افزایش قیمت لپ تاپ در ایران

لپ تاپ در ایران گران می‌شود؟

کارشناسان بازار تجهیزات دیجیتال از افزایش قیمت لپ تاپ در ایران خبر داده‌اند. دلیل این موضوع می‌تواند محدودیت‌های وارداتی و مشکلات تخصیص ارز باشد.

کارشناسان حوزه سخت‌افزار و کالاهای دیجیتال، از احتمال افزایش قیمت لپ تاپ در ایران طی ماه‌های آینده، در نتیجه مشکلاتی از جمله محدودیت‌های وارداتی و تاخیر در تخصیص ارز خبر داده‌اند.

این موضوع چندان دور از ذهن نیست؛ چرا که در سالیان گذشته و در نتیجه مشکلات اقتصادی، نرخ بالای تورم و افزایش قیمت دلار که به‌معنای کاهش ارزش پول ملی است، قیمت بسیاری از کالاهای دیگر مانند گوشی و خودرو نیز شدیدا افزایش یافته است. مشخصا، لپ تاپ نیز به‌عنوان یک کالای وارداتی از این قاعده مستثنی نیست.

افزایش قیمت لپ تاپ در ایران طی ماه‌های آینده

محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، در گفتگویی با سایت اتاق اصناف تهران با اشاره به ضرورت تغییر سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید کرده که در صورت بی‌توجهی مسئولان وزارت صمت، قیمت لپ تاپ، تبلت و پرینتر در بازار کشور افزایش خواهد یافت.

فرجی به‌طور خاص و در اشاره به لپ تاپ، یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت این کالای کاربردی در بازار ایران را کاهش 15 درصدی سقف واردات لپ تاپ قلمداد کرده است. وی افزود سنگ‌اندازی‌های اخیر در مسیر واردات، نه‌تنها بسیاری از واردکنندگان را دلسرد کرده، بلکه آن‌ها را به سمت خروج سرمایه از کشور سوق داده است. به‌گفته آقای فرجی، این شرایط می‌تواند به افزایش میزان قاچاق این کالاها و خروج ارز از کشور منجر شود.

قیمت لپ تاپ در ایران

محمدرضا فرجی با اشاره به مشکلات خرید کالاهای اصل از شرکت‌های معتبر و وارد کردن آن‌ها به ایران در نتیجه تحریم‌ها، گفت ناگزیر باید مدیران عامل شرکت‌ها افراد غیر ایرانی باشند تا خرید کالا از شرکت‌های معتبر ممکن شود. البته به‌گفته او، حتی در صورت گذر از این مانع، مشکل تخصیص ارز در داخل همچنان پابرجاست و بسیاری از شرکت‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

رئس اتحادیه فناوران رایانه تهران در ادامه در خصوص وضعیت بازار لپ تاپ در سال 1403 پیش‌بینی کرد که در صورت بی‌توجهی وزارت صمت به این موضوع، قیمت انواع لپ تاپ، تبلت و پرینتر افزایش خواهد یافت.

آن‌طور که آقای فرجی می‌گوید، از آنجایی که سیاست‌گذار کمتر رفاه حال مصرف‌کننده را در نظر گرفته و اولویت آنها کاهش خروج ارز از کشور است، بعید است اتفاق خاصی رخ دهد و باید منتظر افزایش قیمت کالاهای دیجیتال از جمله لپ تاپ در ایران باشیم.

بحران تخصیص ارز دامن‌گیر بازار لپ‌تاپ می‌شود

در همین رابطه، احسان بیات بیدکربه، مدیرعامل شرکت آوات معتقد است که مشکل کاهش سهمیه واردات، مخصوص و محدود به بازار لپ تاپ و این بازه زمانی نیست و از سال 1401 آغاز شده است.

بیات می‌گوید با توجه به کاهش 15 درصدی مجوز واردات برای کلیه اصناف که توسط وزارت صمت اعمال شده است، واردکنندگان در سال 1402 می‌توانستند تنها تا 85 درصد از واردات سال قبل، کالا به کشور بیاورند.

با توجه به فصل‌بندی این میزان نیز واردات در هر فصل تنها تا حد مشخصی امکان‌پذیر است و در نتیجه، واردکنندگان می‌توانند در فصول بهار و تابستان در مجموع 60 درصد (30 درصد برای هر فصل) و در فصول پاییز و زمستان نیز در مجموع 40 درصد (20 درصد برای هر فصل) از ظرفیت واردات خود را ترتیب اثر دهند.

واردات لپ تاپ

مثلا اگر یک شرکت در سال 1401 هزار دستگاه وارد کشور کرده باشد، در سال 1402 می‌توانسته تنها 850 دستگاه وارد کند و از این میزان نیز باید 60 درصد در فصول بهار و تابستان و 40 درصد مابقی در فصول پاییز و زمستان وارد کشور شده باشند.

بیات اما می‌گوید با وجود همه این پیچ‌وخم‌ها، مهم‌ترین مشکل در حال حاضر، تاخیر بسیار زیاد در فرآیند تخصیص ارز است. کاری که اگر پیش از این تنها 40 تا 45 روز زمان می‌برد، این روزها ممکن است حتی بیش از سه ماه و تا 100 روز به طول بینجامد.

این فعال بازار سخت‌افزار می‌گوید با توجه به تاخیر زیاد فرآیند تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، واردکنندگان بخشی از سهمیه خود در نیم‌سال نخست سال را از دست می‌دهند و نهایتا می‌توانند بخش بسیار کمتری از ظرفیت تعیین‌شده را وارد کنند. موضوعی که به کاهش عرضه لپ تاپ در ایران و در نتیجه افزایش قیمت‌ها می‌انجامد.

آقای بیات در پایان از وزارت صمت درخواست کرد که با تفکیک دقیق‌تر، میزان ارز بیشتری را برای محصولاتی که تقاضای بالاتری دارند اختصاص دهد. او در پایان تاکید کرد که با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش نیاز بازار به محصولاتی از جمله لپ تاپ های گیمینگ، عدم اقدام سریع در این خصوص، منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
چگونه لپ تاپ گیمینگ خود را خنک نگه داریم؟ سرفیس پرو ۱۰ در مقایسه با سرفیس پرو ۹ چه تغییراتی کرده؟ نسخه تجاری مایکروسافت سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ تاپ ۶ با قدرت هوش مصنوعی رونمایی شدند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*