سریع‌ترین زبان جهان

با سریع‌ترین زبان جهان آشنا شوید

یک پژوهش توانسته است سریع‌ترین زبان جهان را پیدا کند. به نظر شما معیار تشخیص سرعت زبان چیست و چه تغییری میان زبان‌ها ایجاد می‌کند؟

وقتی در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، احتمالا متوجه شده‌اید که بومی زبان‌ها از توان پردازش ذهنی شما سریع‌تر به این زبان صحبت می‌کنند. اما آیا شما هم به زبان مادری خودتان با همین سرعت صحبت نمی‌کنید؟ خیالتان راحت! مشکل از مهارت زبانی شما نیست. در واقع برخی زبان‌ها سریع‌تر از سایرین هستند. حالا می‌دانید سریع‌ترین زبان جهان کدام است؟ با گجت‌نیوز همراه باشید.

البته این موضوع را هم فراموش نکنید که افراد مختلف با سرعت متفاوتی می‌توانند به همان زبان واحد صحبت کنند. برخی افراد به آرامی صحبت می‌کنند؛ اما شاید دیگران طوری صحبت کنند که گویی رگبار از دهانشان خارج می‌شود. به همین شکل، اغلب افراد گام یا تمپو صحبت خود را بر اساس وضعیت روحی یا موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اند، تغییر می‌دهند.

در هر حال یکی از روش‌های پذیرفته شده برای مطالعه سرعت زبان، تعداد بخش‌های (Syllable) ادا شده در هر ثانیه است. پژوهش‌های متعددی در زمینه زبان شناسی وجود دارند که با توجه به همین معیار اجرا شده‌اند. اغلب این مطالعات به یک نتیجه واحد رسیده‌اند و آن هم ژاپنی به عنوان سریع‌ترین زبان جهان است.

پیشینه پژوهش‌ها با محوریت شناخت سریع‌ترین زبان جهان

سریع‌ترین زبان جهان

یک پژوهش در سال 2011 و در دانشگاه لیون فرانسه اجرا شد تا 7 زبان مختلف را بر اساس تعداد بخش‌های ادا شده در واحد زمانی یک ثانیه مقایسه کند. ژاپنی با تعداد 84/7 بخش بر ثانیه توانست سریع‌ترین زبان جهان شود. پس از آن زبان اسپانیایی (با 82/7 بخش بر ثانیه)، فرانسوی (با 18/7 بخش بر ثانیه)، ایتالیایی (با 99/6 بخش بر ثانیه)، انگلیسی (با 19/6 بخش بر ثانیه)، آلمانی (با 97/5 بخش بر ثانیه) و ماندارین (با 18/5 بخش بر ثانیه) به ترتیب در رتبه‌های بعد از ژاپن قرار گرفتند.

نکته جالب توجه دیگر اینکه سرعت درک شده یک زبان ممکن است با میزان اطلاعاتی که می‌تواند تولید کند، ارتباط داشته باشد.

یک پژوهش مرتبط دیگر که در سال 2019 و همان دانشگاه لیون فرانسه انجام شد، 17 زبان متفاوت را در اروپا و آسیا در نظر گرفت تا میزان اطلاعات تولید شده با توجه به هر بخش ادا شده را بررسی کند. همان‌طور که گفتیم ژاپنی سریع‌ترین زبان جهان است. حقیقت مذکور بدین معنی است که در ژاپنی بخش یا سیلابل‌های بیشتری به ازای هر ثانیه ادا می‌شود، اما این سیلاب‌ها آنقدر هم مملو از اطلاعات مفید نیستند! از نظر برخی دانشمندان، شاید ژاپنی به همین علت سریع‌تر ادا می‌شود تا بتواند در زمان کمتری منظور گوینده را به مخاطب منتقل کند.

یکی از نویسندگان پژوهش سال 2019 میلادی در بیانیه‌ای گفت:

ما توانستیم شواهدی معتبر پیدا کنیم که برخی زبان‌ها قطعا سریع‌تر هستند. برای مثال، زبان اسپانیایی و ژاپنی در مقایسه با تایلندی و ویتنامی تقریبا 50 درصد بخش‌های بیشتری در هر ثانیه تولید می‌کنند. همچنین برخی زبان‌ها در هر سیلابل خود دارای اطلاعات بیشتری هستند که عمدتا به خاطر آواشناسی و دستور زبان آن‌ها است. برای مثال، انگلیسی زبان انگلیسی 11 برابر بیشتر از زبان ژاپنی بخش‌های زبانی دارد.

دکتر فرانسوا پلگرینو به عنوان نویسنده اصلی مقاله اضافه کرد:

البته بحث سرعت و اطلاعات تبادل شده در زبان، پایاپای پیش می‌رود. هرچه زبان سریع‌تر باشد، اطلاعات کمتری ادا می‌شود و در مقابل آن هم زبان‌هایی که هر بخش اطلاعات بیشتری داشته باشد، آهسته‌تر صحبت می‌شود. این کم و بیش شدن باعث ایجاد تعادل می‌شود که در نمونه مورد مطالعه ما برابر با 39 بخش شده است.

سریع‌ترین زبان جهان

از طرفی توصیه می‌کنیم این یافته‌ها را به عنوان حقیقت علمی کاملا اثبات شده نپذیرید. هنوز هم بسیاری مخالف هستند که داده‌های غیر قابل تغییر بتواند از این ادعا حمایت کند. به عقیده آن‌ها، داده‌های یافت شده فعلی قادر نیست تایید کند که تفاوت‌های چشمگیر در گام‌ (تمپو) میان زبان‌ها و گویش‌های متفاوت وجود دارد.

یک پژوهش قدیمی دیگر از سال 1960 هم وجود دارد که تلاش کرده‌ است نرخ گفتار 6 گوینده بومی زبان ژاپنی و 6 گوینده زبان انگلیسی (آمریکایی) را با هم مقایسه کند. این پژوهش سرانجام نتیجه گیری کرده که هیچ تفاوت معناداری در نرخ گفتار دو گروه مذکور مشاهده نشده است.

در آخر باید یادآوری کنیم که اغلب این پژوهش‌های زبان شناسی، بر مطالعه متکلمین زبان‌های اروپایی و آسیای شرقی متمرکز شده و هزاران زبان گوناگون دیگر موجود در جهان را فراموش کرده‌اند. حقیقت دارد که تقریبا نیمی از جمعیت جهان به تنها یکی از ده زبان دنیا به عنوان زبان مادری صحبت می‌کنند؛ اما هیچوقت دیر نیست! زبان‌های مختلفی وجود دارند که یادگیری آن‌ها می‌تواند ضمن سرگرم کننده بودن همچنین برای شما مفید باشند.

از دست ندهید:
قدیمی‌ترین زبان زنده دنیا کدام است؟
ریشه زبان انگلیسی به ۸ هزار سال پیش در ایران بازمی‌گردد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*