ایلان ماسک، رقابت با یوتیوب با اپلیکیشن تلویزیون X

ایلان ماسک بعد از توییتر، حالا برای یوتیوب دندان تیز کرده است!

ایلان ماسک که با خرید توییتر به دنیای پلتفرم‌های اینترنتی وارد شد، حالا به‌دنبال خلق رقیبی برای یوتیوب در تلویزیون‌های هوشمند است.

ایلان ماسک در تلاشی برای رقابت با یوتیوب و تبدیل شدن به یک پلتفرم ویدیویی، قرار است اپلیکیشنی برای تلویزیون های هوشمند سامسونگ و آمازون راه‌اندازی کند. طبق گفته یک منبع آگاه در شرکت، این اپلیکیشن هفته آینده عرضه خواهد شد و ظاهری کاملا مشابه با اپلیکیشن یوتیوب برای تلویزیون دارد.

هدف ماسک تشویق کاربران به تماشای ویدیوهای طولانی روی صفحه‌ نمایش بزرگ‌تر است. این بخشی از برنامه‌ای است که برای اولین بار در جولای با هدف جذاب‌تر کردن شبکه اجتماعی X برای اینفلوئنسرها و تبلیغ‌دهندگان مطرح شد.

این منبع که به دلیل عدم اجازه برای صحبت با مطبوعات، به‌طور ناشناس باقی‌مانده، می‌گوید: «او مصمم به رقابت با یوتیوب است». این منبع همچنین از سرویس پخش زنده توییچ، پیام‌رسان رمزگذاری‌شده سیگنال و انجمن شبکه‌های اجتماعی ردیت، به‌عنوان برخی دیگر از سرویس‌هایی که ماسک می‌خواهد با آن‌ها رقابت کند، نام برده است.

اپلیکیشن تلویزیون X، یوتیوب را هدف گرفته است

ایلان ماسک، رقابت با یوتیوب با اپلیکیشن تلویزیون X

عرضه اپلیکیشن تلویزیون X در حالی انجام می‌شود که این پلتفرم (که قبلاً با نام توییتر شناخته می‌شد) به‌دنبال ایفای نقش بزرگ‌تری در بازار شلوغ پخش ویدیویی است. در ژانویه، شرکت X اعلام کرد که اکنون یک پلتفرم ویدیومحور است و از ویژگی ویدیویی جدیدی رونمایی کرد که یادآور تجربه اسکرول بی‌نهایت تمام‌صفحه و فراگیر اپلیکیشن تیک تاک است.

اما برنامه شرکت برای گسترش دامنه فعالیت خود از صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند به صفحه‌نمایش تلویزیون‌های اتاق نشیمن، حرکت تازه‌ای محسوب نمی‌شود. توییتر حداقل در سه نوبت دیگر یک اپلیکیشن تلویزیونی را راه‌اندازی کرده است. نسخه‌های اولیه آن به سال ۲۰۱۰ روی پلتفرم گوگل تی‌وی که دیگر وجود ندارد و سال ۲۰۱۱ روی پلتفرم اسمارت هاب سامسونگ در تلویزیون‌های هوشمند این برند کره‌ای بازمی‌گردد. در سال ۲۰۱۶، پس از توافق ۱۰ میلیون دلاری توییتر برای پخش ۱۰ مسابقه فوتبال آمریکایی، این شرکت اپلیکیشن‌های استریم ویدیو را پلتفرم‌های آمازون فایر تی‌وی، اپل تی‌وی و ایکس باکس وان راه‌اندازی کرد.

به‌نظر می‌رسد چشم‌انداز ماسک برای استریم ویدیو حول محور افراد مشهور رسانه، اینفلوئنسرها و استریم ویدیو گیم متمرکز شده است. این پلتفرم شبکه اجتماعی اخیراً قراردادی با دان لمون، مجری سابق سی‌ان‌ان منعقد کرده است تا برنامه جدیدی را به‌صورت اختصاصی برای پلتفرم X بسازد. تاکر کارلسون، مفسر سابق شبکه فاکس نیوز نیز اغلب محتوای ویدیویی طولانی خودش را روی اکانت خود در شبکه اجتماعی X منتشر می‌کند که شاید مهم‌ترین آن مصاحبه اخیر او ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است.

ایلان ماسک، مالک میلیاردر کمپانی ایکس همچنین از تولیدکنندگان محتوا خواسته است تا کل محتوای ویدیویی خود را به X منتقل کنند و ادعا کرده است که آن‌ها از جریان‌های درآمدزایی تبلیغاتی بهتری نسبت به رقبا بهره‌مند خواهند شد. آقای بیست، یوتوبر مشهور با ۲۴۳ میلیون مشترک، X را با آپلود یک ویدیوی طولانی مورد آزمایش قرار داد و درآمد کسب کرده از آن را هم به‌صورت عمومی اعلام کرد.

ایلان ماسک، رقابت با یوتیوب با اپلیکیشن تلویزیون X

اولین ویدیوی او در X بیش از ۲۵۰ هزار دلار درآمدزایی داشت، اما او آن را کمی نمایشی خواند؛ چرا که آقای بیست معتقد است تبلیغ‌دهندگان به‌خاطر توجه‌های زیادی که روی حساب کاربری آن وجود دارد، در ویدیوهایش تبلیغات انجام داده‌اند و این علت اصلی درآمد بالای او در این ویدیو بوده است. علاوه بر این، نمایش‌های متعدد ویدیو در تایم‌لاین کاربران طی یک روز، گمانه‌زنی‌هایی را در مورد تلاش‌های احتمالی تیم X برای تقویت درآمد نمایشی این یوتیوبر به وجود آورد. چرا که این می‌توانست بهترین ترغیب‌کننده دیگر یوتیوبرها برای پیوستن به شبکه اجتماعی ایکس باشد.

رقابت با یوتیوب (متعلق به شرکت گوگل) کار آسانی نیست، اما جذب تولیدکنندگان محتوا با پول‌های هنگفت می‌تواند به X کمک کند تا به آن برسد. طبق گزارش دِ اینفورمیشن، تقریباً نیمی از بینندگان آمریکایی یوتیوب در سال ۲۰۲۳ از تلویزیون استفاده کرده‌اند و رسانه نیلسن نیز در ژانویه اعلام کرد که یوتیوب با سهم ۸.۶ درصدی از تماشای تلویزیون توسط آمریکایی‌ها، بالاتر از نتفلیکس، سرویس استریم برتر ایالات متحده است.

با وجود معاملات و ویژگی‌های جدید، به نظر می‌رسد X همچنان در حال از دست دادن کاربران و تبلیغ‌کنندگان است. گزارشی جدید از اديسون ریسرچ که روز چهارشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که استفاده از این پلتفرم در سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش یافته است. تبلیغ‌کنندگانی از جمله دیزنی، IBM و اپل پس از انتشار پست‌ها یهودی ستیزانه، X را ترک کردند. او با متهم کردن تبلیغ‌کنندگان به اخاذی از X در یک سخنرانی پر از ناسزا، بیشتر از مدیسون اونیو فاصله گرفت و X را در حال حاضر به تبلیغات عجیب و غریب از بازاریابان کم‌کیفیت و حساب‌های اسپم وابسته کرده است.

ایلان ماسک، رقابت با یوتیوب با اپلیکیشن تلویزیون X

پیشینه خبر:
زبان سرخ ایلان ماسک، ۷۵ میلیون دلار را به باد داد

ارزش X نیز تحت مالکیت ماسک به شدت کاهش یافته است. فیدلیتی، یکی از سهامداران X، می‌گوید که این پلتفرم اکنون ۷۱.۵ درصد کمتر از زمانی که ماسک آن را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد، ارزش دارد و ارزشی تقریباً ۱۲.۵ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. در ماه نوامبر، فورچون به طور انحصاری گزارشی از یک جلسه عمومی داخلی X منتشر کرد که در آن لیندا یاکارینو، مدیر عامل شرکت، کارکنان را تشویق کرد تا برای ایجاد روش‌های درآمدزایی جدید شرکت، با یکدیگر همکاری کنند.

آینده X چه خواهد شد؟

هنوز مشخص نیست که X می‌تواند با یوتیوب رقابت کند یا خیر. این پلتفرم با چالش‌های زیادی از جمله از دست دادن کاربران، کاهش ارزش و عدم اعتماد تبلیغ‌کنندگان روبرو است. با این حال، ماسک به نظر مصمم است که X را به یک پلتفرم ویدیویی پیشرو تبدیل کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*