پهپاد زیرآبی HERO-BLUE

با عجیب‌ترین پهپاد زیرآبی جهان آشنا شوید + عکس

پهپاد زیرآبی HERO-BLUE یکی از جدیدترین اختراعات در دنیای هوانوردی است که می‌تواند با قابلیت‌های حیرت آور خود هر ماموریتی را در هر عمقی از آب به پایان برساند.

HERO-BLUE نام پهپاد زیرآبی است که باله های چند وجهی آن به جای پرواز برای شنا و حرکت در آب طراحی شده‌اند. موتور قدرتمند در کنار طراحی بسیار حرفه‌ای این ربات را قادر می‌سازد تا حتی بتواند به ته آب رفته و در آنجا با حرکتی شبیه خزیدن رو به جلو حرکت کند. این پهپاد که در دسته ROV (وسایل نقلیه با کنترل از راه دور) قرار می‌گیرد، می‌تواند در زمینه های کاوشی در اعماق دریا مورد استفاده قرار بگیرد. اگر این پهپاد زیرآبی برای شما هم جذاب بوده در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص این ربات کسب کنید.

پهپاد زیرآبی HERO-BLUE

اکثر شناورهای دریایی از پیشرانه های الکتریکی برای حرکت استفاده می‌کنند و متاسفانه جلبک‌های دریایی، نخ‌های ماهیگیری استفاده نشده و کابل‌های آویزان می‌توانند به این موتورها گیر کرده و مانعی در حرکت آنان ایجاد کنند. علاوه بر این وسایل نقلیه با کنترل از راه دور نمی‌توانند در برابر جریان‌هایی که سرعت آن از حداکثر سرعت حرکت خود وسیله نقلیه بیشتر باشد، پیشرفتی داشته باشند. در چنین مواقعی است که HERO-BLUE قرار است ظاهر شود.

HERO-BLUE یا ربات محیطی خطرناک و قوی برای اکتشاف زیرآبی مبتنی بر چند حرکت بیومیمتیک، در حال حاضر یک نمونه آزمایشی بوده که توسط یائسی کیم و همکارانش در دانشگاه علم و فناوری پوهانگ کره جنوبی ساخته شده است.

ربات HERO-BLUE می‌تواند زمانی که با جریان‌های قوی مواجه می‌شود، در امتداد پایین حرکت کند. بدنه HERO-BLUE دارای چهار باله چند وجهی (دو باله در جلو، دو باله در پشت) به همراه دو باله جانبی (یکی در دو طرف، در وسط بدنه) است. هر یک از باله ها از چندین لایه پلیمری ساخته شده که در نهایت با استفاده از تاندون‌های الاستومری به یکدیگر متصل شده‌اند. باله ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که وقتی نیرو در یک جهت وارد می‌شود، باله محکم باقی می‌ماند، اما زمانی که نیرو در جهت دیگر یا خلاف جهت اعمال می‌شود، باله حالت انعطاف پذیر می‌گیرد.

پهپاد زیرآبی HERO-BLUE

پهپاد زیرآبی HERO-BLUE

باله های جانبی نیز در صورت نیاز در مانورهای ظریف می‌توانند وارد عمل شده و عملکرد چاقویی شکل باله زیرین داشته باشند. گفته می‌شود که این پهپاد زیرآبی برای مواقعی طراحی شده که به دلیل جریان قوی آب امکان شنا در اعماق وجود نداشته و این ربات از کنترلرهای شناوری یکپارچه خود برای پایین رفتن استفاده کرده و سپس از باله های چندوجهی خود برای حرکت در امتداد شن، ماسه کف دریا استفاده می‌کند.

هر باله برای کشیدن ربات به سمت جلو ابتدا سفت و محکم شده و سپس برای برداشتن قدم بعدی دوباره به حالت انعطاف پذیر برمی‌گردد.

قابلیت حرکت حتی در آب‌های کم عمق

همان طور که گفتیم این پهپاد زیرآبی می‌تواند در هر آبی حرکت کند و در آب‌های کم عمق نیز با مشکلی مواجه نخواهد شد. این بدین دلیل است که در طراحی این ربات از ستون فقرات سمندر الهام گرفته شده تا بتواند بدن خود را به جلو و عقب بچرخاند و حتی در جریان‌های قوی نیز به سمت جلو پیشروی داشته باشد.

پهپاد زیرآبی HERO-BLUE

پهپاد زیرآبی HERO-BLUE

در شکل اثبات مفهومی فعلی، پهپاد زیرآبی HERO-BLUE دارای ابعاد 80 سانتی‌متر طول، 60 سانتی‌متر عرض و 30 سانتی‌متر ارتفاع (31.5 در 23.6 در 11.8 اینچ) بوده و وزن آن 11.3 کیلوگرم است. همچنین علاوه بر این که دارای قابلیت کنترل از راه دور است، در قسمت جلو نیز دو ماژول دوربین قرار داده شده که با دید استریوسکوپی می‌تواند در آینده در این ربات قدرت حرکت مستقلانه را نیز ممکن کند.

در گجت نیوز بخوانید:
این پهپاد چینی، یک ربات دوزیست است + ویدیو تکنولوژی جدید چینی ها، تمام زیردریایی های جهان را به سطح آب میاورد سلاح هسته ای جدید کره شمالی، سونامی می‌سازد