شرکت کاوازاکی

شرکت کاوازاکی در گذر زمان: از کشتی‌سازی تا موتورسیکلت‌های پرقدرت

برای برخی علاقمندان به موتورسواری، نام شرکت کاوازاکی یادآور موتورسیکلت‌هایی خاطره‌انگیز است. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه این برند صاحب‌نام ژاپنی.

موتورسیلکت‌های کاوازاکی در یک قرن گذشته همواره همراهان مطمئنی برای رانندگان مسابقات موتورسواری، رانندگان آفرودی در صحرا و هر کسی بود‌ه‌اند که به این وسایل نقلیه علاقمند بوده است. کمپانی Kawasaki یکی از ریشه‌دارترین شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت در سرتاسر دنیاست که از گذشته‌ای دور به تولید انواع و اقسام وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلت مشغول بوده و قصد دارد در آینده نیز همین کار را انجام دهد. این کمپانی از اوایل دهه پنجاه میلادی حضوری پررنگ در بازار موتورسیکلت‌ها داشته و نخستین موتور خود را در سال 1953 تولید کرده است.

تا سال 1960 این کمپانی موفق شد نخستین موتورسیکلت کامل خود را با همکاری با شرکت تولیدی Meguro تولید کند. در نتیجه این اتفاق نخستین موتورسیکلت‌های با برند کاوازاکی در سال 1961 روانه بازار ژاپن شدند. در سال‌ها و دهه‌های پس از آن، کمپانی تولیدی کاوازاکی از یک استارتاپ کوچک در ژاپن به یکی از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین برندهای تولیدکننده موتورسیکلت در دنیا تبدیل شد که فروشی فوق‌العاده را در سطح جهان به دست آورده و تعدادی از قابل اعتمادترین موتورسیکلت‌های تاریخ را تولید کرده است.

شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که موتورسیکلت‌های کاوازاکی امروزه کجا تولید می‌شوند یا اداره این کمپانی امروز بر عهده کیست؟ مروری کوتاه بر تاریخچه این کمپانی می‌تواند اطلاعات مفیدی در این خصوص را در اختیارتان قرار دهد.

موتورسیکلت های شرکت کاوازاکی کجا تولید می‌شوند؟

موتورسیکلت Kawasaki

در حال حاضر موتورسیکلت‌های برند کاوازاکی در کشورهای مختلفی تولید می‌شوند و به همین دلیل نمی‌توان با نگاه کردن به ظاهر یک محصول این کمپانی متوجه محل ساخت آن شد! از دید تاریخی، اکثر موتورسیکلت‌های کاوازاکی تولید شده در دهه 60 و اوایل 70 میلادی در کشور ژاپن ساخته شدند. با این وجود تمامی مدل‌های این موتورسیکلت که بین سال‌های 1975 تا 2000 در بازارهای مختلف خصوصا آمریکا عرضه شدند، در کشور ایالات متحده ساخته شده بودند.

کمپانی Kawasaki در سال 1974 کارخانه‌ای را در نبراسکای آمریکا تاسیس کرد و به نخستین برند غیرآمریکایی تبدیل شد که کارخانجات تولیدی خود را در داخل خاک آمریکا تاسیس می‌کرد. جالب است که برخی از محبوب‌ترین مدل موتورسیکلت‌های کاوازاکی پس از راه‌اندازی کارخانجات شعبه آمریکا تولید شدند. از جمله این مدل‌ها می‌توان به KZ400، KZ900، نینجا 600R یا KZ1000P اشاره کرد. به‌طور خاص، مدل KZ1000P یکی از محبوب‌ترین مدل‌های کاوازاکی در آمریکاست که فروش فوق‌العاده‌ای را هم تجربه کرده است.

امروزه البته کارخانجات تولیدی کاوازاکی در کشور آمریکا تمرکز چندانی روی موتورسیکلت‌ها نداشته و بیشتر به ساخت خودروهای همه‌جا رو (َATV) و جت اسکی‌ها در کنار اتومبیل‌های ریلی و سایر وسایل نقلیه کاربردی متمرکز است. شرکت کاوازاکی همچنین در سال 2011 تمامی تشکیلات تولیدکننده موتورسیکلت‌های سایز متوسط و سنگین را از آمریکا خارج کرده و به تایلند منتقل نمود. به همین جهت اگر موتورسیکلتی با برند کاوازاکی متعلق به سال‌های پس از 2011 را مشاهده کردید، احتمالا در کشور تایلند تولید شده است.

چه کسی امروز صاحب کمپانی Kawasaki است؟

شرکت کاوازاکی

شاید تشخیص این که یک موتور کاوازاکی تولید کدام کشور است کار چندان ساده‌ای نباشد. با این وجود شناسایی تاریخچه این کمپانی و تغییرات سازمانی و مدیریتی آن کمی ساده‌تر است! برندی که روی موتورسیکلت‌های Kawasaki مشاهده می‌کنید از نام یک کارآفرین ژاپنی به نام «شوزو کاوازاکی» برداشته شده که در سال 1878 کمپانی Kawasaki Tsukiji را در توکیو، پایتخت ژاپن تاسیس کرد.

البته کمپانی تاسیس شده توسط کاوازاکی در ابتدا اصلا موتور سیکلت تولید نمی‌کرد و در عوض به صادرات و واردات شکر و چای مشغول بود! پس از مدتی این کارآفرین ژاپنی به تجارت اجزای خودرو و موتور سیکلت علاقمند شد و مدتی بعد نیز با پایه‌ریزی برند Kawasaki Dockyard Co. در سال 1896 سرانجام به ساخت این وسایل نقلیه رو آورد. البته تا سال 1911 کاوازاکی به جز تجارت اصلی خود، اجزای مختلف لوکوموتیوهای بخار، هواپیما و تجهیزات پرواز را نیز تولید می‌کرد. سرانجام با اضافه شدن موتور سیکلت به سبد محصولات این کمپانی در سال 1961، کاوازاکی عملا به جز خودرو، در زمینه تولید هر وسیله نقلیه دیگری فعال بود!

کمپانی کاوازاکی سرانجام تصمیم گرفت تمامی تشکیلات تولید صنایع دریایی، هوایی و البته ساخت قطعات خود را تحت یک برند واحد قرار دهد و همین مساله باعث تاسیس برند «صنایع سنگین کاوازاکی» (Kawasaki Heavy Industries Ltd.) در سال 1969 شد. از آن زمان تا سال 2021 شاخه‌های تولید اتومبیل و موتور وسایل نقلیه کاوازاکی تماما زیرمجموعه همین برند بودند؛ اما در این سال تغییرات سازمانی در کاوازاکی باعث شد که نام این برند به Kawasaki Motor Corps. U.S.A تغییر کرده و برخی مسئولیت‌های متفاوت نیز برای آن تعریف شود. البته علیرغم حضور نام U.S.A در نام این شرکت زیرمجموعه کاوازاکی، بخش تولید موتور سیکلت در این کمپانی همچنان توسط ژاپنی‌ها کنترل می‌شود!

تمامی این تغییرات مدیریتی و سازمانی البته تا کنون هرگز نتوانسته شرکت کاوازاکی را از مسیر خلاقیت و تولید منحرف کند؛ چراکه این کمپانی سال‌هاست موتورسیکلت‌های فوق‌العاده‌ای را طراحی و روانه بازار کرده و حتی برنامه‌هایی بلندپروازانه را هم برای آینده دارد. از جمله این برنامه‌های جذاب کاوازاکی می‌توان به موتورسیکلت هیدوژنی اشاره کرد که قرار است در آینده توسط این برند رونمایی و عرضه شود.

در گجت نیوز بخوانید:
نسل جدید کاوازاکی نینجا، موتورسیکلت افسانه ای ژاپنی در ۲ نسخه رونمایی شد کاوازاکی نینجا ۷ هیبرید معرفی شد؛ ورود کاوازاکی به دنیای موتورسیکلت‌های هیبریدی چرا کاوازاکی نینجا یکی از مشهورترین موتورسیکلت های تاریخ است؟