عکس از خورشید گرفتگی با گوشی

هشدار ناسا: با گوشی از خورشید گرفتگی عکس نگیرید

عادت کرده‌ایم که با گوشی های خود از هر سوژه‌ای عکاسی کنیم. هرچند ناسا هشدار داده است که افراد نباید با گوشی از خورشید گرفتگی عکس بگیرند. اما مگر چه مشکلی پیش می‌آید؟

خورشید گرفتگی یکی از پدیده‌های زیبای نجومی است. به‌همین‌خاطر هر وقت که خبر وقوع یک خورشید گرفتگی کامل مطرح می‌شود، افراد تمام تلاش خود را برای ثبت آن می‌کنند. برخی ترجیح می‌دهند کل مدت کسوف را به‌صورت مستقیم به خورشید نگاه کنند. این افراد گمان می‌کنند که چون دردی احساس نمی‌کنند، پس مشکلی هم وجود ندارد. هرچند در مطلب جداگانه‌ای توضیح داده‌ایم که چرا نگاه کردن به خورشید گرفتگی خطرناک است.

عکس گرفتن از خورشید گرفتگی با گوشی موبایل یک اشتباه بزرگ خواهد بود

عکس از خورشید گرفتگی با گوشی

برخی دیگر هم هستند که فکر می‌کنند می‌توان با عینک‌های آفتابی از این پدیده لذت برد. اما این باور نیز نادرست است و عینک‌های عادی نمی‌توانند از چشمان شما برای چند دقیقه محافظت کنند. طبیعتا خرید عینک‌های مخصوص خورشید گرفتگی بهترین گزینه خواهد بود؛ اما چرا از گوشی خود برای عکس یا فیلم گرفتن از خورشید گرفتگی استفاده نکنیم؟ بعد هم آن را در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشته و خود را همچون یکی از اخترشناسان برتر جهان معرفی کنیم که توانسته یکی از رازهای بزرگ گیتی را کشف کند.

ظاهرا این سوال برای یکی از کاربران شبکه اجتماعی ایکس پیش آمده بود. وی پس از جستجو در اینترنت متوجه شده که پاسخی قطعی در این زمینه ارائه نشده است. به‌همین‌خاطر گفته است که می‌خواهد برای پیشرفت علم هم شده به‌مدت سه دقیقه از خورشید گرفتگی عکس و فیلم بگیرد. هرچند حساب کاربری ناسا هشدار داده است که این کار درست نیست.

عکس از خورشید گرفتگی با گوشی

به‌گفته ناسا گرفتن دوربین گوشی به‌ سمت خورشید گرفتگی باعث آسیب‌دیدن حسگرها خواهد شد. البته انتظار نداشته باشید که با گرفتن یک عکس سریع ناگهان حسگرهای گوناگون گوشی ذوب شده و از اسپیکر بیرون بیایند. اما وقتی با گوشی خود یک عکس زیبا از خورشید گرفتگی بگیرید، قطعا وسوسه خواهید شد که این کار را ادامه دهید. یک فیلم زیبا از خورشید گرفتگی نیز می‌تواند گزینه جذابی باشد. هرچند چنین‌کاری حتما سبب آسیب‌‌دیدن دوربین گوشی می‌شود.

ناسا در عوض پیشنهاد می‌کند که صرفا با دوربین گوشی از واکنش اطرافیان خود به خورشید گرفتگی عکس بگیرید، و بگذارید عکس‌های اصلی توسط افراد حرفه‌ای تهیه شوند.

بیشتر بخوانید:
راهنمای تشخیص عینک خورشید گرفتگی اصلی از تقلبی اولین خورشید گرفتگی ضبط شده را تماشا کنید؛ ویدیویی دیدنی با قدمت ۱۲۰ سال! زیباترین عکس های گرفته شده از خورشید گرفتگی حلقوی سال ۲۰۲۳

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*