اینترنت هزار مگابیتی

اینترنت هزار مگابیتی در ایران ارائه شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه اندازی سرویس اینترنت هزار مگابیتی، همزمان با اجرای پروژه فیبر نوری در کشور خبر داد.

با عنایت به آخرین اخبار داخلی، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اهداف جدید این وزارتخانه در راستای پروژه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مهم‌ترین طرح‌های توسعه زیرساخت‌های اینترنتی کشور نیز رونمایی کرد و مدعی شد با اجرای فیبر نوری در برخی از شهرها شاهد اینترنت با سرعت هزار مگابیت بر ثانیه هستیم.

ارائه اینترنت هزار مگابیتی پر سرعت در کشور

اینترنت هزار مگابیتی

وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه سال ۱۴۰۳ دولت در حوزه فیبر نوری مدعی شد که تا پایان امسال به آمار ۱۴ میلیون خانوار تحت پوشش اینترنت فیبر نوری خواهیم رسید و این یعنی تقریبا دو سوم کشور تحت پوشش قرار می‌گیرند. عیسی زارع پور در رابطه با اجرای پروژه فیبر نوری اینترنت هزار مگابیتی در ایران گفت:

یکی از مهم‌ترین طرح هایی که بخش ارتباطات آن را دنبال می‌کنیم، طرح بزرگ فیبر نوری در حوزه کسب و کارها است. اگر بخواهیم مسئله اینترنت را به‌شکل ریشه‌ای برای 40 یا 50 سال آینده حل کنیم، این طرح کلید حل مسئله است؛ چون عملا روی این رسانه یا مدیا، می‌شود تا سرعت‌هایی معادل سرعت نور هم در آینده به مردم ارائه داد. در حال حاضر به‌دلیل محدودیت تجهیزات این سرویس را در شهرهای محدودی راه‌اندازی کردیم و اینترنت را با سرعتی معادل هزار مگابیت بر ثانیه یعنی تقریبا صد برابر سرعت معمول فعلی را به مردم عزیزمان ارائه دادیم.

البته در بعضی از کشورها حتی تا سرعتی ده برابر که اصطلاحا معادل ده هزار مگابیت در ثانیه است به مردم این خدمت را ارائه می‌دهند و در آینده روی همین بستر ارتباطی با تغییر تجهیزات دو طرف می‌شود سرعت‌های بیشتر را هم ارائه کرد. تا نیم قرن آینده بنده قول می‌دهم هیچ حفاری برای بخش ارتباطات در شهرها مورد نیاز نخواهد بود. اجرای این کار بزرگ را از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز کردیم و تا الان که خدمت شما هستیم تقریبا یک سوم کشور تحت پوشش قرار گرفته است.

همچنین وی بیان کرد بیش از هفت میلیون خانوار و کسب و کار در بیش از ۳۰۰ شهر به این خدمات دسترسی دارند و از مجموع حدود ۱۴۰۰ شهر کشور، برنامه‌ این است که امسال به فضل الهی این آمار را دو برابر کنیم که تا پایان ۱۴۰۴ بلکه تا شهریور ۱۴۰۴ یعنی در یک سال و نیم آینده تا قبل از این که دولت سیزدهم به پایان برسد، بتوانیم این امکان را در همه شهرها فراهم نماییم.

اهداف پروژه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

اینترنت هزار مگابیتی

طبق اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ قرار بود که همه‌ دستگاه‌‌ها خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه نمایند. از سوی دیگر تمامی استعلامات این دستگاه‌ها باید به شکل برخط انجام پذیرد و ۲۰ درصد خدمات هم به‌شکل هوشمند ارائه شود. از منظر وزیر ارتباطات، خدمتی هوشمند است که شخص برای گرفتن آن خدمت در هر ساعت از شبانه‌روز مختار باشد و لازمه آن این است که دستگاه‌های اداری به همدیگر لینک شوند و سپس اگر اطلاعی در مورد آن خدمت لازم است از وزارتخانه‌ دیگری دریافت کند به‌شکل برخط آن خدمت انجام پذیرد. عیسی زارع پور مدعی شد که تقریبا همه دستگاه‌ها به پنجره ملی متصل شده‌اند و بعضی از دستگاه‌ها ممکن است به‌خاطر مسائل فنی از اتصال خارج شوند. زارع پور همچنین خاطرنشان کرد:

در مورد اول ما تقریبا به ۶۵ تا ۷۰ درصد هدف‌گذاری که صورت گرفته بود رسیدیم. در مورد استعلامات هم حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم در سال ۱۴۰۳ بتوانیم شاهد استعلامات صد درصدی باشیم.

از دست ندهید:
استفاده از فیلترشکن در ایران سخت‌تر می‌شود؛ هوش مصنوعی و سخت افزارهای چینی و روسی به کار گرفته شده‌اند گزارش ماه فوریه اسپیدتست؛ افت مجدد میانه سرعت اینترنت ثابت ایران

توسعه فیبر نوری با هدف برگزاری بهتر انتخابات کشور

اینترنت هزار مگابیتی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تاثیر پروژه فیبرنوری در انتخابات اخیر گفت:

در همین دو سال و اندی که توفیق خدمت‌گذاری داشتیم بیش از هفت هزار روستای جدید بالای ۲۰ خانوار و در کنار آن سه هزار روستای زیر ۲۰ خانوار هم به شبکه اینترنت پرسرعت متصل کردیم و دسترسی پیدا کردند که در نوع خودش کم‌نظیر یا بی‌نظیر بود. این خدمت در نهایت باعث شد که در روز رای‌گیری یازده اسفند 1402 شاهد ۵۷ تا ۵۸ هزار صندوق رای‌گیری در شعبات بودیم که ۱۴ الی ۱۵ هزار از این تعداد سیار بودند و 99.8 درصد پوشش‌دهی داشتیم؛ یعنی این دستگاه‌ها توانستند ارتباط برقرار کنند و مهم‌تر از این پایداری شبکه بود که ما ۹۹ درصد استعلامات را به‌شکل برخط انجام دادیم. اگر فردی برای رای به یک شعبه‌ می‌رفت و بلافاصله با مدرک دیگری به یک شعبه‌ برای رای دادن مراجعت می‌کرد، سیستم این موضوع را تشخیص می‌داد و کمتر از یک درصد استعلامات به‌شکل آفلاین و غیر برخط انجام شد که این اتفاق بسیار بزرگی است.

توسعه فناوری های فضایی کشور

اینترنت هزار مگابیتی

وزیر ارتباطات در خصوص توسعه فناوری فضایی نیز گفت:

از سال ۸۷ تا تیر ۱۴۰۰ ما ۱۳ پرتاب فضایی داشتیم؛ چه عملیاتی و چه تحقیقاتی. از دی ۱۴۰۰ که اولین پرتاب را انجام دادیم تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲ پرتاب فضایی داشتیم در این دو سال و دو ماه یعنی از دی ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۲ ما به اندازه ۳ دولت از آن ۱۲ سال پیش از آن رویداد فضایی داشتیم که در نوع خودش کم‌نظیر است و درخشان‌ترین سال هم همین سال گذشته بود که ما شش پرتاب فضایی داشتیم و ماهواره‌های متعدد در مدار قرار گرفت. در حال حاضر جزو ۱۰ کشوری هستیم که چرخه کامل فضایی را در اختیار داریم و این بدان معنی است که هم می‌توانیم ماهواره بسازیم و هم می‌توانیم با ماهواره‌بر ساخت خودمان از طریق پایگاه پرتاب خودمان به فضا پرتاب کنیم.

وی افزود در حال تلاش هستیم تا توانمندی و دانش فنی‌مان را ارتقا بدهیم؛ به‌عنوان مثال الان در ساخت ماهواره، ما ماهواره‌هایی را در اختیار داریم که با دقت زیر ۱۰ متر کار می‌کنند، اما هدف‌گذاری ما این است که امسال و سال آتی دقت را بیشتر و بیشتر کنیم. ماهواره پارس ۱ که تمامی قطعات آن ساخت خودمان بود، سال گذشته پرتاب شد و پیچیده‌ترین ماهواره‌ای بود که تا حالا ساخته بودیم. تکنولوژی این ماهواره با سه دوربین رویش است که یکی از دوربین‌های آن دقت ۱۵ متر رنگی دارد. در حال بررسی هستیم که دقت این دوربین را را به یک متر برسانیم.

اینترنت هزار مگابیتی

وزیر ارتباطات با اشاره به فعالیت پیام رسان های داخلی نیز گفت اتفاق خوبی که افتاد در کشور در دو سال گذشته پیام رسان های داخلی توانستند جایگاه خودشان را در کشور پیدا کنند و بخش زیادی از مردم عزیز دارند از آنها استفاده می‌کنند. الان بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه یکتا در پیام رسان های داخلی حضور دارند و با حمایتی که وزارت ارتباطات دارد انجام می‌دهد در مسیر رشد و ارتقا قرار گرفته‌اند و خدمات جدید ارائه می‌دهند. برنامه ما این است که این مسیر حمایت از آنها را ادامه بدهیم و تلاش کنیم این پیام رسان‌ها را تبدیل کنیم به خدمات رسان؛ یعنی خدمات مورد نیاز مردم را هم از طریق این پیام رسان‌ها به آنها ارائه بدهیم. همین الان بعضی از پیام رسان‌ها شاید ۸ تا ۱۰ خدمت را دارند ارائه می‌دهند؛ از خدمات انتظامی گرفته تا خدمات پست خودمان و در تلاش هستیم که بتوانیم خدمات بیشتری را از این طریق به مردم ارائه بدهیم و روز به روز هم به کیفیتشان افزوده بشود.

در نهایت وی با اشاره به ظرفیت پیام رسان های ایرانی، از اعلام آمادگی این پلتفرم های داخلی جهت پذیرش بالای صد میلیون کاربر ایرانی و خارجی خبر داد. البته این ادعا نیز مانند ارائه اینترنت هزار مگابیتی جای تامل دارد و تا زمان اجرایی شدن آن نمی‌توان به‌صورت قطعی در مورد آنها اظهار نظر کرد.

همچنین بخوانید:
راهکار جدید دولت برای دسترسی به پلتفرم های فیلتر شده چگونه عمل می‌کند در آمریکا، زیر ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه اینترنت پرسرعت حساب نمی‌شود