گوگل مپ و اپل مپ

آیا گوگل مپ واقعا از اپل مپ بهتر است؟

گوگل مپ و اپل مپ هر دو مزایا و معایبی دارند؛ اما قابلیت‌هایی هم وجود دارند که یکی در آن بهتر از دیگری عمل می‌کند.

مقایسه گوگل مپ و اپل مپ ممکن است در ابتدا یک رقابت کاملا یک طرفه به نظر برسد. مزیت گوگل مپ بیشتر به این خاطر است که به طور پیش فرض با محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین موتور جستجوی دنیا (گوگل) ادغام شده. گوگل مپ همچنین مانند اپل مپ نبود که عرضه و انتشار خیلی بدی داشته باشد.

برخلاف آنچه در ابتدا تصور می‌کنید، مقایسه این دو اپلیکیشن تعیین مسیر نیاز به ریزبینی دارد. اپل مپ علی رغم مشکلاتی که در هنگام انتشار اولیه داشت، حالا مسیری طولانی برای توسعه و بهبود طی کرده و مخصوصا در سال‌های اخیر بهتر شده است. با این حساب، آیا در این مقایسه حتما یکی از دیگری بهتر خواهد بود؟ با ما در گجت‌نیوز همراه شوید تا به این پرسش مهم پاسخ دهیم.

گوگل مپ به هیچ پلتفرمی وابسته نیست

اپل مپ فقط در دستگاه‌های برند اپل در دسترس است

گوگل مپ و اپل مپ

یکی از موارد مهم در هنگام مقایسه گوگل مپ و اپل مپ، امکان استفاده آن روی دستگاه‌های مختلف است. این موضوع شاید در ابتدا ساده به نظر برسد؛ اما وقتی پای عمل به میان می‌آید به خوبی متوجه اهمیت آن خواهید شد. اپل مپ فقط روی دستگاه‌های ساخت کمپانی اپل در دسترس قرار گرفته و کاربران سایر دستگاه‌ها نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

با همین نکته کوچک متوجه می‌شوید که هیچ رقابتی نمی‌تواند به وجود آید؛ مگر اینکه کاربر آیفون یا هر دستگاه دیگری از برند اپل باشید. مهم نیست که قابلیت‌های اپل مپ چقدر کاربردی هستند؛ گوگل مپ در سطح دیگری قابل استفاده است. کاربران هر دو سیستم عامل اندروید و iOS می‌توانند از گوگل مپ بهره بگیرند.

هر دو اپلیکیشن شما را به مقصد می‌رسانند

تعیین مسیر از نقطه الف تا ب روی هر دو برنامه گوگل مپ و اپل مپ وجود دارد

گوگل مپ و اپل مپ

هر اپلیکیشن نقشه چند عملکرد هدف اصلی دارد که وجود خود را به آن‌ها وابسته می‌داند. مهم‌ترین و برجسته‌ترین این اهداف، همان مسیریابی ساده از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر است. با توجه به انتشار فاجعه آمیز اپل مپ در سال 2012 شاید هنوز هم دید منفی به امکان مسیریابی آن داشته باشید؛ اما بیش از یک دهه از آن زمان گذشته است. اپل در این مدت طولانی نقشه‌های خود را از جهات مختلف بهبود بخشید؛ اما حالا توانسته به پای گوگل مپ برسد؟

هر دو این سرویس‌ها برای مسیریابی از نقطه الف به ب سعی می‌کنند راه‌های مشابهی را به کاربر پیشنهاد دهند. زمانی که هر کدام از این سرویس‌ها تخمین می‌زنند کمی متفاوت است؛ اما به نظر می‌رسد که گوگل مپ زمان کوتاه‌تری را حدس می‌زند. نکته جالب توجه دیگر اینکه گوگل مپ و اپل مپ تمایل دارند یک مسیر متفاوت را به عنوان سریع‌ترین مسیر ممکن پیشنهاد کنند. اگر هر دو این سرویس‌ها دو مسیر متفاوت را برای رسیدن به مکان ب ارائه دهند، به احتمال زیاد سریع‌ترین مسیر از نظر هرکدام متفاوت خواهد بود.

در مورد مسیریابی قدم به قدم، هر دو اپلیکیشن از نظر سادگی و سهولت درک در یک سطح قرار دارند. برای عملکرد ساده مسیریابی به مکان مشخص، هر دو برنامه تقریبا همسان هستند و تفاوت معناداری ندارند.

اپل تجربه بیزنسی دلپذیری دارد

برای مثال، می‌توانید به بیزنس‌ها با آی مسج پیام بدهید

با استفاده از اپلیکیشن نقشه برای مشاهده نقشه، همچنین می‌توانید موقعیت مکانی و ساعت‌های ارائه خدمات یک کسب و کار خاص را هم در منطقه خود پیدا کنید. می‌توانید از اپلیکیشن مپ خود برای پیدا کردن تلفن تماس بیزنس مورد نظرتان هم استفاده کنید. شاید بپرسید در این مورد به خصوص هم می‌توان بین گوگل مپ و اپل مپ مقایسه‌ای برقرار کرد؟ پاسخ بله است!

گوگل مپ و اپل مپ

در گجت‌نیوز بخوانید:
با اولین ویژگی های هوش مصنوعی Google Maps آشنا شوید قابلیت لایو لوکیشن گوگل مپس در ایران فعال شد

در حالی که هر دو اپلیکیشن تا حد بسیار زیادی مشابه هم عمل می‌کنند، اپل مپ چند قابلیت معدود دارد که باعث شده در سمت کاربر بهتر شود. یکی از این امکانات به قابلیت ارتباطی با بیزنس‌ها مربوط می‌شود. در اپل مپ می‌توانید با برخی از بیزنس‌ها به طور مستقیم از طریق آی مسج ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این هر وقت از اپل مپ به تلفن یک بیزنس زنگ بزنید، شماره تماسش با عنوان همان بیزنس برچسب زده می‌شود.

هر دو اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهند تصاویر، ساعات کاری و بازخوردهای کاربران هر کسب و کاری روی نقشه را مشاهده کنید. درباره بازخوردها و کامنت‌های کاربران باید بگوییم که گوگل آن‌ها را از کاربران گوگل و اپل از Yelp استخراج می‌کند. دسترسی پیدا کردن به اطلاعات هر کسب و کار روی نقشه شاید کار ساده‌ای باشد؛ اما اپل مپ تجربه کمی بهتر ارائه می‌کند.

کار با هر دو اپلیکیشن ساده است

رابط کاربری در هر دو شانه به شانه حرکت می‌کند

گوگل مپ و اپل مپ

«ارائه» یکی از مهم‌ترین جزئیات در هر اپلیکیشن است. آیا اپلیکیشن در همان نگاه اول خوب به نظر می‌رسد و استفاده از آن آسان است؟ در نظر گرفتن این موارد در مواجهه با اپلیکیشن مسیریابی حتی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. در اپلیکیشن مسیریابی یک اشتباه خیلی کوچک طراحی ممکن است مسیر شما را به اشتباه 10 ساعت طولانی‌تر کند.

خوشبختانه این دو اپلیکیشن مسیریاب از این نظر پا به پای هم پیش می‌روند. البته رابط کاربری اپل مپ از نظر ما کمی تر و تمیزتر هم به نظر می‌رسد؛ اما رابط کاربری گوگل مپ پر از همه اطلاعات مفید و کاربردی است. گوگل مپ و اپل مپ، اطلاعات را تا حد زیادی شبیه به یکدیگر نمایش می‌دهد و بیشتر در بخش قالب رنگی تفاوت دارند. برای مثال، گوگل مپ بین برخی آیتم‌های نقشه تضاد رنگی بیشتری دارد. در همین حال، اپل مپ نمای کاملا سه بعدی هم از نقشه ارائه می‌دهد. وقتی پای ارائه امکانات اصلی و قالب ظاهری به میان می‌آید، انتخاب میان گوگل مپ و اپل مپ بیشتر به سلیقه فردی کاربران وابسته می‌شود.

کدام بهتر است: گوگل مپ یا اپل مپ؟

هر دو یکسان هستند؛ اما اگر آیفون دارید به اپل مپ هم فرصت خودنمایی بدهید

گوگل مپ و اپل مپ در اکثر موارد استفاده و نیازمندی‌های کاربر نسبتا یکسان عمل می‌کنند. حالا کدام اپلیکیشن را انتخاب کنیم بهتر است؟ دوباره باید بگوییم که اپل مپ هم اپلیکیشن کاربردی و توانمندی است؛ اما فقط دارندگان آیفون و سایر دستگاه‌های ساخت اپل می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر کاربر آیفون هستید، حداقل یکبار به اپل مپ فرصت بدهید و اگر راضی نبودید دوباره سراغ گوگل مپ دوست داشتنی بروید.

اپل مپ هم مانند همه محصولات برند اپل در صورتی فوق العاده عمل می‌کند که شما کاربر دیرینه اکوسیستم اپل بوده باشید. از طرفی اگر کاربر اندروید هستید، حق انتخاب چندانی هم ندارید و ناگزیر باید از گوگل مپ استفاده کنید.

پرسش‌های پرتکرار

کدام‌ دستگاه‌ها از گوگل مپ و اپل مپ پشتیبانی می‌کنند؟

گوگل مپ و اپل مپ

گوگل مپ روی دستگاه‌های اندروید، iOS، ویندوز و مک و همچنین Apple Carplay در دسترس قرار دارد. اپل مپ به دستگاه‌های ساخت کمپانی اپل محدود شده که شامل آیفون، آیپد و کامپیوترهای مک می‌شود.

آیا اپل مپ هم مانند گوگل مپ نمای خیابانی (street view) دارد؟

گوگل مپ در بسیاری از لوکیشن‌های جهان پوشش نمای خیابان دارد. کاربران می‌توانند با نمای خیابانی هر موقعیتی را با راهبری فوق العاده واقعی تجربه کنند. اپل مپ یک قابلیت مشابه را به نام Look Around ارائه داده که در برخی شهرهای منتخب، تصویر خیابانی در اختیار کاربران می‌گذارد. پوشش آن در حال حاضر و در مقایسه با گوگل مپ بسیار محدود است.

همچنین بخوانید:
اگر نگران گم کردن جای پارک ماشین خود هستید، این قابلیت گوگل مپ را یاد بگیرید چگونه گوشی خود را برای تعطیلات و مسافرت آماده کنیم؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*