بزرگترین اختراعات بشر

بزرگترین اختراعات بشر که مسیر ما را برای همیشه تغییر داد

از ابداع و معرفی رایانه شخصی اپل به نام مکینتاش حدود 40 سال می‌گذرد. اما بزرگترین اختراعات بشر در حوزه تکنولوژی از آن زمان با سرعت زیادی از راه رسیده و زندگی انسان‌ها را متحول کرده‌اند.

40 سال پیش، اپل با معرفی نخستین کامپیوتر شخصی خود به نام مکینتاش، نقطه عطف مهمی در زندگی بشر رقم زد. اما از آن روزگار تا امروز، سرعت پیشرفت‌ها و نوآوری‌های تکنولوژیک شدیدا افزایش یافته و ابداعات و اختراعات زیادی از راه رسیده و زندگی انسان‌ها را متحول کرده‌اند.

با توجه به شتاب شگفت‌انگیز پیشرفت‌های فناوری در دهه‌های گذشته، بعضا درک تحولات و اهمیت آن‌ها دشوار می‌شود. در این مقاله اما قصد داریم برخی از برجسته‌ترین و بزرگترین اختراعات بشر را که از زمان عرضه مکینتاش به بعد، نقش مهمی در زندگی انسان ایفا کرده‌اند، بررسی کنیم. با گجت نیوز همراه باشید.

برجسته‌ترین و بزرگترین اختراعات بشر در چهار دهه اخیر

اپل با رونمایی از نخستین رایانه شخصی خود به نام مکینتاش 128k در 24 ژانویه 1984، نقطه‌عطفی را در تاریخ کامپیوترهای شخصی رقم زد و چهره آن‌ها را برای همیشه تغییر داد. کامپیوتر محبوب استیو جابز با عرضه یک رابط کاربری گرافیکی و جذاب، به یک لحظه کلیدی در تکامل فناوری رایانه‌های شخصی بدل شد.

از آن زمان به بعد، روند پیشرفت‌های تکنولوژیک بشر در کنار پیشرفت‌های محاسباتی، ارتباطات، اتصال و یادگیری ماشینی، سرعت دوچندانی به خود گرفت و اتفاقات بزرگی در تاریخ معاصر بشر رقم زد. اما مهمترین پیشرفت‌های فناوری و بزرگترین اختراعات بشر در 4 دهه اخیر کدامند؟

شبکه جهانی اینترنت (1993)

شبکه جهانی وب

با وجود این‌که درباره زمان دقیق تولد اینترنت بحث‌ها و اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد، اما در هر حال باید بدانیم که این اینترنت بود که امکان دسترسی همگانی به اطلاعات در بستر وب را در قالبی دموکراتیک فراهم کرد؛ چیزی که به شکل‌گیری و کاربست اینترنت به‌شکل امروزی منجر شد.

تیم برنرزلی، دانشمند بریتانیایی در سال 1993 شبکه جهانی وب را به‌عنوان یکی از بزرگترین اختراعات بشر ایجاد کرد و در دسترس همگان قرار داد. چیزی که سرآغاز ارتباطات مدرن و آنلاین، تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال بود.

البته نباید فراموش کنیم که با وجود همه پیشرفت‌های اینترنت و شبکه جهانی وب از زمان اختراع آن، هنوز هم افراد زیادی، در حدود 2.6 میلیارد نفر از ساکنان زمین به اینترنت دسترسی ندارند و در حال حاضر بزرگترین دغدغه، فراهم کردن دسترسی همگان به اینترنت است.

البته در این راه گام‌های بزرگی برداشته شده و برای مثال اتحاد EDISON در مجمع اقتصاد جهانی از قصد خود برای فراهم کردن دسترسی یک میلیارد نفر به سرویس‌های ضروری از جمله مراقبت‌های بهداشتی و امکانات آموزشی و مالی در بستر وب تا سال 2025 خبر داده است.

وای فای (1997)

بزرگترین اختراعات بشر

ابداع وای فای نیز از جمله مهمترین و بزرگترین اختراعات بشر بود که در سال 1997 عرضه شد و وضعیت دسترسی به اینترنت را به‌کلی متحول کرد. در واقع با وجود وای فای دیگر نیاز به اتصال به اینترنت به‌صورت کابلی برای همیشه از بین رفت.

باید بدانید که بدون وجود وای فای و با اتکا به سیستم‌های سنتی اتصال به اینترنت، هرگز امکان نداشت سطح دسترسی به اینترنت به میزان امروزی برسد. حالا وای فای به یک عنصر کلیدی در شبکه ارتباطات جهانی در دنیای مدرن ما بدل شده است.

گوگل (1998)

گوگل از جمله بزرگترین اختراعات بشر

موتور جستجوی گوگل که در سال 1998 معرفی شد نیز از مهمترین اختراعات بشر در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود. گوگل به‌شیوه‌ای نظام‌مند، روش دسترسی به اطلاعات را برای افراد متصل به اینترنت متحول کرد و سبب شد تا به ساده‌ترین و بهترین روش، بتوان به مقصود مد نظر خود در وب رسید.

البته که گوگل بعدها رقبای مهمی از جمله بینگ، بایدو و یاهو پیدا کرد، اما هنوز که هنوز است گوگل بزرگترین، بهترین و پرکاربردترین موتور جستجوی جهان محسوب می‌شود.

شبکه های اجتماعی (2004)

شبکه‌های اجتماعی

شاید هیچ‌گاه این‌طور به آن نگاه نکرده باشید، اما شبکه های اجتماعی پرتعدادی که امروزه بخشی عادی از روزمرگی همه ما محسوب می‌شوند، خود در سال 2004 یکی از بزرگترین اختراعات بشر محسوب می‌شدند.

در سال 2004 پلتفرم MySpace به‌عنوان نخستین شبکه اجتماعی معرفی شد و تعداد کاربران آن در بهترین حالت به یک میلیون نفر در ماه رسید. بعد از این بود که پلتفرم‌های محبوب و پرشماری از جمله فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ، تلگرام، تیک تاک و غیره از راه رسیدند و شیوه‌های ارتباط جمعی را در بستر مفاهیم نوینی، بازتعریف کردند.

البته که سطح دسترسی این برنامه‌ها به اطلاعات شخصی کاربران و شیوه‌های درآمدزایی و تبلیغات در آن‌ها، همواره از بحث‌وجدل‌های داغ سالیان اخیر بوده است.

آیفون (2007)

بزرگترین اختراعات بشر

حدود 10 سال بعد از معرفی نخستین گوشی موبایل، اپل با معرفی آیفون که تماس تلفنی، دستگاه پخش موسیقی، دوربین و ارتباط اینترنتی را در یک پکیج یک‌جا ارائه می‌داد، دنیای موبایل را به‌شکل موثری متحول کرد.

اپل استانداردهای جدیدی را وارد دنیای گوشی های هوشمند کرد که به افزایش استفاده کاربران از گوشی های هوشمند منجر شد. استانداردهایی که برخی از آن‌ها حتی تا امروز هم، بدون تغییر در همه گوشی های هوشمند باقی مانده‌اند.

بیت کوین (2009)

بیت کوین از جمله بزرگترین اختراعات بشر

شبکه ارتباطات مالی آنلاین و پرداخت‌های دیجیتالی مدرن، اولین بار و در اواخر دهه 1950 میلادی، با معرفی کارت‌های اعتباری پایه‌ریزی شد. در حالی که این شبکه تا سال‌های آغازین دهه 2000 به گسترش خود ادامه داد و به نظر بهترین شیوه نقل‌وانتقالات مالی به‌نظر می‌رسید، اختراع بیت کوین در سال 2009 این تصورات را دگرگون کرد و عصر جدیدی از تراکنش‌های امن، سریع و کم‌هزینه دیجیتال را آغاز کرد.

بیت کوین به‌عنوان یکی از بزرگترین اختراعات بشر و ارزی که امروزه از آن به‌عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال یاد می‌شود، شیوه و سیستم پرداخت جدیدی را معرفی کرد که کاملا از سیستم‌های سنتی پیشین مستقل بود. فناوری زیربنایی سیستم پرداخت جدیدی که بیت کوین معرفی کرد، فناوری بلاک‌چین بود که بستری شفاف، ایمن، سریع و غیرمتمرکز را برای پرداخت‌های همتا به همتا عرضه می‌کرد.

موفقیت بیت کوین و محبوبیت آن، عاملی شد در رشد و گسترش شبکه بلاکچین و معرفی پرشمار ارزهای دیجیتال دیگر. حالا مفاهیم جدیدی در دنیای کریپتو مطرح شده و پول دیجیتال نقش مهمی در سیستم‌های پرداخت ایفا می‌کند. از طرفی بازار کریپتو خود به یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی دنیا بدل شده است.

واقعیت مجازی (2014)

بزرگترین اختراعات بشر

یکی از بزرگترین اختراعات بشر که در سالیان پایانی دهه 2020 بیشتر مورد توجه قرار گرفت، واقعیت مجازی بود. نقطه عطف واقعیت مجازی یا VR اما به سال 2014 و زمانی مربوط است که کمپانی بزرگ فیسبوک با پرداخت 2 میلیارد دلار شرکت Oculus VR را خریداری کرد و این سرآغازی شد برای تلاش‌های این شرکت جهت دسترسی عمومی به واقعیت مجازی.

در ادامه این مسیر، شرکت‌های بزرگ دیگر مانند سونی، سامسونگ و گوگل نیز محصولات واقعیت مجازی خود را عرضه کردند. از جمله گوگل، Cardboard را که یک نمایشگر ارزان‌قیمت برای گوشی های هوشمند بود عرضه کرد؛ محصولی که البته حالا تولید آن متوقف شده است. البته امروزه فیسبوک یا متا به‌طور جدی‌تری در مسیر توسعه واقعیت افزوده عمل می‌کند و اولین هدست‌های واقعیت مجازی Oculus Rift نیز در سال 2016 به دست مشتریان رسیدند.

خودروهای خودران (2015)

خودرو خودران تسلا

در مسیر پیشرفت‌های تکنولوژیک بشر در دهه‌های گذشته، برخی ایده‌های خیالی از داستان‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی نیز راه خود را به زندگی انسان باز کرده‌اند. خودروهای خودران یکی از این ایده‌ها بودند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا سال 2025 حداقل دو سوم خودروهای سواری دنیا، از قابلیت رانندگی خودکار یا نیمه‌خودکار برخوردار هستند.

گفتنی است، اولین بار کمپانی تسلا در سال 2015 با معرفی فناوری Autopilot که ویژگی‌ها و قابلیت‌های شگفت‌انگیزی داشت، فناوری خودرو خودران را وارد عصر جدیدی کرد.

محاسبات کوانتومی (2019)

بزرگترین اختراعات بشر: محاسبات کوانتومی

محاسبات کوانتوامی در سال 2019 به لحظه مهمی رسید. در اکتبر 2019، پردازنده Sycamore گوگل توانست با حل یک مسئله ریاضی با سرعتی بالاتر از همه ابررایانه‌های دنیا، برتری کوانتومی خود را اثبات کند.

فناوری محاسبات کوانتومی را می‌توان در امور گوناگونی استفاده کرد و از تاثیرات آن در صنایع مختلف بهره‌برداری کرد. طرح اقتصاد کوانتومی مجمع اقتصاد جهانی قرار است بستری جهت دسترسی دموکراتیک، همگانی و ارزش‌محور افراد به منابع کوانتومی را به‌نحوی فراهم کند که به توزیع عادلانه و جلوگیری از شکاف کوانتومی منجر شود.

پاندمی کووید 19 (2020)

بزرگترین اختراعات بشر

کووید 19 را نمی‌توان یکی از بزرگترین اختراعات بشر دانست، اما باید به افزایش سرعت تحولات دیجیتال در نتیجه همه‌گیری اشاره کرد. ویروس کرونا به‌عنوان یک ویروس کشنده که بسیار سریع پخش شد، همه ابعاد زندگی بشر، از کار روزمره تا ارتباطات انسان‌ها با یکدیگر را تحت‌الشعاع قرار داد.

در نتیجه این وضعیت، به مرور و در سالیان شروع کرونا، سرعت رشد تکنولوژی و ایده‌های جدید بیشتر شد و ارتباطات از راه دور، ویدیو کنفرانس‌ها، پزشکی از راه دور، آموزش از راه دور و تجارت الکترونیک، همگی وارد عصر جدیدی شدند.

هوش مصنوعی (2022)

هوش مصنوعی از جمله بزرگترین اختراعات بشر

هوش مصنوعی نیز از جمله بزرگترین اختراعات بشر محسوب می‌شود. این تکنولوژی اگرچه تا پیش از سال 2022 نیز وجود داشت و در برخی لوازم الکترونیکی و گجت‌های دیجیتال کاربرد داشت، اما ظهور برنامه‌های کاربردی و همگانی هوش مصنوعی از جمله چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT، تغییر بزرگی در فهم عمومی از هوش مصنوعی ایجاد کرد.

کمپانی OpenAI با معرفی ChatGPT موفق شد در تنها هفت روز بیش از 1 میلیون کاربر به‌دست بیاورد و از این نظر، رکورد همه برنامه‌های عمومی پیشین را شکست و به سریع‌ترین برنامه مصرفی تاریخ بدل شد. در همین سال، DALL-E 2 نیز به‌عنوان یک ابزار هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر رونمایی شد و از اقبال ویژه‌ای برخوردار گشت.

از دست ندهید:
۶ اختراع فناوری انقلابی که در سال ۲۰۲۳ منسوخ شدند ۷ تا از بزرگترین و باشکوه‌ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ فراماسونی که جنگ جهانی اول، دوم و سوم را پیش بینی کرد چرا این دانشمند عقیده دارد سال ۲۰۲۶ پایان جهان خواهد بود دلخراش ترین پیش بینی های بابا وانگا برای سال ۲۰۲۴

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*