بهترین برندهای روغن موتور خودرو

بهترین برندهای روغن موتور خودرو در ایران

اگر شناخت بهترین برندهای روغن موتور خودرو برای شما به یک دغدغه تبدیل شده است، با معرفی بهترین روغن موتورهای داخلی و خارجی همراه ما باشید.

روغن موتور خودرو یکی از اصلی‌ترین موارد مصرفی خودرو است که با توجه به میزان کارکرد موتور و زمان، باید تعویض شود. اهمیت وجود روغن موتوری خوب که سبب کاهش استهلاک قطعات موتور شود بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل رانندگان سعی می‌کنند همواره بهترین برند روغن موتور خودرو را تهیه کنند؛ اما کدام برندها این محصول را با کیفیت بیشتری تولید می‌کنند.

واضح است که در امر خرید روغن موتور نمی‌توان به‌طور کامل به گفته‌ فروشنده‌های مختلف اعتماد کرد و از سوی دیگر تنوع روغن موتورها در بازار نیز زیاد است و نمی‌توان با توجه به تجربه شخصی بهترین برند سازگار با موتور خودرو را پیدا کرد، در نتیجه ما در این مطلب سعی کردیم لیستی از بهترین روغن موتورهای خارجی و داخلی را به شما ارائه کنیم.

کاربرد روغن موتور خودرو چیست؟

اهمیت روغن موتور خودرو بر کسی پنهان نیست، این ماده اصلی‌ترین روان‌کار برای کاهش دما و استهلاک سایر قطعات موتور با یکدیگر است. البته وجود روغن موتور خاصیت‌های دیگری نیز دارد که شاید تا به حال متوجه آن‌ها نشده باشید. کاهش سایش قطعات موتور در نتیجه حرکات رفت و برگشتی و چرخشی، شست‌وشوی قطعات داخلی موتور، آب‌بندی کامل بین پیستون و سیلندر، خنک نمودن قطعات داخل و انتقال گرما از قطعات داخلی موتور به جداره خارجی آن، کارکرد بهینه قطعات، تمیز نگه داشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از احتراق بنزین و رسوبات بین قطعات، جلوگیری از پدیده خورندگی قطعات فلزی، ضربه‌گیر و محرک موتور در دماهای مختلف از کاربردهای روغن موتور هستند.

بهترین برند روغن موتور خودرو

اگر توجه کرده باشید پس از تعویض روغن، موتور ماشین شما روان‌تر و نرم‌تر از قبل فعالیت می‌کند. یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد زمان تعویض روغن موتور است؛ چرا که روغن موتور در اثر گردش داخل موتور به مرور خاصیت خود را از دست می‌دهد و دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت.

چه زمانی روغن موتور خودرو را تعویض کنیم؟

با توجه به مدل و میزان کارکرد خودرو، نوع روغن استفاده شده و نحوه رانندگی، فواصل تعویض روغن موتور خودرو متفاوت است. در گذشته به‌علت کیفیت پایین‌تر روغن‌ها به نسبت روغن‌های جدید، هر 5000 کیلومتر میزان قابل قبولی بود. اما با روغن‌های موتور مدرن، اکثر ماشین‌های امروزی فواصل تعویض روغن را بین 7500 تا حتی 12000 کیلومتر توصیه می‌کنند.

البته شما می‌توانید با مراجعه به دفترچه خودرو خود میزان دقیق تعویض روغن را با توجه به مدل خودرو خود بفهمید.

بهترین برندهای داخلی روغن موتور خودرو

بهترین برند روغن موتور خودرو

1. پترونول

روغن موتورهای پترونول ساخت شرکت آذر روان هستند که بیش از نیم قرن در زمینه تولید روان‌کننده‌های خودرو فعالیت می‌کنند. روان‌کارهای پترونول از جدیدترین استاندارهای روز دنیا بهر می‌برند.

2. اسپیدی

روغن موتورهای اسپیدی محصول پالایشگاه نفت سپاهان هستند. محصولات اسپیدی جزو معتبرترین روان‌کننده‌های خودرو هستند. تولیدات متنوع، سازگاری بالا و کیفیت مطلوب محصولات اسپیدی سبب اعتبار بخشیدن به این برند شده است.

3. ایرانول

یکی از بهترین روغن موتورهای موجود در بازار محصلات شرکت ایرانول هستند. این شرکت با در نظر گرفتن اقلیم کشور و شرایط خودروهای داخلی یکی از سازگارترین روغن موتورهای ممکن را تولید کرده است که به محبوبیت بالایی نیز دست یافته است.

4. بهران

یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان محصولات روان‌کننده خودرو شرکت بهران است، این شرکت در سال 1341 و با تکنولوژی اکسون آمریکا تاسیس شد. به‌دلیل محبوبیت بهران و بازار فروش قوی فرآورده‌های این شرکت، خط‌های تولید این کمپانی در سال‌های اخیر گسترش زیادی داشته است؛ به‌گونه‌ای که سالانه بیش از 500 هزار تن انواع فرآورده تولید می‌کند. بهران یکی از نام‌های قابل اعتماد روغن خودرو است و بسیاری از مالکان خودروها، این برند را به سایرین ترجیح می‌دهند.

بهترین برندهای خارجی روغن موتور خودرو

بهترین برند روغن موتور خودرو

1. ELF

یکی از معتبرترین روغن موتورهای خارجی موجود در بازار کشور روغن موتور ELF محصول کشور فرانسه است. محصولات این برند گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در خودروهای رنو مونتاژ شده در داخل کشور هستند. محصولات این کمپانی فرانسوی مانع تشکیل جرم و رسوب در موتور خودرو شده و باعث افزایش طول عمر قطعات و کاهش استهلاک کلی موتور می‌شوند.

2. لیکومولی

یکی از مرغوب‌ترین روغن موتورهای موجود در بازار، روغن موتور لیکومولی است. این روغن موتور محصول یک کمپانی آلمانی است که فرآورده‌های گوناگونی تولید می‌کند و در کشورهای اروپایی نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. روغن موتورهای اصلی لیکومولی باعث کاهش استهلاک و سایش قطعات و بهبود کارایی خودرو خواهند شد.

البته گاها سوجویان از نام این برند مشهور آلمانی سوءاستفاده می‌کنند و روغن‌های تقلبی و معمولی را در ظروف محصولات این شرکت می‌ریزند. بهتر است محصولات این شرکت را از مراکز معتبر خریداری کنید.

3. کاسترول

یکی از پرفروش‌ترین روغن موتورهای خارجی موجود در بازار محصول برند کاسترول است. کاسترول انواع مختلف روان‌کننده را برای موتورهای دیزل و بنزینی تولید می‌کند و به‌دلیل کیفیت بالای محصولات تولید به محبوبیت بالایی در بازار داخلی کشور دست پیدا کرده است.

4. توتال

مگر می‌شود کسی به‌دنبال خرید یک روغن موتور بسیار باکیفیت باشد و نام توتال را نشنیده باشد؟! بی‌شک کمپانی توتال فرانسه یکی از برترین تولیدکنندگان روغن موتور در جهان است. محصولات این شرکت که در کشور ما از محبوبیت بالایی برخوردار هستند با صفت باکیفیت شناخته می‌شوند. البته به‌دلیل مسائلی نظیر تحریم‌ها، باید مراقب باشید تا گرفتار محصولات تقلبی و بی‌کیفیت نشوید.

برای خودروهای داخلی از چه روغن موتوری استفاده کنیم؟

نکته مهم‌تر از برند تولیدکننده روغن موتور، نوع روغن موتوری است که برای خودرو تهیه می‌کنید. وسکوزیته روغن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و شما باید روغنی را تهیه کنید که با موتور خودروتان سازگار باشد. برای دانستن این موضوع کافیست به کاتالوگ راهنمای خودرو مراجعه کنید. در ادامه، مناسب‌ترین روغن موتور برای خودروهای داخلی را معرفی کرده‌ایم.

بهترین روغن موتور برای دنا معمولی و دنا پلاس

خانواده خودروی دنا از پیشرانه EF7 با تنفس طبیعی و توربوشارژ بهره می‌برند که به توصیه ایران‌خودرو بهترین روغن برای این پیشرانه 10W40 است و استفاده از روغن 20W50 برای این خودرو ممنوع است. به همین جهت می‌توانید با توجه به بودجه مد نظر خود از بین برندهای داخلی و خارجی معرفی شده گزینه مناسب خود را خریداری کنید.

بهترین روغن موتور برای تیبا، ساینا و کوییک

این محصولات اقتصادی سایپا همگی به پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده‌اند که به توصیه سایپا که در کاتالوگ این محصولات آمده است بهترین روغن برای موتور کد 10W40 است.

بهترین روغن موتور برای پراید

در خصوص پراید با توجه به سال تولید آن دو مدل روغن موتور توصیه می‌شود. در مدل‌های 92 به بالا پراید مجهز به استاندارد یورو 4 است که باید از روغن موتور با کد 10W40 برای آن استفاده شود. اما برای مدل‌های کاربراتوری، انژکتوری قدیمی و HP+ از روغن موتور 20W50 استفاده کنید. برای اطلاع دقیق‌تر از نوع روغن مصرفی، قبل از استفاده از روغن‌ها دفترچه راهنما خودرو را مطالعه کنید.

بهترین روغن موتور سمند

خودروی سمند با دو پیشرانه XU7 و EF7 تولید شده است که هر کدام از این پیشرانه‌ها روغن مخصوص خود را دارند. برای پیشرانه EF7 همچون خودروی دنا از روغن 10W40 استفاده کنید و برای پیشرانه XU7 با توجه به توصیه ایران خودرو از روغن 20W40 استفاده شود.