؟

بیشتر بخوانید:
اگر قصد خرید آیفون دست دوم دارید، حتما این موارد را بررسی کنید این مهمترین کاری است که قبل فروش آيفون دست دوم اپل باید انجام دهید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*