پردازنده M4 اپل

پردازنده M4 اپل معرفی شد؛ اولین چیپست مبتنی بر هوش مصنوعی اپل

پردازنده M4 اپل معرفی شد. در ادامه با مشخصات فنی، تغییرات و توانمندی‌های هوش مصنوعی این چیپست که زیر قاب آیپد پرو جدید است آشنا می‌شوید.

اپل در رویداد اختصاصی امروز که بر روی آیپد متمرکز بود، همانطور که شایعات هفته گذشته پیش‌بینی می‌کردند، از چیپست کاملاً جدید M4 رونمایی کرد. پردازنده M4 اپل ، قلب تپنده نسل جدید آیپد پرو خواهد بود.

پردازنده M4 اپل

با پردازنده M4 اپل آشنا شوید

موتور عصبی M4 که قدرتمندترین موتور عصبی (NPU) ساخته شده توسط اپل تا به امروز است، قادر به انجام 38 تریلیون عملیات در ثانیه است. به ادعای اپل، این NPU «از هر واحد پردازش عصبی در کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی در بازار سریع‌تر» است. هرچند مفهوم دقیق این جمله مشخص نیست.

پردازنده M4 اپل

موضوع اصلی این است که M4 «می‌تواند آیپد پرو جدید را به یک دستگاه فوق‌العاده قدرتمند برای هوش مصنوعی تبدیل کند». با توجه به اینکه مدت‌هاست در اخبار تکنولوژی شایعات حضور اپل به بازی قدرت در هوش مصنوعی شنیده می‌شود، این می‌تواند خبر خوبی برای طرفداران غول کوپرتینویی باشد.

M4 دارای حداکثر 10 هسته برای پردازنده مرکزی خود است که 4 هسته آن پرقدرت و 6 هسته کم‌مصرف هستند. طبق گفته اپل، این پردازنده مرکزی 1.5 برابر سریع‌تر از M2 به کار رفته در آیپد پرو 2022 است، اما نکته‌ عجیب این است که هیچ مقایسه‌ای با M3 انجام نداده است. این تراشه با فرآیند نسل دوم 3 نانومتری ساخته شده و با یک موتور نمایشگر کاملاً جدید همراه است که از پنل‌های OLED دوگانه و نرخ تازه‌سازی ProMotion با قابلیت تغییر بین 10 تا 120 هرتز پشتیبانی می‌کند.

پردازنده M4 اپل

پردازنده گرافیکی این تراشه 10 هسته‌ای بوده و از ردیابی پرتو و سایه‌زنی مش با شتاب سخت‌افزاری بهره می‌برد. گفته می‌شود که پردازنده M4 اپل با مصرف تنها نصفِ توان M2، عملکردی مشابه آن ارائه می‌دهد و همچنین با مصرف تنها یک چهارمِ توان «جدیدترین تراشه کامپیوترهای شخصی در یک لپ‌تاپ باریک و سبک» (که ظاهراً منظور لپ‌تاپ ASUS Zenbook 14 OLED UX3405MA با پردازنده‌ی Core Ultra 7 155H و 32 گیگابایت رم است)، عملکردی مشابه آن را به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر کدک‌های H.264، HEVC و ProRes، تراشه جدید اپل از شتاب سخت‌افزاری برای کدک AV1 نیز پشتیبانی می‌کند. بر اساس شایعات اخیر، کامپیوترهای مک مجهز به M4 نیز در اواخر سال جاری عرضه خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*