بمب افکن H-20 چین

بمب افکن H-20 ؛ نگاهی دقیق به مرموزترین پرنده تاریخ چین

بمب افکن H-20 چین، یک بمب افکن پنهانکار مافوق ساخت شیان است. در این مقاله به بررسی جزئیات این بمب افکن، طراحی و قابلیت‌های آن می‌پردازد.

شیان اچ-20 یک بمب افکن پنهانکار مافوق صوت است که برای نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق (PLAAF) طراحی شده و در حال حاضر توسط شرکت هواپیماسازی شیان چین در حال توسعه است. پس از تکمیل، اولین بمب افکن استراتژیک ساخت چین خواهد بود. بال پرنده این هواپیما از مواد خارجی مدرن ساخته شده که قابلیت جذب امواج رادار را برای آن به ارمغان می‌آورد.

بر اساس گزارش های خبری، برنامه ساخت اچ-20 در سال 2016 توسط ژنرال شیائوتیان از نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش چین رونمایی شد. در آن زمان، او از ایده و برنامه ساخت یک بمب افکن استراتژیک دوربرد پرده برداشت. در سال 2018، ارتش چین تأیید کرد که توسعه این بمب افکن به خوبی پیشرفت داشته و برنامه با موفقیت در حال اجرا است.

بمب افکن H-20 چین

مشخصات فنی بمب افکن H-20

نوعبمب افکن
طراحیپیکربندی بال پرنده
قابلیت‌هاپنهانکاری، بمباران، شناسایی
سیستم‌هاجذب کننده رادار
متریالعناصر مقاوم در برابر حرارت
محدوده عملیاتی۸،۵۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ کیلومتر
تسلیحات
متعارف و هسته‌ای
محموله سلاح
۴۵ تن

در سال ۲۰۱۸، شرکت دولتی سازمان صنایع هوافضای چین (AICC) ویدیویی منتشر کرد که برخی ویژگی‌های طراحی بمب افکن H-20 را به نمایش گذاشت. همچنین، در سال ۲۰۲۱ بخش جذب نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق (PLAAF) ویدیویی منتشر کرد که بدنه بال‌‌آمیخته این هواپیما را نشان می‌داد. به گزارش گلوبال تایمز، این ویدیوها توسط سازمان منافع ملی چین ضبط شده است.

در اوایل ماه جاری، معاون فرمانده نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق، ژنرال وانگ وی اعلام کرد که این بمب افکن به‌زودی رونمایی خواهد شد. وی در یکی از جلسات چهاردهمین کنگره ملی خلق، نشانه‌های مثبتی از پیشرفت اچ-۲۰ و برنامه‌های رونمایی آن نشان داد.

در گجت نیوز بخوانید:
این‌ها، بزرگترین بمب افکن های ساخته شده دست بشر هستند پرواز پیشرفته ترین بمب افکن آمریکا برای اولین بار این فضاپیمای ترسناک، بمب افکن هایپرسونیک جدید آمریکایی‌ها خواهد بود

بمب افکن چینی‌ها تا آمریکا پرواز می‌کند

با وجود اینکه جزئیات زیادی از طراحی و عملکرد اچ-۲۰ وجود ندارد، برد عملیاتی این بمب‌افکن مافوق صوت بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ ناتیکال مایل (۸۵۰۰ تا ۱۰ هزار کیلومتر) تخمین زده می‌شود. هدف اصلی این هواپیما انجام عملیات بمباران در دومین زنجیره جزیره‌ای و غرب اقیانوس آرام است. همچنین، با قابلیت سوخت‌گیری هوایی، برد آن می‌تواند فراتر از منطقه اقیانوس آرام افزایش یابد. اچ-۲۰ قادر به حمل تسلیحات متعارف و مهمات هسته‌ای در محفظه‌های داخلی و خارجی خود خواهد بود.

بمب افکن H-20 چین

برنت ایستوود، خبرنگار سابق نشریه نشنال اینترست، در این باره می‌گوید:

یک بمب‌افکن با ظرفیت حمل بار سنگین و قابلیت نفوذ عمیق به دشمن، می‌تواند به چین در تغییر توازن هسته‌ای با ایالات متحده کمک کند. در حال حاضر هیچ توافق کنترل تسلیحاتی بین دو کشور وجود ندارد و پکن همواره به دنبال برتری کیفی هسته‌ای نسبت به واشنگتن است.

علاوه بر این، دستیابی به بمب‌افکن اچ-۲۰ می‌تواند کشورهای همسایه چین مانند ژاپن، گوآم و فیلیپین را نیز تحت فشار قرار دهد. این هواپیما در صورت صحت گزارش‌ها، برد قابل توجهی در حدود ۸۵۰۰ کیلومتر دارد و با قابلیت سوخت‌گیری هوایی می‌تواند به هاوایی و حتی سواحل غربی آمریکا برسد. همچنین، گفته می‌شود اچ-۲۰ قادر به حمل ۴۵ تن مهمات است.

ژنرال وانگ وی، اوایل ماه جاری، در کنفرانس مشورتی سیاسی مردم چین (CPPCC) درباره پیشرفت بمب‌افکن اچ-۲۰ صحبت کرد. وی در یک مصاحبه، به جنبه‌های مختلف طراحی و عملکرد هواپیما و همچنین برخی مشکلات توسعه‌ای این پروژه اشاره کرد. وانگ وی اعلام کرد که این هواپیما به زودی به طور رسمی رونمایی خواهد شد:

بمب‌افکن اچ-۲۰ به زودی رونمایی می‌شود، فقط کمی صبر کنید!

بمب افکن H-20 چین

وانگ وی همچنین به‌طور خلاصه به مشکلات توسعه هواپیما، به‌ویژه در مرحله آزمایش اشاره کرد. او همچنین تلویحاً گفت که پس از موفقیت‌آمیز بودن مرحله آزمایش، تولید انبوه آغاز خواهد شد:

روند تولید بسیار سریع است و بلافاصله پس از اتمام آزمایش‌ها، آن را آغاز می‌کنیم! هیچ مانع بزرگی وجود ندارد و تمام مشکلات قابل حل هستند. دانشمندان ما [در چین] اکنون بسیار توانمند بوده و کاملاً قادر به حل این مسائل هستند.

دولت چین و شرکت هواپیماسازی «هسیان» خستگی‌ناپذیر در جهت معرفی هواپیمای پیشرفته به بازار تلاش کرده‌اند. فناوری‌های نسل جدید، قابلیت‌های رزمی بیشتر و ارتقاهای بعدی را ممکن می‌سازد. هنگامی که از ژنرال وانگ در مورد تقویت نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق توسط بمب‌افکن اچ-۲۰ پرسیده شد، وی پاسخ داد:

«قطعاً اینطور است. هر نسل از تجهیزات، نسل جدیدی از قدرت رزمی را به همراه می‌آورد. این موضوع مایه افتخار و هیجان است و اهمیت زیادی دارد. این یک نسل جدید، نسل دیگری از هواپیماهای جدید است».

وانگ همچنین بر این باور است که بمب‌افکن پنهانکار جدید با کاهش اختلاف قدرت و استراتژیک بین چین و ایالات متحده همراه خواهد بود. وی در این باره گفت:

«ما با ایالات متحده رقابت نمی‌کنیم، ما فقط از امنیت خود دفاع می‌کنیم! این موضوع در زمان مناسب به همه نشان داده خواهد شد!».