ViaBTC

تاریخچه‌ی هاوینگ بیتکوین

امروز همراه ViaBTC باشید تا به شما همه‌چیز را درباره هاوینگ بگوییم. Halving یعنی نصف‌شدن اما در دنیای رمزارز‌ها این کلمه به‌کل معنای متفاوتی را شامل می‌شود. در دنیای بیت کوین، هاوینگ یک پروتکل از پیش تعیین شده است. این اتفاق برنامه‌ریزی شده تا در بازه زمانی مشخصی رخ دهد و هیچ‌کس هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، حتی سازنده بیت کوین! در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.

رویداد هاوینگ چیست؟

برای فهم رویداد هاوینگ باید بدانید که بیت کوین چگونه تولید می‌شود و اصطلاحا ماینینگ یا استخراج بیت کوین دقیقا چه عملی است. بیت کوین از زیرساختی به‌نام بلاکچین استفاده می‌کند. بلاکچین یا زنجیره ‌بلوکی، مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته از بلاک‌های مختلف است که در داخل هر بلاک اطلاعات تراکنش‌ها وجود دارد. اما چه کسی در شبکه این بلاک‌ها را تولید و تایید می‌کند؟

ماینر‌ها یا استخراج‌کنندگان. ماینر‌ها افرادی هستند که قدرت پردازشی دستگاه خود را در اختیار شبکه می‌گذارند تا تولید بلاک‌های جدید انجام شود و امنیت شبکه نیز تامین گردد. البته که آن‌ها رایگان و بدون مزد چنین کاری نمی‌کنند. پاداش ماینر‌ها ثمره تلاش‌شان در شبکه است.

ماینر‌ها چگونه در شبکه بیت کوین پاداش دریافت می‌کنند؟

‌به گزارش ViaBTC به‌طور کلی 2 نوع پاداش به ماینر‌ها پرداخت می‌شود. منبع پاداش اول کارمزد تراکنش‌هاست و منبع دوم نیز پاداش استخراج بلاک جدید است. در واقع در رویداد هاوینگ پاداش دوم است که نصف خواهد شد. این نصف‌شدن از زمان معرفی بیت کوین آغاز شده و همین‌طور ادامه پیدا می‌کند تا جایی که دیگر پاداشی از استخراج بلاک جدید وجود نداشته باشد.

همان‌طور که می‌دانید تعداد کوین‌های بیت کوین محدود است. پس‌از اینکه این کوین‌ها به اتمام برسد ماینر‌ها دیگر پاداشی از منبع استخراج بلاک جدید دریافت نخواهد کرد. شاید حالا از خود بپرسید که پس هاوینگ بیتکوین پاداش ماینر‌ها را به‌کل قطع خواهد کرد؟ چنین اتفاقی نخواهد افتاد و پس‌از گذشت آن دوره پاداش ماینر‌ها تنها از طریق کارمزد شبکه پرداخت خواهد شد.

چرا باید هاوینگ بیت کوین اتفاق بیفتد؟

شاید بد نباشد برای پاسخ به این سوال ابتدا این موضوع را بررسی کنیم که چرا بیت کوین پدید آمد. بسیاری از ما فکر می‌کنیم که پول نقد یا همان فیات پشتوانه‌ای دارد. برای نمونه در امریکا بسیاری فکر می‌کنند که طلا پشتوانه دلار است. درحالی‌که پس‌از سال 1971 دیگر طلا پشتوانه دلار نبود در واقع دلار بدون هیچ پشتوانه‌ای چاپ شد.

یعنی ارزش دلار یک ارزش پذیرفته شده است و هیچ ارتباطی به پشتوانه‌اش ندارد. این موضوع سبب ایجاد تورم شدید شد. بیت کوین پدید آمد تا بتواند جلوی این مشکل را بگیرد و یک دارایی ضدتورمی بسازد. 21 کوین خلاف دلار عرضه محدودی دارد.

از بیت کوین تنها 21 میلیون واحد موجود است و بیشتر از آن دیگر در شبکه وجود ندارد. حالا اگر هاوینگ اتفاق نمیفتاد، بیت کوین نیز به سرنوشت دلار دچار می‌شد. اما حالا هر 4 سال یک‌بار عرضه آن محدود‌تر می‌شود تا حفظ ارزش داشته باشد.

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

زمانی که بیت کوین معرفی شد، پاداش استخراج آن بر روی عدد 50 قرار داشت. یعنی ماینری که می‌توانست بلاک جدیدی به شبکه اضافه کند، بابت کاری که انجام داده بود 50 بیت کوین پاداش می‌گرفت. بر اساس وایت پیپر زمانی که 210هزارمین بلاک بیت کوین استخراج می‌شد، این پاداش باید نصف می‌گشت.

بر اساس اعلام خود ساتوشی ناکاموتو هر بلاک بیت کوین به 10 دقیقه زمان برای استخراج نیاز دارد. اما گاهی موارد خاصی مثل هش‌ریت که در ادامه مقاله حتما به آن اشاره خواهیم کرد باعث می‌شود این زمان کمتر یا بیشتر طول بکشد. پس حساب همان 10 دقیقه 210هزارمین بلاک 4 سال بعد از معرفی بیت کوین باید استخراج می‌شد اما این اتفاق سریع‌تر رخ داد.

در نوامبر 2012 اولین هاوینگ اتفاق افتاد پاداش بیت کوین از 50 به 25 کاهش پیدا کرد. این هاوینگ باعث افزایش 100000 برابری هش‌ریت بیت کوین شد و هش‌ریت سریع‌ترین رشد خود را تجربه کرد. دقیقا پس‌از این هاوینگ قیمت بیت کوین سر به فلک کشید و بسیاری علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آن شدند.

ViaBTC

در 9 جولای سال 2016 دومین هاوینگ بیت کوین اتفاق افتاد. به گزارش ViaBTC پس‌از این هاوینگ ماینر‌های نانومتری افزایش بیش‌از 100برابری هش‌ریت را پدید آوردند.

پس از این هاوینگ قیمت بیت کوین طی یک‌سال و نیم 41 برابر افزایش پیدا کرد. بیت کوین تبدیل به یکی از موضوعات داغ در اینترنت شد و همه درباره آن صحبت می‌کردند. شرکت‌های جدید و صندوق‌های تامین مختلف در راستای این رشد در حال شکل‌گیری تاسیس بودند.

ViaBTC

در 11 می 2020 سومین هاوینگ بیت کوین رخ داد. این هاوینگ را می‌توان سنگین‌‌ترین ضربه ماینینگ قلمداد کرد.

از مهم‌ترین رخداد‌هایی که پیرامون این قضیه رخ داد سیاست‌های چین در ممنوعیت استخراج رمزارز بود که باعث شد هش‌ریت شبکه به پایین‌ترین میزان خود برسد. با ورود شرکت‌های متعدد ماینینگ هش‌ریت توانست خیلی سریع به سطح قبلی‌اش بازگردد. پس از آن کاهش هش‌ریت بیت کوین همین‌طور به رشد خود ادامه داده است.

ViaBTC

نزدیک‌ترین هاوینگ بیت کوین، هاوینگ 2024

بر اساس چرخه فعلی در آوریل 2024 هاوینگ بعدی را مشاهده خواهیم کرد. به اعتقاد بسیاری هاوینگ 2024 ماینر‌ها را دچار چالش‌های زیادی خواهد کرد.

کمی درباره استخر ViaBTC

ViaBTC که در می 2016 تأسیس شد، خدمات استخراج حرفه ای، کارآمد، ایمن و پایدار رمزارزها را برای بیش از یک میلیون کاربر در بیش از 130 کشور و منطقه در سراسر جهان، با ارزش خروجی استخراج تجمعی ده‌ها میلیارد دلار ارائه کرده است.

این استخر ماینینگ پیشرو و فراگیر، خدمات ماینینگی را ارائه می دهد که بیش از 10 رمزارز اصلی را شامل می‌شود که شامل BTC، LTC و KAS است. ViaBTC با پشتیبانی از خدمات اکوسیستم جامع خود شامل ViaBTC استخر و ViaWallet، در تلاش است تا به کاربران جهانی خود ابزارهای پشتیبانی متنوع‌‌تر، خدمات استخراج پایدارتر و کارآمدتر و تجربه بهتر محصول را ارائه دهد.

جمع‌بندی

ViaBTC می‌تواند شرایطی را مهیا سازد که در آن ماینر‌ها کمترین ضرر را از هاوینگ متحمل شوند. هاوینگ برای کوتاه‌مدت درآمد ماینر‌ها را تا حد زیادی کم خواهد کرد. اما ViaBTC با ابزار‌های متنوع خود، مثل وام‌های کریپتویی و ابزار‌های پذیرش ریسک این افت درآمد را به‌حداقل خواهد رساند. از شما ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*