هوشمندسازی انرژی

حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی از نظر مدیر کل کسب و کار سازمانی همراه اول

مدیر کل کسب و کار سازمانی همراه اول، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی را عدم وجود نهاد مستقل و متشکل از تمام بازیگران حوزه‌های تصمیم‌گیری و اجرا دانست.

بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های توزیع نیروی برق در روزهای 11 تا 13 اردیبهشت ماه 1403 در دانشگاه زنجان برگزار شد. این کنفرانس با میزبانی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان و با حمایت همراه اول برگزار شده بود. معرفی اهمیت هوشمندسازی در حوزه توزیع نیروی برق و توسعه همکاری‌های علمی و صنعتی با سایر مراکز علمی جهان، از جمله اهداف این رویداد محسوب می‌شود و انتظار می‌رود برگزاری چنین رویدادهایی، بستری مناسب برای تبادل دانش و تجربیات خبرگان علمی و صنعتی را فراهم کند.

در آخرین روز برگزاری کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های توزیع نیروی برق، پنل مدیریت مصرف هوشمند برگزار شد و مدیر کل کسب و کار سازمانی همراه اول، یعنی آقای مصطفی درجزی و همچنین نمایندگانی از توانیر و دانشگاه‌های خواجه نصیرالدین طوسی و شهید باهنر نیز در آن حضور داشتند. مصطفی درجزی در این پنل، سه موضوع ضرورت حضور اپراتورهای تلفن همراه در حوزه انرژی، جزئیات همکاری همراه اول در پروژه فهام و هوشمندسازی موتورهای کشاورزی و صنعتی و همچنین ایجاد راهکارهای متنوع به‌منظور مدیریت مصرف بخش خانگی و تجاری را در ارائه خود جای داده بود و علاوه بر آن، جایگاه رقابتی همراه اول در منطقه را تشریح کرد.

مدیر کل کسب و کار سازمانی همراه اول اظهار کرد هم‌اکنون همراه اول 57 درصد از سهم درآمدی بازار ارتباطات سیار ایران را در اختیار دارد و 53 درصد از سهم بازار مشترکان فعال را به خود اختصاص داده است. با این اوصاف، بیش از 80 درصد کانال ارتباطی مشترکان با صنعت برق از طریق سیم‌کارت‌های همراه اول صورت می‌گیرد. وی به سه لایه کسب و کاری اپراتور اول تلفن همراه ایران اشاره کرد و افزود در سال‌های گذشته با ترسیم ماموریت تحقق رویای دیجیتال و چشم‌انداز تبدیل شدن به یکی از رهبران بازار ICT منطقه با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند، مطابق با این رسالت خطیر در سه لایه کسب و کاری خود اعم از Core به‌عنوان کسب و کار اصلی، Near Core به‌عنوان نزدیک به کسب و کار اصلی و Beyond Core به‌عنوان فراتر از لایه اصلی، سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌ای را انجام دادیم.

نقش همراه اول در مقوله هوشمندسازی انرژی

وی به تشریح ورود همراه اول به حوزه‌های سلامت، انرژی، کشاورزی، خدمات عمومی و شهری، لجستیک و حمل و نقل و سبک زندگی در قالب مگاپروژه‌های سازمانی پرداخت و بیان کرد ما در مگاپروژه انرژی با هدف پیاده‌سازی ساختار انرژی هوشمند، در بخش‌های هوشمندسازی کنتورهای برق و گاز به‌عنوان اپراتور انرژی شناخته شده‌ایم و موفق شدیم تفکیک هوشمند مصرف انرژی، اعم از آب، برق و گاز را به سرانجام برسانیم. او اضافه کرد ما بیشتر از هر چیزی، به انجام و آزمون پروژه‌ها در شبکه گسترده ارتباطی همراه اول، مکلف هستیم و هوشمندسازی کنتور برق سایت‌های همراه اول نیز در همین راستا انجام شده است.

مصطفی درجزی به بنچمارک کردن بازارهای آمریکا و آسیا در حوزه انرژی اشاره کرد و افزود بر اساس تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های Researchandmarkets، بازار جهانی انرژی در سال 2027 میلادی با نرخ رشد سالیانه 6.8 درصد از 6416 به 8315 میلیارد دلار می‌رسد. همچنین ارزش بازار جهانی کنتورهای هوشمند نیز تا سال 2030 میلادی با نرخ رشد سالیانه 7.7 درصد به 25.3 درصد خواهد رسید. وی در ادامه به بخش‌هایی از گزارش GSMA در سال 2021 میلادی اشاره کرد و گفت طبق این گزارش، پردرآمدترین حوزه‌های خدماتی در سبد درآمدی اپراتورهای بین‌المللی مشخص شده است که به این ترتیب، سهم تولید 56 درصد، مالی 31 درصد، تجارت الکترونیکی 27 درصد، سلامت الکترونیکی 22 درصد، انرژی 14 درصد و کشاورزی 14 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

به‌گفته مدیر کل کسب و کار سازمانی همراه اول، مجلس، دولت، تامین‌کنندگان اتصال مانند اپراتورهای تلفن همراه و تامین‌کنندگان بخش خصوصی، بازیگران اصلی حوزه هوشمندسازی انرژی در ایران هستند. او تاکید کرد، عدم وجود نهاد مستقل و متشکل از همه بازیگران در حوزه‌های تصمیم‌گیری و اجرا، حلقه مفقوده در مقوله هوشمندسازی انرژی محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید:
همراه اول کارفرمای برتر سلامت محور تهران شد آموزش فعال سازی پشت خطی در گوشی های سامسونگ و شیائومی (ایرانسل و همراه اول)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*