خورشید گرفتگی کامل بعدی

خورشید گرفتگی کامل بعدی چه تاریخی اتفاق می‌افتد؟

چند روز پیش بود که یک خورشید گرفتگی کامل در آمریکا، کانادا و مکزیک مشاهده شد؛ اما ساکنین دیگر کشورها نمي‌توانستند از این پدیده نجومی لذت ببرند. خورشید گرفتگی کامل بعدی چه تاریخی رخ می‌دهد؟

خورشید گرفتگی یک پدیده زیبای نجومی است که هر چند سال یکبار در بخشی از کره زمین مشاهده می‌شود. امسال خورشید گرفتگی 2024 در آمریکا و برخی کشورهای اطراف مشاهده شد. همین نیز سبب شد که تصاویر بسیار زیبایی توسط کاربران حرفه‌ای منتشر شود. اگر از علاقه‌مندان به نجوم باشید شاید این سوال برای شما پیش بیاید که خورشید گرفتگی کامل بعدی چه زمانی رخ می‌دهد.

ایرانی‌ها باید چند سال تا خورشید گرفتگی بعدی منتظر بمانند

خورشید گرفتگی کامل بعدی

سال ۲۰۲۴ بهترین زمان برای شهروندان آمریکایی بود تا از خورشید گرفتگی کلی لذت ببرند؛ زیرا کسوف کامل تا دهه ۲۰۴۰ دیگر در آمریکا تکرار نخواهد شد. هرچند ساکنین دیگر مناطق کره‌ زمین می‌توانند خیلی زودتر این پدیده را تجربه کنند. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۲۶ خورشید گرفتگی کامل بعدی رخ می‌دهد که در بخش‌هایی از گرینلند، ایسلند، روسیه، پرتغال و اسپانیا قابل مشاهده خواهد بود.

پس از آن یک خورشید گرفتگی کلی را در سال ۲۰۲۷ خواهیم داشت. اینبار خورشید گرفتگی دقیقا از روی اهرام مصر می‌گذرد و ۶ دقیقه نیز طول خواهد کشید. بدین‌ترتیب علاقه‌مندان فرصتی استثنایی را برای ثبت تصاویر فوق‌العاده زیبا خواهند داشت.

اما جذاب‌ترین تاریخ برای علاقه‌مندان به نجوم در ایران ۳۰ اسفند ۱۴۱۲ برابر با ۲۰ مارس ۲۰۳۴ خواهد بود. زمانی که خورشید گرفتگی کلی بعدی در ایران مشاهده می‌شود. آخرین‌بار در سال ۱۳۷۸ بود که خورشید گرفتگی کلی در ایران ثبت شد. بنابراین پس از چند دهه صبر فرصتی ارزشمند در اختیار ما خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
هشدار ناسا: با گوشی از خورشید گرفتگی عکس نگیرید چرا نگاه کردن به خورشید گرفتگی خطرناک است؟ تماشا کنید: تصاویر شگفت‌انگیز خورشیدگرفتی کامل امروز در آمریکا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*