لباس فضایی اسپیس ایکس

لباس فضایی جدید ایلان ماسک برای پیک‌نیک در کیهان + عکس

اسپیس ایکس شرکت تحت هدایت ایلان ماسک از لباس فضایی جدید خود رونمایی کرد. این لباس فضایی برای ماموریت خاص و متفاوت Polaris Dawn استفاده خواهد شد.

اگرچه ایلان ماسک در برخی از پروژه‌های خود موفق نبوده است، اما به‌خوبی توانسته با اسپیس ایکس جان دوباره‌ای به کاوش‌های فضایی ببخشد. این شرکت نقش مهمی در برنامه آرتمیس برای بازگرداندن انسان به ماه دارد و پس از آن نیز قرار است زمینه مستعمره کردن مریخ را فراهم کند. هرچند هیچکدام از اینها سبب نمی‌شوند اسپیس ایکس برنامه‌های مربوط به سفرهای تجاری انسان به فضا را پیش نبرد.

لباس فضایی جدید اسپیس ایکس برای ماموریت‌های گوناگون طراحی شده است

لباس فضایی اسپیس ایکس

پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ سفرهای تجاری به مدار زمین به‌یک رخداد عادی تبدیل شود و افراد زیادی آن را امتحان کنند. در همین راستا اسپیس ایکس از لباس فضایی جدید خود رونمایی کرده است. این لباس برای اولین‌بار توسط یک گروه از فضانوردان خصوصی استفاده خواهد شد. آنها قرار است ۵ روز را در مدار زمین بگذرانند و یک پیاده‌روی فضایی منحصربه‌فرد را تجربه کنند.

مدت‌ها بود که علاقه‌مندان منتظر رونمایی از لباس فضایی EVA اسپیس ایکس بودند. این لباس فضایی توسط خدمه ماموریت Polaris Dawn استفاده خواهد شد. ماموریتی که توسط میلیاردری به‌نام Jared Issacman حمایت مالی شده و قرار است در تابستان انجام شود. گفته می‌شود که در مجموع اسپیس ایکس وظیفه انجام سه ماموریت Polaris Dawn را بر عهده گرفته است.

لباس فضایی اسپیس ایکس

ماموریت اول با کمک فضاپیمای دراگون شرکت اسپیس ایکس انجام خواهد شد و در نتیجه آن فضانوردان در مدار زمین قرار می‌گیرند. تا پیش از این سفرهای فضایی همیشه توسط سازمان‌های دولتی مثل ناسا انجام می‌شد. اما حالا افراد شخصی با به‌تن کردن لباس فضایی جدید SpaceX به جمع‌آوری داده و انجام آزمایش‌های گوناگون در فضا خواهند پرداخت.

پیشتر قرار بود ماموریت نخست پولاریس داون در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ انجام شود؛ اما بارها به‌تاخیر افتاد. کارشناسان گمان می‌کنند که چالش‌های مربوط به طراحی لباس فضایی اسپیس ایکس دلیل این تاخیر بوده‌ است. ظاهرا ایلان ماسک و تیم مهندسان او حسابی کار طراحی یک لباس فضایی را دست‌کم گرفته بودند.

لباس فضایی اسپیس ایکس

البته چند ماه پیش نیز ایلان ماسک گفته بود که باید لباس فضایی پیشین خود را بازطراحی کنند. در یک لباس فضایی هم باید امنیت فضانورد در برابر خطرهای گوناگون محیط تامین شود و هم فرد امکان تحرک کافی را داشته باشد. طراحی چنین لباسی قطعا آسان نیست. البته اسپیس ایکس پیشتر نیز لباس فضایی اختصاصی خود را طراحی کرده بود. لباسی که توسط خدمه فضاپیمای دراگون استفاده می‌شود. اما در لباس جدید شاهد یک سیر تکاملی هستیم تا فعالیت‌های خارج از فضاپیما نیز بدون مشکل انجام شوند.

شرکت تحت هدایت ایلان ماسک اعلام کرد که در هنگام طراحی این لباس فضایی به تحرک توجه ویژه‌ای داشته است. آنها از مواد جدید، فرآیندهای ساخت متفاوت و طراحی‌های خاص مفصل استفاده کردند تا هم انعطاف‌پذیری بیشتری در محیط‌های پرفشار فراهم باشد و هم در داخل فضاپیما راحتی فرد حفظ شود. اسپیس ایکس کلاه لباس خاص خود را به یک نقاب مجهز کرده است تا بتواند انعکاس ناشی از تابش آفتاب را در هنگام پیاده‌روی‌های فضایی کاهش دهد.

خدمه فضاپیمای دراگون

همچنین لباس فضایی جدید SpaceX به یک دوربین و نمایشگر HUD جدید مجهز شده است که می‌تواند اطلاعاتی مانند فشار لباس، دما و رطوبت را به فرد نشان دهد. جالب اینکه مهندسان اسپیس ایکس هنگام طراحی این لباس آینده سفرهای فضایی را نیز در نظر داشته‌اند. آنها کاملا اطمینان دارند که به‌زودی افراد زیادی متقاضی انجام پیاده‌روی در بیرون از کره زمین خواهند شد. به‌همین‌خاطر لباس‌ها را طوری طراحی کرده‌اند که بتواند برای افراد مختلف مناسب باشد.

همچنین گفته می‌شود که ایلان ماسک قصد دارد از این لباس فضایی برای سفر به مریخ نیز استفاده کند.

بیشتر بخوانید:
ایلان ماسک یک رکورد فضایی را به نام خود ثبت کرد رویای جاه طلبانه ایلان ماسک برای تبدیل مریخ به مستعمره زمین؛ توهم یا واقعیت؟ هشدار ناسا: چین نباید پیش از ما به ماه برسد! ۵ مورد از جالب ترین عکس های گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ۱۰ نکته جالب درباره زندگی در ایستگاه فضایی بین المللی که از آن بی اطلاع هستید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*