شستشوی بینی

اگر بینی خود را می‌شویید، در معرض این عفونت هستید

شستشوی سینوس‌ها می‌تواند در رفع گرفتگی بینی موثر باشد؛ ولی اگر این کار را با آب استریل نشده انجام دهید، ممکن است به یک عفونت نادر مبتلا شوید.

انواع گونه‌های آمیب مانند Naegleria fowleri و آن‌هایی که به سرده Acanthamoeba تعلق دارند، به‌وفور در طبیعت یافت می‌شوند؛ از جمله در خاک و منابع مختلف آبی نظیر آب لوله‌کشی. همین موضوع، کشف منبع ابتلا به عفونت‌های آمیبی را که در برخی موارد خطرناک هم هستند، دشوار می‌کند. حالا اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد استفاده از شیر آب برای شستشوی بینی و سینوس‌ها، می‌تواند عامل بروز عفونت باشد.

در بررسی صورت گرفته توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC)، نزدیک به 62 درصد از 1004 نفر تحت پرسش، تصور می‌کردند آب لوله‌کشی برای شستشوی بینی مناسب است؛ حتی اگر استریل نباشد.

همچنین آزمایش روی 10 فرد مبتلا به عفونت‌های Acanthamoeba (که نرخ مرگ و میر بالایی هم دارند) نشان داد که آن‌ها پیش از بیماری، بینی خود را شستشو داده بودند و دست‌کم در نیمی از موارد، از آب شیر برای این کار استفاده شده بود.

عفونت بینی

هر چند که به‌‌طور قطع نمی‌توان گفت شستشوی بینی عامل بروز عفونت بوده، محققان باور دارند که آمیب از همین طریق وارد بدن بیماران شده است. با توجه به این نتیجه‌گیری، آن‌ها بر اهمیت افزایش آگاهی درباره شستشوی ایمن بینی تاکید می‌کنند؛ به‌ویژه برای افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند. اتفاقا این 10 بیمار تحت بررسی هم دچار مشکلات سیستم ایمنی بوده‌اند.

عامل یکی از عفونت‌های آمیبی خطرناک با نرخ مرگ و میر 97 درصد، Naegleria fowleri است که با اسم آمیب مغزخوار هم شناخته می‌شود. البته این آمیب واقعا مغز را نمی‌خورد؛ اما بافت آن را نابود می‌کند و علایم اولیه ابتلا به آن، مشابه مننژیت باکتریایی است.

شاید نام این عفونت را در اخبار پزشکی و سلامت زیاد نشنیده باشید؛ زیرا بیماری نادری است و در آمریکا فقط 29 مورد ابتلا از سال 2013 تا 2022 داشت. اما برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری نیز، محققان توصیه می‌کنند اگر قصد شستشوی سینوس‌ها و بینی خود را دارید، از آب استریل، جوشیده یا فیلتر شده استفاده کنید.

همچنین بخوانید:
دست کردن در دماغ، خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد آیا انگشت کردن در دماغ، خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟ شاید پاسخ، شما را شوکه کند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*