موشک مافوق صوت لاکهید مارتین ماکو (MAKO)

لاکهید مارتین ماکو (MAKO)، موشک مافوق صوت چند مأموریتی جدید آمریکا معرفی شد

لاکهید مارتین ماکو (MAKO)، موشک مافوق صوت قدرتمند و چند مأموریتی جدید ایالات متحده با امکان اضافه شدن به جنگنده‌های نسل پنجم رونمایی شد.

موشک مافوق صوت جدید لاکهید مارتین با نام «ماکو» (MAKO) رسما رونمایی شد و این رویداد، نقطه عطفی در توسعه سلاح‌های مافوق صوت جهان به‌شمار می‌رود؛ چرا که ماکو اولین سلاحی از این دست است که قابلیت حمل توسط هواپیماهای جنگنده نسل پنجم را دارد.

ماکو، یک موشک هواپرتاب مافوق صوت با قابلیت شلیک از جایگاه داخلی تسلیحات هواپیماهای چندمنظوره رادارگریز مانند اف-35 است. این سلاح حاصل همکاری مشترک شرکت‌های لاکهید مارتین و کوآسپایر است که چندی پیش در نمایشگاه هوافضای نیروی دریایی آمریکا (که سال جاری میلادی در مریلند برگزار شد) به‌طور رسمی معرفی شد.

موشک اولتراسونیک توانمند لاکهید مارتین ماکو

موشک مافوق صوت لاکهید مارتین ماکو (MAKO)

ماکو با کارایی و هزینه‌های عملیاتی بهینه طراحی شده و شرکت لاکهید مارتین آن را به نیروی دریایی آمریکا پیشنهاد داده است. همچنین، قابلیت به‌کارگیری این موشک در زیردریایی‌ها و کشتی‌های روی سطح نیز در نظر گرفته شده است. در مراسم رونمایی رسمی ماکو که اوایل این ماه برگزار شد، تصویری از یک فروند اف-35 نیروی هوایی آمریکا که ظاهراً شش فروند از این موشک‌ها را حمل می‌کرد، به نمایش درآمد.

موشک جدید لاکهید مارتین درست مثل کوسه ماکو که به سرعت و قدرت شکار شهرت دارد، برای انجام عملیات‌های سریع و ویرانگر ساخته شده است. این موشک با توانایی منحصر به فرد درگیری با اهداف متعدد، محصول بیش از هفت سال تحقیق و توسعه است.

ماکو که در ابتدا برای برنامه سلاح تهاجمی مستقل (SiAW) نیروی هوایی آمریکا توسعه یافته بود، اکنون به‌عنوان یک سیستم چندمنظوره با قابلیت حمله به انواع اهداف مختلف به نیروی دریایی ارائه شده و از نظر عملیاتی نیز کاملا آماده به کار است.

موشک مافوق صوت لاکهید مارتین ماکو (MAKO)

با وجود مشخصات طراحی شده برای ماکو، تأیید شده که این موشک در برنامه تهاجمی هوایی مافوق صوت نیروی دریایی (HALO) کاربردی نخواهد داشت.

ابعاد کوچک و وزن مناسب موشک MAKO، یک مزیت کلیدی محسوب می‌شود. طول این موشک تنها حدود ۴ متر و وزن آن در صورت تجهیز به کلاهک جنگی ۶۰ کیلویی، نزدیک به ۶۰۰ کیلوگرم است. پیشران این موشک یک موتور راکت با سوخت جامد است که به کاهش هزینه‌های کلی عملیات آن کمک می‌کند. ریک لوی، مدیر ارشد برنامه در بخش موشک‌ها و کنترل آتش لاکهید مارتین، با اشاره به طراحی فعلی موشک، تأیید کرده که ماکو قابلیت حمل و پرتاب توسط تقریباً هر هواپیمایی را دارد که از لانچر قدرتمند BRU-32 استفاده می‌کند.

با آغاز توسعه در سال ۲۰۱۷، موشک ماکو با قابلیت واکنش سریع و برد بالاتر نسبت به نمونه‌های بزرگ‌تر مافوق صوت خود طراحی شده است. این ویژگی به ماکو امکان می‌دهد تا در بردهای بسیار کوتاه‌تری نسبت به برنامه HALO نیروی دریایی یا سلاح واکنش سریع هوایی (ARRW) مدل AGM-183A مورد استفاده قرار گیرد.

موشک مافوق صوت لاکهید مارتین ماکو (MAKO)

بسیاری از قابلیت‌های موشک مافوق صوت ماکو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از جمله جزئیات مربوط به سیستم‌های هدایت چندگانه این سلاح که فعلاً مشخص نیست. با این حال واضح است که ماکو قادر به دستیابی به سرعت حداقل ۵ ماخ است و این سلاح از نظر سازگاری الکترونیکی و فیزیکی روی جنگنده‌ها و سایر هواپیماها از جمله سوپر هورنت F/A-18E/F نیروی دریایی و همچنین هواپیمای مشابه دو کابینه EA-18G گراولر آزمایش شده است. آزمایش‌های مشابهی نیز با اف-16، اف-15 و هر سه نسخه اف-35 لایتنینگ II انجام شده است.

جت اف-۳۵، میزبان موشک جذاب MAKO

خانواده هواپیماهای جنگنده F-35، (شامل دو مدل F-35A و F-35C) می‌توانند موشک جدید ماکو را به صورت داخلی حمل کنند، در حالی که F-35B و سایر هواپیماها ملزم به حمل موشک از طریق پایلون‌های خارجی هستند. ترکیب بارهای داخلی و خارجی به F-35A امکان حمل حداکثر شش فروند از این موشک‌ها را می‌دهد.

جنگنده F-35

با افزایش تنش‌های ایالات متحده با کشورهایی مانند چین، عملکرد و قابلیت‌های ماکو می‌تواند در صورت بروز درگیری می‌تواند برتری آمریکایی‌ها را به همراه بیاورد. به ویژه با توجه به آمادگی عملیاتی این موشک جدید برای مقابله با سیستم‌های موشک‌های بالستیک و دفاع هوایی سیار که به احتمال زیاد به عنوان بخشی از استراتژی‌های ضددسترسی/محرومیت منطقه‌ای چین و روسیه به کار گرفته می‌شوند.

ریک لوی اخیراً در نمایشگاه هوافضای نیروی دریایی آمریکا به امکان استفاده گسترده‌تر از ماکو در سال‌های آینده از سیستم‌های پرتاب سطحی یا زمینی و «یا حتی زیرسطحی مانند سایر سلاح‌ها» اشاره کرد که به‌طور مفهومی قابلیت‌های ماکو را فراتر از پرتاب از هواپیما گسترش می‌دهد.

در گجت نیوز بخوانید:
پیشرفته ترین و عجیب ترین تکنولوژی های نظامی در سال ۲۰۲۳ ارتش آمریکا به قدرتمندترین سلاح لیزری لاکهید مارتین مجهز شد ایران در حمله به اسرائیل از کدام موشک و پهپادها استفاده کرد + ویدیو تفاوت موشک بالستیک، کروز و هایپرسونیک چیست؟