آموزش عکاسی حرفه‌ای در شب با گوشی

6 ترفند حیاتی برای عکاسی حرفه‌ای در شب با گوشی موبایل

با دوربین گوشی هم می‌توانید عکاسی حرفه‌ای در نور شب داشته باشید. برای این کار باید چند ترفند ضروری را یاد بگیرید.

تا مدتی پیش، دوربین گوشی‌های هوشمند فقط می‌توانستند در نور روز عکس‌های با کیفیت ثبت کنند. به محض آنکه خورشید غروب می‌کرد، دیگر قادر نبودند عکاسی در نور شب را با کیفیت متوسط هم اجرا کنند. امروزه گوشی‌های سطح بالایی مانند اپل آیفون 15 پرو و سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا دارای حالت ویژه برای عکاسی در شب هستند. حالت Night Mode کمک می‌کند با دوربین گوشی و در نور کم شبانه هم تصاویر روشن و واضحی ثبت کند. این قابلیت مفید به تدریج به گوشی‌های اقتصادی راه پیدا کرد و امثال گوشی گوگل پیکسل 8 هم حالا از امکان عکاسی حرفه‌ای در شب با کیفیت بالا پشتیبانی می‌کنند.

این نوع عکاسی قبلا به دوربین DSLR روی سه پایه نیاز داشت تا تصاویر لانگ اکسپوژر (نوردهی طولانی) در خلال چند ثانیه بگیرد. از طرفی دوربین‌های امروزی دیگر به تجهیزات اضافه نیاز ندارند و به تنهایی می‌توانند تصاویر با کیفیتی را در نور شب ثبت کنند. حالا دیگر لازم نیست دوربین بزرگ و سه پایه با خودتان حمل کنید تا از غروب آفتاب یک عکس زیبا بگیرید. گوشی کوچک و جیبی هم همین کار را به درستی انجام می‌دهد.

آموزش عکاسی حرفه‌ای در شب با گوشی

عکاسی با گلکسی اس سامسونگ در نور شب

البته عکاسی در شب به این سادگی هم نیست که فقط دوربین را باز کنید و روی Capture بزنید. باید کمی تنظیمات اپلیکیشن را دستکاری کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا 6 مورد از بهترین ترفندها را برای عکاسی حرفه‌ای در شب به شما آموزش دهیم.

1. متوجه باشید چه زمانی باید Night Mode را فعال کنید

اگر دوربین گوشی شما قابلیت Night Mode دارد، باید پیش از آغاز تصویربرداری آن را فعال کنید. حالت Night Mode در گوشی اپل آیفون 15 و برخی دیگر از آیفون‌های اخیر، به محض آنکه گوشی محیط کم نور را تشخیص دهد به طور خودکار فعال می‌شود. برخی از گوشی‌های اندرویدی هم قابلیت خودکار Night Mode دارند؛ اما در عمده آن‌ها لازم است کاربر یک حالت مخصوص عکاسی شبانه را خودش تعیین کند. این حالت در گوشی‌های گلکسی اس 24 Night نام دارد و در پیکسل 8 هم Night Sight نامیده شده است.

شاید اسم Night Mode در گوشی‌های مختلف متفاوت باشد. اگر نمی‌دانید گوشی شما اصلا این قابلیت را دارد یا خیر، یک سر به موتور جستجوی گوگل بزنید. مدل گوشی و عبارت Night Mode را جستجو کنید تا در اولین پاسخ‌ها متوجه شوید که گوشی شما از آن پشتیبانی می‌کند یا نه. البته امروزه قابلیت Night Mode دیگر به ویژگی تقریبا اجباری در توسعه گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. اگر گوشی‌ خود را در خلال سال‌های اخیر خریداری کرده‌اید، به احتمال خیلی زیاد دوربین آن قابلیت عکاسی حرفه‌ای در نور شب دارد.

آموزش عکاسی حرفه‌ای در شب با گوشی

نورهای تزئینات کریسمس به زیباتر شدن تصویر کمک کرده است

2. به دنبال منبع نور بگردید

گوشی‌های آیفون و گلکسی‌های اخیر سامسونگ همگی قادر به عکاسی حرفه‌ای در شب هستند؛ اما برای ثبت تصاویر زیبا و با کیفیت همچنان به کمی نور نیاز دارید. پس انتخاب یک موقعیت کاملا تاریک در دل جنگل نمی‌تواند به شما در عکس گرفتن کمک کند. به جای آن، به مناطق شلوغ مانند مرکز شهر بروید. در این مناطق معمولا منابع نور متعددی وجود دارد. برای مثال، تیر چراغ برق و نور ویترین فروشگاه‌ها را در نظر بگیرید. همچنین در شرایطی مثل حالا که نورپردازی مناسبتی عید نوروز اجرا شده است، نور خوبی می‌توانید دریافت کنید.

3. منتظر زمان مناسب بمانید

عکاسی فوق العاده خیابانی و شهری در اغلب مواقع شامل یک فرد به عنوان سوژه در شات می‌شود. نور شبانه هم می‌تواند بهترین موقعیت برای ثبت چنین تصاویری باشد. وقتی نور محیط محدود می‌شود، باید فرد را در قاب خود به شکل صحیح تنظیم کنید. سوژه باید درست همانجا قرار بگیرد که شما در دوربین تشخیص داده‌اید. برای ثبت این تصویر باید صبوری کنید.

آموزش عکاسی حرفه‌ای در شب با گوشی

سمت چپ تصویر عابری که زیر چراغ خیابان قدم می‌زند و سمت راست تصویر دوچرخه سواری که با سرعت رد می‌شود

برای مثال، تصور کنید که می‌خواهید در یک خیابان پر از تیر چراغ برق روشن عکاسی کنید. هر کدام از این چراغ‌های بزرگ می‌توانند محیط معینی را روشن کنند. وقتی سوژه در این خیابان راه می‌رود، ممکن است چند ثانیه در تاریکی فرو برود تا به محیط نور مربوط به تیر چراغ برق بعدی برسد. در این شرایط توصیه می‌کنیم که انگشت خود را بالای دکمه شاتر نگه دارید تا لحظه از دست نرود. شاید هم مجبور شوید چند دقیقه منتظر بمانید؛ اما سرانجام یک نفر در محیط نوری قدم می‌گذارد و عکس زیبایی را ثبت می‌کنید. صبوری در این شرایط واقعا ارزشش را دارد.

4. ثابت و بی حرکت بمانید

همان طور که گفتیم، دوربین گوشی برای عکاسی حرفه‌ای در شب دیگر برخلاف دوربین DSLR به سه پایه و تجهیزات نیاز ندارد. از طرفی همچنان باید تلاش کنید در هنگام عکاسی، گوشی بدون لرزش و حرکت باقی بماند تا بهترین نتیجه را به دست آورید. اگر سه پایه همراهتان نیست، در اطراف خود یک دیوار کوتاه، سطل آشغال ثابت یا اساسا هر جسم ثابت مناسب دیگری پیدا کنید و گوشی را روی آن قرار دهید تا ثابت بماند.

آموزش عکاسی حرفه‌ای در شب با گوشی

تصویر لانگ اکسپوژر با پیکسل 7 پرو

اگر هیچ چیز اطرافتان نبود، سعی کنید گوشی را با دستان خود تا جایی که امکان دارد ثایت نگه دارید. بهترین حالت این است که دست‌ها را نزدیک بدن نگه دارید و خیلی به بیرون نکشید. آرنج را به سمت شکم داخل بیاورید تا دوربین هم راستای قفسه سینه قرار بگیرد. با این کار، لرزش طبیعی دستان شما کمتر می‌شود و احتمالا وضوح در تصاویری که می‌گیرید بیشتر خواهد شد.

5. از حالت Motion استفاده کنید

دو گوشی گوگل پیکسل 8 و 8 پرو (و همچنین خانواده قدیمی پیکسل 7) می‌توانند تصاویر با کیفیتی در نور شب ثبت کنند. البته این گوشی‌ها همچنین دارای قابلیت کاربردی به نام long exposure mode هستند که می‌تواند بدون نیاز به سه پایه هم تصاویری با خلاقیت بالا تولید کند. این امکان در نور روز به خوبی تاثیر می‌گذارد و می‌تواند بعضی چیزها در زمینه را مانند آبشار در حال حرکت، محو کند. شاید بهترین مورد استفاده این حالت برای عکاسی حرفه‌ای در نور شب برنامه ریزی شده باشد؛ چون مخصوصا اتومبیل‌های در حال حرکت خیابان را به زیبایی محو می‌کند تا تصاویری خارق العاده به ثبت برساند.

با لانگ اکسپوژر در عکاسی خیابانی، نور چراغ‌های جلو و عقب اتومبیل‌ها محو می‌شوند و در نتیجه خطوط نوری با حال و هوای فرازمینی به وجود می‌آیند. برای کسب این نتیجه باید از حالت Motion Mode در دوربین گوشی کمک بگیرید. همچنین باید بررسی کنید که long exposure حتما فعال باشد. چنین تصاویری با نوردهی طولانی مخصوصا زمانی به زیبایی ثبت می‌شوند که شما دوربین را کاملا بی حرکت نگه دارید. همچنین وقتی قاب تصویر شامل سوژه‌های ثابت(مانند ساختمان‌ها و تیرهای چراغ‌ برق) و متحرک (اتومبیل‌ها،اتوبوس‌ها و دوچرخه سوارها) باشد، می‌توانید تصاویر لانگ اکسپوژر خیلی زیبایی بگیرید. بهتر است برای نتیجه بهتر کمی تمرین و هر تصویر را بررسی کنید. زمانی که هنر ثبت این عکس‌ها را یاد بگیرید، متوجه می‌شوید که چقدر خلاقیت در عکاسی حرفه‌ای در شب اهمیت دارد.

البته همه گوشی‌های هوشمند به طور پیش فرض دارای قابلیت Motion نیستند. برخی سازندگان جانبی اپلیکیشن‌های مخصوصی برای این کار منتشر کرده‌اند که به کمک کاربران می‌آیند. هرچند از نظر ما قابلیت داخلی دوربین‌های برخی گوشی‌های هوشمند مانند پیکسل‌ها بی نظیر هستند و شاید هیچ اپلیکیشنی نتواند به پای آن‌ها برسد.

6. عکس‌ها را ویرایش کنید

این موضوع درباره همه تصاویر صدق می‌کند؛ وقتی عکس می‌گیرید فقط نیمی از مسیر را طی کرده‌اید. نیمه دیگر مسیر به چگونگی ویرایش آن و مسیر تبدیل تصویر خام به اثر هنری مربوط می‌شود. اپلیکیشن Adobe Lightroom Mobile یکی از بهترین نرم افزارهای مخصوص ویرایش تصویر است که می‌توانید روی گوشی از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن Google Snapseed کمک بگیرید که نرم افزار بسیار قدرتمندی شناخته می‌شود و روی هر دو سیستم عامل محبوب اندروید و iOS در دسترس قرار دارد.

آموزش عکاسی حرفه‌ای در شب با گوشی

تصاویر شب به طور طبیعی تاریک دیده می‌شوند و شاید به همین دلیل مایل باشید اکسپوژر را در آن‌ها افزایش دهید. در این حالت مراقب باشید که حتی بهترین تصاویر که با عکاسی حرفه‌ای در شب گرفته شده‌اند هم کمی نویز دارند. اگر اکسپوژر را بالا ببرید یا نور بیشتری وارد تصویر کنید، نویز به شکل دانه‌های به هم ریخته ظاهر می‌شود. هر چه نور تصویر را افزایش دهید، این دانه‌ها روی عکس بیشتر و بیشتر می‌شوند. همچنین برای تصاویری که در نور چراغ‌های خیابانی گرفته‌اید، بهتر است Highlight عکس را کاهش دهید و Shadows را تنها کمی بالا ببرید تا تعادل حفظ شود. حواستان به جزئیات تصویر باشد تا با تغییرات ایجاد شده از بین نروند.

از اینجا به بعد، هر تغییر دیگری که اعمال می‌کنید سلیقه‌ای است. بهتر است ابزارهای مختلف را روی تصاویر امتحان کنید تا به ترکیب دلخواه خودتان برسید. شاید برخی از این تصاویر در نور شب فقط با فیلتر سیاه و سفید به نتیجه فوق العاده برسند؛ چون تضاد طبیعی میان نور روشن و پس زمینه تیره به خوبی در مونوکروم نمایان می‌شود.

از دست ندهید:
بهترین گوشی های اندرویدی سال ۲۰۲۳ از نظر دوربین راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل برنامه های ضروری برای عکاسی حرفه‌ ای با گوشی های موبایل

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*