سرفیس پرو 10 مقایسه

سرفیس پرو 10 در مقایسه با سرفیس پرو 9 چه تغییراتی کرده؟

مایکروسافت به‌تازگی از مدل تجاری سرفیس پرو 10 – Surface Pro 10 رونمایی کرد. این دستگاه در مقایسه با نسل قبل چه پیشرفت‌هایی کرده است؟

چند روز پیش مایکرو سافت در رویداد اختصاصی مجازی «New Era of Work» خود که بیش از همه روی ویندوز کوپایلوت و دستگاه‌های جدید سرفیس متمرکز بود به‌طور رسمی از نسل جدید لپ تاپ های سرفیس پرو خود رونمایی کرد. سرفیس پرو 10 بیشتر مناسب کاربران اداری و تجاری بوده و دستگاهی نیست که کاربران عمومی تمایل چندانی به خرید آن داشته باشند. با این وجود بدون شک برخی قابلیت‌های جدید آن در ادامه برای عموم کاربران نیز مفید خواهند بود. تغییرات این دستگاه نسبت به نسل قبلی، سرفیس پرو 9، چندان چشمگیر و انقلابی نیست. با این وجود تغییرات آن نسبت به قبل تا به امروز بازخورد مثبتی دریافت کرده‌اند.

طراحی کلی محصول جدید مایکروسافت تابع زبان طراحی نسل‌های پیشین خانواده Surface Pro است. بنابراین باید انتظار دستگاهی سبک وزن و باریک را داشته باشید که هم قادر به ایفای نقش یک تبلت است و هم یک لپ تاپ.‌ مهم‌ترین مشخصه سرفیس پرو 10 استفاده از تراشه‌های Meteor Lake اینتل است که تمرکز گسترده‌ای روی هوش مصنوعی داشته و قطعا استفاده از Windows Copilot را بسیار ساده‌تر و کاربردی‌تر خواهد ساخت. این دستگاه همچنین از یک وبکم با رزولوشن بالاتر بهره خواهد برد که با استفاده از هوش مصنوعی کیفیت تصاویر و ویدیوها را ارتقا خواهد داد.

با توجه به زمان دو هفته‌ای باقی مانده تا رونمایی نسل جدید لپ تاپ های سرفیس پرو مایکروسافت، در ادامه این متن سعی داریم با معرفی بیشتر این لپ تاپ به بررسی تغییرات آن در مقایسه با سرفیس پرو 9 بپردازیم.

سرفیس پرو 10 و پیشرفت‌های آن در مقایسه با سرفیس پرو 9

همان‌طور که اشاره شد، طراحی کلی نسل جدید سرفیس‌های مایکروسافت بسیار شبیه به نسل قبل است.‌ با این وجود برخی پیشرفت‌های این لپ تاپ آن را به محصولی جذاب‌تر در مقایسه با Surface Pro 9 تبدیل می‌کند. مهم‌ترین تغییرات سرفیس پرو 10 در مقایسه با سرفیس پرو 9 به صورت زیر خواهند بود.

پردازنده‌های Meteor Lake اینتل

مایکروسافت لپ تاپ‌های جدید سرفیس پرو 10 و سرفیس لپ تاپ 6 را «کامپیوترهای هوش مصنوعی» می‌نامد؛ چراکه هردوی آن‌ها قرار است از قابلیت‌های AI تراشه‌های جدید اینتل حداکثر استفاده را ببرند. از زمان رونمایی تراشه‌های Core Ultra اینتل، هوش مصنوعی محور اصلی بحث و اظهارنظرها در خصوص نسل‌های آینده لپ تاپ‌ها بوده است. در همین راستا مایکروسافت با سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری روی این فناوری قصد دارد سرفیس‌های جدیدش را به محصولاتی منحصربفرد در زمینه AI تبدیل کند.

لپتاپ Surface Pro 10

واحد پردازش عصبی (NPU) پردازنده جدید اینتل همان‌طور که از نامش پیداست به‌طور اختصاصی روی فرآیندهایی متمرکز خواهد بود که در حیطه عملکردی هوش مصنوعی قرار داشته باشند. یکی از مهم‌ترین نمونه‌های کاربرد این فناوری‌ها محو کردن پس‌زمینه حین برقراری تماس‌های ویدیویی است. این قابلیت به‌طور خاص حین استفاده از وبکم باکیفیت 1440p سرفیس پرو 10 و ضبط ویدیوهای آن بسیار کارآمد ظاهر خواهد شد. وبکم Surface Pro 10 همچنین از افکت‌های ویندوز استودیو (Windows Studio Effects) نیز پشتیبانی خواهد کرد.

البته تا به امروز مدل‌های مختلفی از لپ تاپ های مجهز به تراشه میتیور لیک در سال 2024 روانه بازار شده‌اند؛ اما در هیچیک شاهد پیشرفت‌های چندان خیره‌کننده‌ای نبوده‌ایم. با این وجود تقریبا می‌توان مطمئن بود که انقلاب هوش مصنوعی در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد. در این صورت لپ تاپ هایی مثل سرفیس پرو 10 قطعا نخستین دستگاه‌هایی خواهند بود که از این پیشرفت سود خواهند برد.

البته سرفیس پرو 9 نیز قطعا قادر خواهد بود از برخی قابلیت‌ها مثل Windows Copilot استفاده کند. با این وجود چت بات هوش مصنوعی مایکروسافت قطعا روی سرفیس پرو 10 عملکرد بهتری خواهد داشت؛ چراکه پردازش‌های هوش مصنوعی آن به‌صورت محلی و توسط خود دستگاه انجام می‌شود؛ نه پردازش ابری!

وبکم باکیفیت‌تر

وبکم فول اچ دی به کار رفته در Surface Pro 9 کیفیت بسیار خوبی داشت و ضمن ضبط ویدیوهایی واضح، رنگ‌بندی بسیار خوبی هم ارائه می‌داد. با این وجود مایکروسافت تصمیم گرفت که در نسل جدید این لپ تاپ رزولوشن دوربین سلفی را ارتقا داده و از یک نمونه 1440p در آن استفاده کند.

سرفیس پرو 10 مقایسه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، وبکم جدید به کار رفته در سرفیس پرو 10 از افکت‌های جذاب و کاربردی Windows Studio Effects بهره می‌برد که شامل قاب‌بندی اتوماتیک، ارتباط چشمی و محو کردن پس‌زمینه هستند. این دوربین همچنین میدان دید 114 درجه‌ای را ارائه می‌دهد که به ادعای مایکروسافت عریض‌ترین نمونه به کار رفته در لپتاپ‌های ویندوزی است.‌ در این بین همچنین یک دوربین 10.5 مگاپیکسلی نیز در پشت دستگاه به کار رفته که پیشرفتی جزیی در مقایسه با دوربین 10 مگاپیکسلی سرفیس پرو 9 به شمار می‌رود.

با توجه به تعداد افرادی که امروزه از راه دور یا به‌صورت ترکیبی به کار مشغول هستند، وبکم مطمئن یکی از قابلیت‌های کلیدی لپ تاپ های با محوریت کاربران اداری-تجاری است. نه فقط این دسته افراد، بلکه تمامی کاربرانی که با استفاده از وبکم به چت با سایر افراد مشغول هستند می‌توانند از این قابلیت‌های جدید Surface Pro بهره‌مند شوند.

کلید کوپایلوت روی کیبورد

دیگر نکته جالب پیرامون نسل جدید Surface Pro مایکروسافت تعبیه کلید ویندوز کوپایلوت روی کیبورد است که شاید در ظاهر پیشرفت چندان شگفت‌انگیز به شمار نرود، اما اهمیت زیادی برای کاربران ویندوز خواهد داشت.

ویندوز کوپایلوت

ماه ژانویه سال جاری مایکروسافت به‌طور رسمی اعلام کرد که قصد دارد کلید جدید Copilot را به کیبورد ویندوز 11 اضافه کند. این مساله حائز اهمیت زیادی است؛ چراکه از سال 1994 و افزوده شدن کلید Windows به کیبورد لپ تاپ ها و کامپیوترهای ویندوزی شاهد افزوده شدن هیچ کلید جدیدی به کیبورد این سیستم عامل نبوده‌ایم. به این ترتیب سرفیس پرو همانند محصولات دیگری مثل Dell XPS 14 از جمله نخستین دستگاه‌هایی به شمار می‌روند که سنت سی ساله مایکروسافت را شکسته و از یک کیبورد جدید بهره می‌برند.

اکثر کاربران ویندوز 11 که آپدیت‌های جدید این سیستم عامل را روی لپ تاپشان نصب کرده‌اند احتمالا کلید اختصاصی کوپایلوت را روی تسکبار دستگاهشان مشاهده می‌کنند. با این وجود حضور کلید مربوط به آن روی کیبورد نیز قابلیت جذابی است که می‌تواند در آینده و با فراگیر شدن سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار مفیدتر و کاربردی‌تر ظاهر شود.

آیا سرفیس پرو 10 در مقایسه با نسل قبل ارزش خرید دارد؟

در مقطع کنونی اظهار نظر در خصوص این که سرفیس پرو 10 در مقایسه با سرفیس پرو 9 محصول واقعا بهتری است یا خیر کار چندان ساده‌ای نیست! دلیل آن است که تا به امروز فقط نسخه تجاری این لپ تاپ را مشاهده کرده‌ایم و نسخه استاندارد مخصوص کاربران عادی هنوز به‌طور رسمی رونمایی نشده است. در عین حال به نظر می‌رسد اکثر قابلیت‌های جدید مدل تجاری-اداری این دستگاه در مدل عادی هم حضور داشته باشند.

بر این اساس احتمالا مدل استاندارد Surface Pro 10 نیز از تراشه میتیورلیک اینتل بهره خواهد برد، وبکم بهتری خواهد داشت و به کلید کوپایلوت هم مجهز خواهد بود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این دستگاه پیشرفتی قابل توجه در مقایسه با نسل قبلی باشد. البته باید توجه کنید که سرفیس پروهای مایکروسافت معمولا در میان جذاب‌ترین و بهترین لپ تاپ های ویندوزی دنیا جایی ندارند و کاربران عموما به‌خاطر طراحی بسیار سبک و باریک این دستگاه‌ها به آن‌ها تمایل پیدا می‌کنند. سرفیس پرو 10 هم از این قضیه مستثنی نیست و یک لپ تاپ سبک و کارامد ویندوزی است که می‌تواند همراهی همیشگی برای شما باشد.

در گجت نیوز بخوانید:
با اضافه شدن این پنج ویژگی در آپدیت بعدی سرانجام ویندوز ۱۱ قابل استفاده می‌شود هوش مصنوعی Copilot به نسخه اندرویدی مرورگر مایکروسافت اج اضافه شد + آموزش استفاده بهترین لپ تاپ های بازار با بیشترین عمر باتری در سال ۲۰۲۳