شکایت آمریکا از اپل برای بازار انحصاری

شکایت آمریکا از اپل به ضرر اندروید است!

شکایت آمریکا از اپل که در روزهای اخیر به جریان افتاد، می‌تواند بر سایر پلتفرم‌ها مانند اندروید تاثیر بگذارد. در برخی موارد شاید نتیجه دادگاه حتی به ضرر اندروید شود.


دولت آمریکا در روزهای گذشته شکایت جدیدی را علیه اپل مطرح کرد و مدعی شد که فعالیت‌های این کمپانی باعث ایجاد انحصار در بازار موبایل آمریکا شده است. نمی‌خواهیم به متن طولانی این شکایت بپردازیم؛ اما به طور خلاصه دولت آمریکا نسبت به روش‌هایی که اپل در شکل دهی به رفتار کاربران و توسعه دهندگان در پیش گرفته شکایت دارد. در شکایت به خصوص به محصولات محبوب مانند آی مسج و اپل واچ اشاره شده است.

گوگل در این دادگاه نقشی ندارد؛ اما مسیر شکایت آمریکا از اپل تا حد زیادی به اندروید می‌رسد. ادعای وزارت دادگستری آمریکا علیه اپل بر این موضوع بنا شده که اپل با فعالیت انحصارطلبانه خود راه را برای انتخاب مشتری در جهت خرید گوشی از سایر سازندگان مانند سامسونگ یا وان پلاس بسته است. اگر دولت آمریکا این پرونده را در دادگاه ببرد، باید منتظر تغییرات زیادی مخصوصا در اکوسیستم اندرویدی باشیم. در ادامه به برخی از این نتایج احتمالی پرداخته‌ایم که در صورت برد دولت آمریکا، در فضای اندرویدی رخ می‌دهد. با ما در گجت‌نیوز همراه شوید.

1. اپل واچ اندرویدی

دادگستری آمریکا در بخشی از شکایت خود علیه اپل ذکر کرده که این کمپانی با انحصار iOS باعث شده است کاربران ساعت هوشمند اپل واچ در اکوسیستم iOS گیر بیفتند. درواقع کاربران برای تهیه ساعت هوشمند اندرویدی مجبور می‌شوند اپل واچ خود را کنار بگذارند و یک ساعت دیگر خریداری کنند که با اندروید سازگار باشد. این بخش شکایت آمریکا از اپل اشاره می‌کند که بهتر است اپل iOS را با سایر پلتفرم‌ها هم سازگار کند تا میزان وابستگی کاربران آیفون به سخت افزار و نرم افزار انحصاری اپل کاهش یابد.

از طرفی شاید این امکان هم وجود داشته باشد که اپل کاری کند اپل واچ با اندروید سازگار شود. در متن شکایت آمده که اپل می‌داند در صورت سازگاری اپل واچ با سیستم عامل اندروید، آیفون به عنوان «عامل تمایز» از بین می‌رود. به طور کلی محدودیت کاربران اپل واچ در این صورت از بین می‌رود و می‌توانند از مرزهای اکوسیستم اپل فراتر حرکت کنند. ظاهرا این هدف اصلی شکایت آمریکا از اپل است.

شکایت آمریکا از اپل برای بازار انحصاری

در گجت نیوز بخوانید:
اپل واچ سری ۹ معرفی شد؛ جادو با تکنولوژی به سبک اپل اپل: سه سال تلاش کردیم تا اپل واچ اندرویدی بسازیم

2. کیف پول گوگل روی iOS

وزارت دادگستری ادعا می‌کند که اپل با استفاده از کنترل انحصاری خود در فضای iOS و اجازه ندادن به پلتفرم‌های جانبی پرداخت نامتصل، بار دیگر کاربرانش را به اجبار محدود می‌کند. بر اساس این شکایت، کیف پول‌های دیجیتالی چند پلتفرمی می‌توانند راه ساده، آسان، یکپارچه و شاید امن‌تری را برای پرداخت‌ها به کاربران ارائه دهند.

شکایت آمریکا از اپل برای بازار انحصاری

در متن شکایت به اپلیکیشن‌های پرداخت بانکی اشاره شده است. از طرفی اگر اپل سیاست خود را در این زمینه تغییر دهد، احتمال ورود اپلیکیشن‌های جانبی مرتبط مانند Google Wallet هم روی آیفون وجود دارد. در نتیجه انتقال کاربران از آیفون به اندروید و برعکس بسیار ساده‌تر می‌شود.

3. امکان همگام سازی iMessage

تقریبا همه می‌دانیم که اپل از زمان معرفی iMessage دقیقا همین هدف را دنبال می‌کرد تا کاربرانش را درون اکوسیستم iOS نگه دارد. متن شکایت آمریکا از اپل هم به این موضوع اشاره دارد که اپل با اعمال محدودیت‌های قراردادی بر عملکرد iMessage تلاش می‌کند انتقال کاربران را از iOS به سایر پلتفرم‌ها دشوار کند.

در شکایت به طور مخصوص به زمانی اشاره شده که مدیر عامل اپل (تام کوک) در پاسخ به درخواست یک کاربر آیفون برای امکان ارسال پیام چند رسانه‌ای روی پلتفرم‌های مختلف، اعلام کرد که برای مادرت هم یک آیفون بخر! اپل در نوامبر گذشته اعلام کرد که با RCS سعی می‌کند در آینده امکان ارسال پیام در iMessage را روی پلتفرم اندرویدی هم میسر سازد.

شکایت آمریکا از اپل برای بازار انحصاری

ظاهرا وزارت دادگستری آمریکا به این موضوع اهمیت نداده و بر خواسته خود پافشاری می‌کند. البته در صورت عملی شدن برنامه فعلی اپل، همچنان اپلیکیشن‌های پیام رسان جانبی قادر به ارتباط برقرار کردن با iMessage نخواهند بود. خلاصه اینکه دادگستری آمریکا خواستار امکان پیام رسانی بهتر و امن‌تر در فضای چند پلتفرمی برای آیفون شده است. اگر آی مسج به پلتفرم‌های دیگر هم راه پیدا کند، احتمالا آن حباب سبز مخصوص دیگر برای سایر کاربران عجیب نخواهد بود.

4. کاهش نرخ پلی استور برای توسعه دهندگان اندروید

این مورد احتمال کمتری دارد؛ اما همچنان آن را مطرح می‌کنیم. در صورت برنده شدن پرونده شکایت آمریکا از اپل، ممکن است نرخ play Store برای توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها کاهش یابد. دلیل پیش بینی هم این است که در متن شکایت به نرخ 30 درصد از فروش اپلیکیشن یا خرید درون برنامه‌ای برای توسعه دهندگان نرم افزارهای اپل در App Store اشاره شده. این نرخ برای توسعه دهندگان اندروید هم در Play Store کمپانی گوگل 30 درصد تعیین شده. با این حساب، شاید در آینده شاهد کاهش نرخ باشیم.

شکایت آمریکا از اپل برای بازار انحصاری

همچنین اگر دادگستری آمریکا اپل را حتی به کاهش ناچیز وادار کند، احتمالش وجود دارد که چنین روندی را برای گوگل هم به اجرا درآورد. اگر هم این پیش بینی محقق نشود، کاهش قیمت برای توسعه اپلیکیشن‌های اپل باعث می‌شود توسعه اپلیکیشن اندروید دیگر به صرفه نباشد. در این شرایط، گوگل می‌تواند با کاهش نرخ خود، گپ ایجاد شده را بپوشاند. این غول تکنولوژی فعلا باید منتظر بماند و ببیند نرخ فروش اپلیکیشن‌ها در اپل تا چقدر کاسته می‌شود. کاهش هزینه توسعه برای توسعه دهندگان اپلیکیشن هم به بروز خلاقیت بیشتر در بازار اپلیکیشنی منجر می‌شود.

5. اخبار اختصاصی اپل روی اندروید

وزارت دادگستری به طور ویژه بر اخبار اختصاصی اپل تمرکز نکرده؛ اما به خدمات مخصوص اعضا اشاره کرده است که شامل News هم می‌شود. وقتی یک کاربر اپل فقط روی آیفون خود بتواند به خدمات مخصوص اعضا (Subscription Services) دسترسی پیدا کند، در صورت تغییر پلتفرم متحمل هزینه زیادی خواهد شد. برای مثال زمان زیادی را باید دوباره صرف کند و هزینه بپردازد و در این میان بخشی از محتوا را هم از دست می‌دهد.

شکایت آمریکا از اپل برای بازار انحصاری

در متن شکایت آمریکا از اپل، به روزنامه‌ها و تلاش اپل برای کنترل و کاهش دسترسی کاربرانش به وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آن‌ها اشاره شده است. درواقع اپل با ارائه Apple News نقش واسطه را دارد و اخبار را از منبع می‌گیرد و خودش روند و چگونگی دسترسی کاربران به آن را کنترل می‌کند. وزارت دادگستری آمریکا تلاش می‌کند دسترسی به Apple News روی پلتفرم‌های دیگر مانند اندروید هم به وجود آید.

6. موج گسترده استفاده از اکوسیستم اندروید

به خوبی می‌دانیم اپل سخت افزار و نرم افزار محصولاتش را به شکلی توسعه داده که فقط با یکدیگر سازگار شوند و ترک کردن محیط iOS برای کاربران دشوار شود. تم اصلی در متن شکایت آمریکا از اپل این است که فعالیت‌های کمپانی برای ایجاد وفاداری به برند از طریق ارائه محصولات فوق العاده حاصل نمی‌شود. وزارت دادگستری ادعا می‌کند که اپل با ایجاد انحصار و همچنین دشوار کردن روند انتقال برای کاربران، آن‌ها را وادار به وفاداری می‌سازد.

شکایت آمریکا از اپل برای بازار انحصاری

اگر وزارت دادگستری در این دادگاه برنده شود، اتفاقات زیادی احتمالا رخ می‌دهد. در نتیجه، کاربران iOS در آینده قادر خواهند بود به آسانی آیفون خود را رها کرده و به محصولات اندرویدی روی آورند. این همان نتیجه‌ای است که دولت تمایل دارد از شکایت خود به دست آورد. دولت آمریکا می‌خواهد نوآوری‌های بیشتری در بازار تکنولوژی جاری شوند و سازندگان بیشتری در بازار با یکدیگر برای کسب وفاداری کاربران به رقابت بپردازند. بدین ترتیب، کاربرانی که به خاطر سیاست‌ها اپل در اکوسیستم این کمپانی گیر افتاده بودند، حق انتخاب پیدا می‌کنند.

البته عکس این اتفاق هم به آسانی امکان پذیر می‌شود. همان‌قدر که انتقال از iOS به اندروید ساده می‌شود، مهاجرت از اندروید به iOS هم آسان خواهد شد. البته پیش بینی می‌شود که این دادگاه در چندین جلسه برگزار شود و تا زمان صدور رای نهایی مدت طولانی در انتظار بمانیم. پس شاید ایجاد تغییرات جدی چندین سال به طول بینجامد؛ اما به هر حال نمی‌توانیم این شکایت تاریخی را نادیده بگیریم. شکایت اصلی درباره اندروید نیست؛ اما اپل و تاثیرش بر تکنولوژی و زندگی کاربران به قدری بزرگ است که نتیجه دادگاه می‌تواند بر همه چیز اثر بگذارد.

از دست ندهید:
قوانین اتحادیه اروپا، آیفون را به اندروید تبدیل می‌کند! مهاجرت از گوشی‌ های اندرویدی به آیفون دردناک است! چرا کاربران اندروید هنوز به کاربران آیفون حسادت می‌کنند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*