تعویض روغن موتور خودرو

آیا تعویض روغن خودرو توسط خودتان به صرفه‌تر است؟

این روزها هزینه نگهداری ماشین هم مانند قیمت آن سر به فلک کشیده و یکی از اقدامات مهم در این زمینه، تعویض روغن موتور خودرو است. پس آیا بهتر نیست این کار را خودمان در خانه انجام دهیم؟

تعویض دوره‌ای روغن موتور، نقشی حیاتی در سالم نگه داشتن خودرو دارد. بدون مقدار کافی روغن تازه، اجزای داخلی خودرو به‌خوبی روان‌کاری نمی‌شوند و موتور به‌صورت ایمن و بهینه کار نمی‌کند. خلاصه اینکه اگر روغن موتور کم یا کهنه باشد، خودرو خیلی زود مستهلک و معیوب خواهد شد. اما مانند هر اقدام دیگری که برای نگهداری خودرو انجام می‌گیرد، هزینه تعویض روغن موتور هم می‌تواند موضوع مهمی باشد. آیا اگر این کار را خودتان انجام دهید، به‌صرفه‌تر است؟

خب پاسخ به این پرسش صرفا در یک بله یا خیر نمی‌گنجد. بستگی به این دارد که چه خودرویی را می‌رانید، چقدر ابزار و تجهیزات برای تعویض روغن دارید و تا چه حد برای وقت خود ارزش قائل هستید!

اگر بخواهید خودتان این کار را بدون داشتن یک بالابر هیدرولیک یا گاراژی پر از ابزار انجام دهید، می‌تواند وقت‌گیر و خسته‌کننده باشد. ولی با مراجعه به یکی از مراکز خدمات خودرویی نزدیک به خود، احتمالا بیش از چند دقیقه معطل نخواهید شد.

در مراکز معتبر، افراد باتجربه‌ای هستند که تمام ابزار لازم را در دسترس دارند و فوت و فن کار را می‌دانند. اگر خیلی کار درست باشند، سایر مایعات خودرو (آب رادیاتور، روغن هیدرولیک، شیشه‌شور و غیره)، باد لاستیک، چراغ‌ها و زیر و زبر ماشین را هم چک می‌کنند.

تعویض روغن موتور خودرو

به‌هرحال قبل از اینکه خودتان دست به کار شوید، باید چند چیز اصلی را آماده کنید: روغن موتور، فیلتر روغن، آچار و ابزارهای لازم دیگر. وجود یک سطل برای جمع‌آوری روغن فرسوده هم الزامی است.

ناگفته نماند که این کار باید با آگاهی کامل انجام شود تا مبادا روغن اشتباه در موتور خودرو بریزیم. همچین در بعضی خودروها پس از هر بار باز کردن پیچ کارتر برای تخلیه روغن کهنه، یک واشر جدید باید جایگزین شود. پس اگر مجموعه کاملی از ابزارها، رمپ، چال یا بالابر قابل اتکایی ندارید، بهتر است هزینه تعویض روغن را به جان بخرید و این کار را  بدون دردسر در مراکز خدمات خودرویی انجام دهید.

البته شاید هزینه خدمات در تعویض روغنی‌های مختلف، مقداری بالا و پایین باشد که می‌توانید با کمی پرس و جو، بهترین مکان را پیدا کنید.

همچنین بخوانید:
چه زمانی باید روغن ماشین خود را عوض کنیم؟ چه می‌شود اگر موتور خودرو را بیش از حد با روغن پر کنید؟ بهترین برندهای روغن موتور خودرو در ایران بهترین برندهای روغن خودرو برای موتورهای توربو شارژ چه زمانی باید روغن گیربکس یا واسکازین خودرو را تعویض کنیم؟