بزرگترین خودرو 3 چرخبزرگترین خودرو 3 چرخ-تانک بیگ فوت M4 Sherman T10

این بزرگترین خودرو 3 چرخ جهان است

بزرگترین خودرو 3 چرخ جهان شاید از آن چیزی که شما فکرش را می‌کنید، بزرگتر باشد. در ادامه شما را با تانک بیگ فوت M4 Sherman T10 آشنا می‌کنیم.

خودرو های نظامی هم دنیای عجیب و غریب خود را دارند اما شاید هیچ کدام از آن‌ها به جایگاه M4 Sherman T10 نرسد. این تانک مین‌یاب به‌عنوان بزرگترین وسیله نقلیه 3 چرخ جهان شناخته می‌شود که برای استفاده در طول جنگ جهانی دوم توسط ارتش متفقین طراحی شده بود اما هیچ وقت مورد استفاده قرار نگرفت. بنابراین اگر علاقه‌مند به چنین موضوعاتی هستید، این مطلب از بخش اخبار خودرو سایت گجت نیوز را از دست ندهید.

آن‌چه مدل بیگ فوت M4 Sherman T10 را از سایر سری‌های M4 Sherman متمایز می‌کند، دو چرخ بزرگ در جلو و مجموعه‌ای از چرخ‌ های کوچک در عقب آن است؛ طراحی شبیه 3 چرخه که باعث شد تا هیچ‌گاه برای جنگ راه‌اندازی نشده و در نهایت هم نسخه M4 Sherman T5E3 این مین‌یاب جایگزین آن شد. تانک مین‌یاب جایگزین شده راهکارهای مطمئن‌ و ایمن‌تری برای پاکسازی مناطق مین‌گذاری شده ارائه می‌کرد.

تانک بیگ فوت M4 Sherman T10؛ بزرگترین خودرو نظامی 3 چرخ استفاده نشده

در طول جنگ جهانی دوم، نیروهای متفقین به تصرف سریع قلمروهای نرماندی مشغول بودند که مواجه شدن با یک مانع جدی، آن‌ها را متوقف کرد. میدان‌های مملو از مین‌های کشنده، راهکاری بود که نیروهای مقاومتی انجام داده بودند و توانست برای مدتی از شتاب این تصرف سریع مناطق توسط متفقین بکاهد. در واقع نیروهای متفقین باید سریعا میدان‌ها را از مین‌ها پاکسازی می‌کردند و برای این نیاز به یک وسیله نقلیه زرهی بود تا سریعا بتواند مین‌ها را شناسایی کرده تا مسیر امنی برای وسایل نقلیه تدارکاتی و ارتش پیاده نظام فراهم شود.بزرگترین خودرو 3 چرخبزرگترین خودرو 3 چرخ-تانک بیگ فوت M4 Sherman T10

در این زمان بود که جنرال موتورز، از M4 Sherman محبوب برای توسعه Big Foot M4 T10 بر اساس طرح‌های سه چرخه قبلی سازمان دفاع ملی ایالات متحده استفاده کرد. بالاخره بیگ فوت با چرخ‌های 96 اینچی در جلو و مجموعه‌ای از چرخ‌های 72 اینچی در قسمت عقب ساخته شد. برای ایجاد فضای چرخ‌های جلو، زره تانک در قسمت جلو کاهش یافت و برای جذب ضربه مین‌های منفجرشده ضخامت فولاد کف آن را تا 25 میلی‌متر افزایش دادند.

وزن تانک بیگ فوت تا حدود 100 هزار پوند رسیده و با توجه به موتور آن می‌توانسته در حین پاکسازی میادین، سرعت خود را تا 6.8 مایل در ساعت برساند.

عاقبت تانک بیگ فوت M4 Sherman T10

متاسفانه طراحی عجیب این تانک احتمالا علت اصلی عدم استفاده از آن در طول جنگ جهانی بود. در سال 1944 تست این تانک رضایت‌بخش اعلام شد اما در مدت زمان کمی متوجه شدند که چرخ‌های عقب باعث می‌شوند تا تانک نتواند حرکت یکنواخت و راحتی را در مسیرهای گلی داشته باشد و این باعث شد تا تانک هیچ‌گاه برای مین‌یابی استفاده نشود. یکی از ایده‌های جالب در این تانک، امکان کنترل از راه دور آن بود که توانسته طرح جالبی حتی برای تانک‌های امروزی نیز باشد. بزرگترین خودرو 3 چرخ-M4 Sherman T5E3

تانک T5E3 مین‌یابی بود که توانست جایگزین بیگ فوت شده و با تیغه بولدوزری خود با هل دادن خاک‌ها به اطراف مین‌ها را نابود می‌کرد.

ارتش ایالات متحده امروزه از مدل‌هایی مانند M160 Robotic Mine Flail استفاده می‌کند که با چکش‌های زنجیری ضخیم و با فرو رفتن در خاک مین‌ها را منفجر می‌کند. جالب اینجاست که چنین تانک‌هایی بیشتر از طرح‌های شکست‌خورده قدیمی الگوبرداری می‌کنند و قابلیت کنترل از راه دور آن نیز ویژگی است که این تانک از بیگ فوت ام 4 شرمن الگوبرداری کرده است.

در گجت نیوز بخوانید:
بهترین شاسی بلندها از بزرگترین برندهای خودروسازی جهان بهترین و خنده‌دارترین خودروهای سه چرخ دنیا بزرگترین خودروهای شاسی بلند جهان در سال ۲۰۲۳ + عکس و مشخصات ۵ خودرو خیابانی غول پیکر که رانندگی با آنها تفاوتی با پشت تانک نشستن ندارد + ویدیو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*