بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

بررسی گوشی زنفون 11 اولترا؛ اشتباه تازه ایسوس

ایسوس پرچمدار زنفون 11 اولترا – Zenfone 11 Ultra را معرفی کرد. این گوشی جدید تغییرات چشمگیری داشته، اما این تغییرات چندان راضی کننده نیستند.

ایسوس با معرفی گوشی زنفون 10 خود استانداردها را برای یک پرچمدار در ابعاد کامپکت بالا برد. این گوشی ایسوس بدنه با کیفیتی داشت و در کنار امکانات کاربردی خود همچنین از تکنولوژی شارژ بی سیم بهره می‌گرفت. همین قابلیت آخر باعث شد زنفون 10 در میان پرچمداران جیبی و کامپکت مزیت رقابتی کسب کند. ایسوس هفته گذشته نسل جدید پرچمداران خود را به نام زنفون 11 اولترا معرفی کرد. به نظر می‌رسد این گوشی ترکیبی از امکانات زنفون 10 بعلاوه گوشی گیمینگ راگ فون 8 باشد.

زنفون‌ها همیشه گوشی‌های اندرویدی کوچکی بودند که هر کاربری را به وجد می‌آوردند. از طرفی حالا ایسوس تغییر رویه داده و با معرفی یک مدل اولترا برخلاف انتظارات قبلی عمل کرده است. پرچمدار Zenfone 11 Ultra حالا بزرگ و سنگین (ابعاد 163.8 در 76.8 در 8.9 میلی متر با 224 گرم وزن) شده و 900 دلار هم قیمت دارد. خلاصه بگوییم، اگر منتظر پرچمدار جیبی تازه بودید، اصلا سراغ زنفون 11 اولترا نروید!

بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

برخی کارشناسان هنوز امیدوارند و انتظار دارند یک نسخه پایه زنفون 11 با ابعاد کامپکت هم معرفی شود؛ اما ایسوس در این باره اظهار نظر نکرده است. با بررسی زنفون 11 اولترا دیگر درباره بهترین پرچمدار کامپکت جدید بازار صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه از نظر ما این گوشی فقط یک مدل سطح بالای اندرویدی است که تازه معرفی شده. در ادامه با ما در گجت‌نیوز همراه شوید تا به بررسی کامل این گوشی ایسوس بپردازیم. اگر هنوز به فکر عوض کردن گوشی خود و خرید پرچمدار جدید ایسوس هستید، این بررسی می‌تواند به شما کمک شایانی کند.

نگاه سریع به مزایا و معایب زنفون 11 اولترا

مزایا
  • باتری بزرگ و بادوام
  • عملکرد سطح بالا
  • کاملا مقاوم در برابر نفوذ آب و گرد و خاک به بدنه
  • قیمت منطقی
معایب
  • عملکرد ناپایدار در دوربین دستگاه
  • بدنه سنگین
  • پشتیبانی نرم افزاری ضعیف

صفحه نمایش

اهمیت یک گوشی بزرگ در چیست؟ صفحه نمایش! اما زنفون 11 اولترا درست مانند راگ فون 8 یک پنل نمایش 6.78 اینچی OLED دارد. نرخ رفرش در آن می‌تواند به بیشینه 144 هرتز هم برسد؛ اما این سطح فقط در حالت بازی امکان پذیر می‌شود. نرخ رفرش در سایر مواقع حداکثر 120 هرتز خواهد بود و از آنجا که پنل از نوع LTPO است، کمترین نرخ معادل 1 هرتز برای ذخیره انرژی باتری تنظیم می‌شود.

برخی پرچمداران موجود در بازار مانند گلکسی اس 24 پلاس سامسونگ و وان پلاس 12 رقیبان گوشی ایسوس هستند. این دو به نمایشگرهای توانمند با تراکم پیکسلی 1440p مجهز شده‌اند؛ اما این رقم در زنفون 11 اولترا 1080p گزارش شده است. این گوشی می‌تواند رنگ‌ها را زیبا نمایش دهد، اما ضعف احتمالا میزان پایین در دقت رنگ است. دقت رنگ در گوشی‌های اخیر برندهای گوگل و وان پلاس با اختلاف از زنفون 11 اولترا بالاتر بود.

بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

باتری

گوشی‌های بزرگ همچنین باتری بزرگی دارند و در این باره به باتری 5500 میلی آمپر ساعتی Zenfone 11 Ultra نمی‌توان خرده گرفت. این باتری به خوبی می‌تواند یک روز دوام بیاورد و با وجود استفاده متعادل شاید به روز دوم هم بکشد. پرچمدار ایسوس همچنین از شارژ بی سیم پشتیبانی می‌کند. البته بر خلاف انتظارها تکنولوژی آن Qi2 نیست و شارژ بی سیم 15 واتی از نوع Qi دارد.

زنفون 11 اولترا شارژ بی سیم 65 واتی و سیمی 15 واتی دارد و طبق اعلام سازنده فقط 39 دقیقه برای شارژ کامل باتری بزرگ آن وقت لازم است. این گوشی در تست refresh rate mode خودکار 17 ساعت و 52 دقیقه دوام آورد که رکورد جالب توجهی در نظر گرفته می‌شود.

نمای ظاهری زنفون 11 اولترا

به طور خلاصه اینکه زنفون 11 اولترا ظاهر خوب و امروزی دارد؛ اما هیچ خلاقیتی در طراحی آن دیده نمی‌شود. شاید مثلا از رنگ آبی و نمای نهایی قاب پشتی با آن ماژول مربعی زیبا خوشتان بیاید؛ اما هیچ جزئیات شگفت انگیزی در آن دیده نمی‌شود.

فریم اصلی به رنگ مشکی طراحی شده و لبه‌های آن به خوبی در قاب پشتی محو شده‌اند. این طراحی علی رغم دلپذیر بودنش و آن نمای نهایی مات همچنان کاربر را به شوق نمی‌آورد. همان‌طور که گفتیم، زنفون 11 اولترا اساسا برادر دوقلوی راگ فون 8 است و همان ماژول دوربین اصلی با درگاه شارژ USB در کناره بدنه را دارد.

بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

این گوشی ایسوس قابلیت‌های خوبی مانند روکش محافظ Gorilla Glass Victus 2 هم دارد و با گواهی IP68 مانند اغلب مدل‌های همین سازنده مقاومت خوبی در مقابل نفوذ آب و گرد و خاک به داخل بدنه نشان می‌دهد. علاوه بر این ویژگی جالب توجه و منسوخ شده دیگر که در آن تعبیه شده، جک هدفون 3.5 میلی متری در لبه پایین است. هرچند بلندگوهای دوگانه هم در دستگاه وجود دارند و هیچ امکان پایه‌ای از آن حذف نشده.

بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

ایسوس زنفون 11 اولترا را در چهار رنگ خاکستری، آبی، شنی و مشکی معرفی کرده؛ اما عرضه این نسخه‌ها با توجه به بازار دریافت کننده متفاوت خواهد بود. قاب پشتی مات طراحی شده، اما لوگوی ایسوس زنفون آن در امتداد دوربین به شکل براق دیده می‌شود. به طراحی دوربین هم در بخش مخصوص خودش می‌پردازیم.

دوربین

انتخاب دوربین برای این پرچمدار در سطح سایر رقیبان به نظر می‌رسد. زنفون 11 اولترا لنز استاندارد 50 مگاپیکسلی با قابلیت امضای سازنده یعنی 6 محور دارد تا پایداری تصویر را بهبود دهد. سایر لنزهای ماژول اصلی 13 مگاپیکسلی فوق عریض و 32 مگاپیکسلی تله فوتو با بزرگنمایی 3 برابر هستند. همچنین یک لنز 32 مگا پیکسلی برای دوربین سلفی طراحی شده.

بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

مقایسه دوربین این پرچمدار ایسوس با آیفون 15 پرو مکس نشان می‌دهد که تصاویر زنفون تا حدودی سردتر هستند و جزئیات کمتری هم دارند. البته این نکته را هم بگوییم که ایسوس با دوربین اصلی خود تصاویری با وضوح تصویر معادل نصف دوربین پیش فرض 15 پرو مکس به ثبت می‌رساند.

بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

دوربین فوق عریض زنفون کمی نسبت به گوشی گوگل پیکسل 8 پرو برتری دارد؛ اما به خوبی می‌توانیم تفاوت فریم دید را هم مشاهده کنیم. از طرفی تفاوت تناژ رنگ در این تصاویر زیاد نیست؛ هرچند پیکسل به وضوح جزئیات بیشتری ثبت کرده.

بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

نکته عجیب اینکه دوربین 32 مگاپیکسلی تله فوتو تصاویر 8 مگاپیکسلی می‌گیرد. در تصویر زیر به خوبی می‌توانید مشاهده کنید که چقدر دوربین زنفون 11 اولترا در ثبت جزئیات پرهای پرنده و موج‌ها ضعیف عمل می‌کند.

بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

شاید یکی از معدود نکته‌های نجات دهنده دوربین این گوشی، HyperClarity باشد که کیفیت تصویر را در حالت بزرگنمایی 10 برابر تا حداکثر 30 برابر همچنان حفظ می‌کند. امکان Super Rex Zoom در پیکسل همین کار را برای بزرگنمایی می‌کند؛ اما با توجه به این تصاویر مقایسه‌ای زنفون عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

متاسفانه دوربین سلفی هم همچنان به جای 32 مگاپیکسل، تصاویر 8 مگاپیکسلی می‌گیرد و در نتیجه جزئیات کمتری ثبت می‌کند. با این وجود می‌توانیم تایید کنیم که روشنایی تصویر و دقت رنگ‌ها در آن قابل قبول است.

عملکرد کلی زنفون 11 اولترا

امسال همه پرچمداران از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 قدرت می‌گیرند و پرچمدار جدید ایسوس هم از این قاعده مستثنا نیست. البته فراموش نکنیم که گوگل گوشی پیکسل 8 پرو خود را با تراشه Tensor G3 معرفی کرد و سامسونگ هنوز بسیاری مدل‌های گلکسی اس 24 را طبق برنامه با پردازنده اگزینوس عرضه می‌کند.

به جز نسخه پایه با 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی، می‌توانید یک نسخه با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی از این گوشی جدید خریداری کنید. به جز وان پلاس 12 که دو نسخه با همین کانفیگ دارد، گلکسی اس 24، پیکسل 8 پرو و آیفون 15 پرو همگی رم و حافظه کمتری دارند.

بنچمارک زنفون 11 اولترا نشان داد که این گوشی فقط از پیکسل 8 پرو عملکرد بهتری داشته و سایر پرچمداران رقیبش توانسته‌اند امتیازهای خیلی بهتری کسب کنند. البته تست GPU امیدوارکننده‌تر ظاهر شده و زنفون توانسته حتی راگ فون 8 و آیفون 15 پرو مکس را هم در این بخش پشت سر بگذارد.

نرم افزار و سایر قابلیت‌ها

ایسوس تلاش کرده تا اکثر امکانات امروزی هوش مصنوعی سایر رقیبان را در زنفون 11 اولترا خود به کار گیرد. برخی از این قابلیت‌های ادغام شده با اندروید 14 یادآور امکاناتی هستند که سامسونگ هم به گلکسی اس 24 خود اضافه کرده است. برای مثال می‌توان به ترجمه زنده مکالمه و تهیه رونوشت هنگام ضبط صدا اشاره کرد.

بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

سامسونگ و گوگل شاید کمی جسورانه‌تر عمل کنند و ایسوس در سطح پایین‌ترین این امکانات را با گوشی خود ادغام کرده باشد. این سازنده ظاهرا هوش مصنوعی را با عملکرد روی دستگاه به وابستگی روی پردازش ابری ترجیح می‌دهد. از طرفی امکانات مذکور را می‌توان روی دستگاه‌های پیکسل و گلکسی به طور انتخابی غیرفعال کرد؛ اما ایسوس این امکان را فعلا ندارد.

یک نکته مثبت در زنفون 11 اولترا وجود دارد و آن هم ارائه سه مدل منوی تنظیمات سریع است. این سه استایل Asus Standard، Asus Enhanced و سبک استاک اندروید (مشابه گوشی‌های پیکسل) هستند. ایسوس استاندارد را قبلا روی گوشی‌های قبلی دیدیم و سبک enhanced هم پنجره‌های مجزای تنظیمات و نوتیفیکیشن مشابه iOS ارائه می‌دهد. این سبک، گزینه‌های زیادی در اختیار کاربر می‌گذارد و نمای آن را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

همچنین اگر بخواهید زنفون 11 اولترا خود را با دستگاهی دیگر به اشتراک بگذارید، باید از GlideX استفاده کنید. این اپلیکیشن روی ویندوز، مک و سایر پلتفرم‌های مشابه کار می‌کند و امکانات میان پلتفرمی را مانند اشتراک فایل میسر می‌سازد. در آخر باید بگوییم که متاسفانه ایسوس فقط دو سال به روز رسانی نرم افزاری بزرگ و چهار سال آپدیت امنیتی را برای پرچمدار جدید خود تضمین کرده است. این مدت برای پرچمداران گلکسی اس 24 تقریبا سه سال بیشتر است که تفاوت چشمگیری به نظر می‌رسد.

بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

قیمت و تاریخ عرضه

گوشی زنفون 11 اولترا اواخر اسفند با قیمت 899 دلار معرفی شد. پیش فروش از همان تاریخ آغاز شد؛ اما قرار است ایسوس آن را از نیمه آوریل روانه بازار کند. قیمت این پرچمدار 200 دلار بیشتر از زنفون 10؛ اما 100 دلار از راگ فون 8 و 300 دلار از راگ فون 8 پرو ارزان‌تر است. در مقایسه با سایر رقیبان اندرویدی، دو گوشی پیکسل 8 پرو و گلکسی اس 24 گران‌تر هستند و قیمت حدودی 1000 دلار دارند. البته در این میان وان پلاس 12 با قیمت 800 دلار رقیب سرسختی برای گوشی ایسوس دیده می‌شود.

جمع بندی بررسی زنفون 11 اولترا

بررسی گوشی ایسوس زنفون 11 اولترا

گوشی زنفون 11 اولترا برای کاربرانی که به بخش عمومی و امکانات پایه اهمیت می‌دهند، می‌تواند انتخاب جدید و مناسبی باشد. ایسوس به ظن خودش یک پرچمدار هیبریدی گیمینگ توسعه داده که چیزی بین زنفون کامپکت و راگ فون واقعی است. زنفون 11 اولترا در برخی موارد معدود نسبت به گلکسی اس 24 سامسونگ برتری دارد؛ اما در سایر موارد ازجمله کیفیت دوربین و پشتیبانی نرم افزاری از اغلب رقیبان فعلی عقب‌تر ایستاده.

همچنین بخوانید:
دسته‌ کم گرفته‌ شده‌ترین گوشی های سال ۲۰۲۳ که به آن‌ها کم لطفی شده است ایسوس عکس های واقعی گوشی گیمینگ راگ فون ۸ را منتشر کرد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*