خانه جدید انسان در فضا

این قمر مرموز می‌تواند خانه جدید انسان در فضا باشد

آینده بشر به‌ کره زمین محدود نخواهد شد و به‌زودی شاهد کاوش در دیگر سیاره ها خواهیم بود. دانشمندان امیدوارند که یک قمر مرموز بتواند خانه جدید انسان در فضا باشد.

برنامه‌های انسان برای فضا به‌صورت چندوجهی پیش می‌روند. از طرفی ناسا و برخی از شرکت‌های خصوصی در تلاش برای تثبیت یک پایگاه دائمی در ماه هستند و از طرفی دیگر صحبت از مستعمره کردن مریخ مطرح می‌شود. هرچند برخی از دانشمندان نیز معتقد هستند که انسان باید برای خانه جدید خود در فضا به خارج از منظومه شمسی نگاه کند. این افراد سیاره های مشابه زمین در دیگر منظومه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. با وجود این، نمی‌توان از یک قمر جذاب در منظومه شمسی گذشت.

خانه جدید انسان در فضا نزدیک سیاره مشتری است

خانه جدید انسان در فضا

سیاره مشتری یک غول گازی است و به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند گزینه مناسبی برای انسان باشد. اما این سیاره بزرگ دارای 95 قمر شناخته‌شده است که یکی از آنها اروپا نام دارد. سطح اروپا با یخ پوشیده شده و زیر یخ‌ها نیز یک اقیانوس بسیار بزرگ قرار دارد. دانشمندان اخترفیزیک احتمال می‌دهند که زیر این لایه یخی حیات وجود داشته باشد. اروپا همیشه گزینه‌ای جذاب برای بررسی حیات بوده است؛ اما مسئله از زمانی جذابتر شد که اخترشناسان داده‌‌های فضاپیمای جونو را دریافت کردند.

این فضاپیمای بدون‌سرنشین در سال ۲۰۱۱ به‌ فضا پرتاب شد و توانست در سال ۲۰۱۶ در مدار سیاره مشتری قرار گیرد. بررسی‌های جونو از خانه جدید انسان در فضا نشان می‌دهد که اروپا هر روز مقدار زیادی اکسیژن تولید می‌کند. دانشمندان با توجه به‌میزان گازپراکنی هیدروژن از سطح این قمر می‌توانند میزان اکسیژن تولیدی را تخمین بزنند.

در واقع اروپا همچون یک توپ یخی است که به‌آرامی آب درون خود را از طریق یک جریان روان از دست می‌دهد. فقط اینبار جریان روان مجموعه‌ای از ذرات یونیزه‌شده هستند که در میدان مغناطیسی قدرتمند مشتری گیر افتاده‌اند. وقتی که این ذرات یونیزه‌شده با سطح اروپا برخورد می‌کنند، مولکول‌های آب-یخ را شکسته و سبب تولید اکسیژن و هیدروژن می‌شوند.

خانه جدید انسان در فضا

بدین‌ترتیب در هر ۲۴ ساعت حدود ۱۰۰۰ تن اکسیژن تولید می‌شود که برای نفس‌کشیدن یک میلیون انسان کافی است. اگرچه این میزان نیز شگفت‌آور محسوب می‌شود؛ اما دانشمندان پیشتر امیدوار بودند که نرخ تولید اکسیژن در اروپا حدود یک تن در ثانیه باشد. جونو در آینده نیز مجددا از خانه جدید انسان در فضا عبور خواهد کرد تا داده‌های بیشتری را جمع‌آوری کند. هرچند که در مرحله‌ بعد به‌سراغ بررسی آیو (یکی دیگر از قمرهای مشتری) خواهد رفت.

البته قرار نیست بررسی اروپا فقط به فضاپیمای جونو محدود شود. ماموریت کلیپر ناسا در سال ۲۰۳۰ به مشتری خواهد رسید. ناسا می‌خواهد با اینکار یکبار برای همیشه متوجه شود که آیا اروپا پیش‌نیازهای لازم برای تشکیل حیات پیچیده را دارد یا خیر. آژانس فضایی اروپا نیز می‌خواهد در آينده با ماموریت Juice به‌بررسی مشتری و سه قمر یخی آن بپردازد.

بیشتر بخوانید:
مقایسه قمرهای سیاره مشتری در برابر ابعاد شهر نیویورک + ویدیو تصاویر ابرهای سیاره مشتری ، شما را به دنیای وهم و خیال می‌برد + ویدیو تغییر مدار سیاره مشتری می‌تواند کره زمین را به بهشت تبدیل کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*