واردات خودروی کارکرده

واردات خودروی کارکرده منتفی شد؟

در شرایطی که وزیر صمت از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده خبر داده بود، به‌نظر می‌رسد کل ماجرای واردات خودروهای دست دوم منتفی شده باشد.

بنا بر جدیدترین اخبار خودرو، اگرچه عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم حدود دو هفته پیش از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم در آینده نزدیک خبر داده بود، سخنگوی دولت در جدیدترین اظهارات خود تیر خلاص را بر پیکره کم‌رمق طرح واردات خودرو دست دوم زد. حالا به‌نظر می‌رسد که بیش از هر زمانی به اعلام رسمی لغو این طرح نزدیک هستیم.

خبری از واردات خودروی کارکرده نیست!

با وجود اظهارات وزیر صمت مبنی بر تصویب و ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو دست دوم، علی بهادری جهرمی در گفتگو با اصحاب رسانه گفت آیین‌نامه واردات خودرو دست دوم از مناطق آزاد تصویب و ابلاغ شده و آیین‌نامه دیگری برای واردات این خودروها در دستور کار نیست.

سخنگوی دولت در ادامه گفت اخیرا اخباری درباره واردات کارکرده‌ها دیده‌ام، اما تاکید می‌کنم که در مقطع فعلی، صرفا آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده از مناطق آزاد تصویب و ابلاغ شده و آیین‌نامه دیگری نیز که توسط دولت تصویب اما ابلاغ نشده باشد، در این موضوع خاص نداریم.

واردات خودرو دست دوم

با این اوصاف و با توجه به تعللی که در خبررسانی ماجرای واردات خودرو کارکرده دیده می‌شود، در یک تحلیل منطقی باید گفت که به‌نظر می‌رسد آن بخش‌هایی از هیئت دولت و کابینه که با واردات خودرو دست دوم موافق نیستند، موفق شده‌اند مجلس را هم با خود همراه یا حداقل مجاب کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد در همین خصوص و با در نظر گرفتن این پیش‌فرض‌ها، سه سناریو احتمالی را برای تعلل پیش‌آمده در ماجرای واردات خودرو دست دوم پیش‌بینی کرده است. در سناریوی نخست، احتمالا مجلس نیز با دولت در موضوع واردات کارکرده‌ها توافق کرده و ماجرا به‌کل منتفی است. در حالت دوم اما ممکن است شماری از نمایندگان مجلس همچنان بر اجرای این طرح اصرار داشته باشند و در نتیجه دولت نتوانسته هنوز ماجرا را منتفی کند.

حالت سومی هم در میان است و آن این‌که دولت ممکن است منتظر شروع دوره جدید مجلس باشد تا تجدیدنظر بر لایحه ارسالی خود را در مجلس جدید پیش ببرد. مجلسی که از همین حالا می‌دانیم برخی از مهم‌ترین مدافعان طرح واردات خودرو کارکرده در آن جایی ندارند.

در مجموع و در وضعیت فعلی باید گفت که به‌نظر می‌رسد واردات خودرو دست دوم منتفی شده و صرفا همان طرح واردات کارکرده‌ها از مناطق آزاد برقرار است.

از دست ندهید:
وضعیت واردات خودرو امسال به کدام سمت می‌رود آنقدر خودرو به کشور وارد شده که در بنادر جای پارک نیست! چانگان Qiyuan A05، سدان وارداتی و جذاب سایپا برای بازار ایران + عکس و مشخصات فنی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*