سکوهای اینترنتی فروش دارو

انجمن داروسازان به جنگ سکوهای اینترنتی فروش دارو رفت

انجمن داروسازان به‌دلیل زیر سوال رفتن وجهه تخصصی داروسازان و به خطر افتادن اطلاعات بیماران، با سکوهای اینترنتی فروش دارو مخالفت کرد.

طی ابلاغیه جدید انجمن داروسازان برای نظارت بیشتر بر توزیع دارو در کشور، خطاب به همه داروخانه‌ها اعلام شد که برای توزیع اینترنتی دارو با هیچ پلتفرم و بستری همکاری نکنند. این صنف قبلا نیز راهکارهای مختلفی برای حفظ اطلاعات بیماران و اعتبار بخشیدن به وجهه تخصصی حرفه داروسازی پیاده کرده بود که یکی از آن‌ها، جلوگیری از حضور پلتفرم‌ها در حوزه سلامت بود.

ابلاغیه جدید انجمن داروسازان با این تذکر جدی به داروخانه‌ها شروع می‌شود که متن آن به این شرح است: «داروخانه‌های کشور از انعقاد قرارداد با پلتفرم‌های عرضه اینترنتی دارو مادامی که اشکالات قانونی موجود برطرف نگردیده و به تأیید انجمن داروسازان ایران و سازمان نظام پزشکی کل کشور نرسیده است، اکیداً خودداری نمایند.»

پلتفرم‌های توزیع دارو

این صنف در ادامه تذکر خود، تاکید می‌کند که داروخانه‌هایی که از ابلاغیه سرپیچی کنند، در صورت بروز مشکلات، از هیچ‌گونه حمایت صنفی و قانونی برخوردار نخواهند شد.

شکل‌گیری سکوهای اینترنتی فروش دارو، طرحی قانونی از سوی وزارت بهداشت

نکته جالب این موضوع، آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو از سوی پلتفرم‌ها است که به تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو رسیده و قرار بود این طرح به‌صورت آزمایشی به‌مدت 6 ماه در سراسر کشور اجرا شود تا نکات منفی و مثبت این طرح مشخص شود؛ اما با مخالفت انجمن داروسازان به‌نظر می‌رسد این طرح نتواند دوره آزمایشی خود را سپری کند.

در ادامه ابلاغیه، انجمن داروسازان انگشت انتقاد را به‌سوی وزیر بهداشت گرفته که چرا بدون در نظر گرفتن ادله کارشناسی نخبگان، انجمن‌ها و سازمان‌های نظام پزشکی، این دستورالعمل را ابلاغ کرده است.

انجمن داروسازان خطاب به دارندگان امتیاز داروخانه در سراسر کشور می‌گوید: «داروخانه‌ها سال‌هاست که از تبعات قراردادهای یک‌جانبه و تحمیلی سازمان‌های بیمه‌گر که مجبور به انعقاد آن شده‌اند، آسیب فراوان دیده‌اند و انعقاد قرارداد جدید و پراشکال دیگر، سبب تخریب کامل وجهه تخصصی حرفه داروسازی و کمک به گسترش روابط ناسالم و رانت و فساد در جامعه پزشکی-دارویی و تشکیل و گسترش ناصر خسرو مجازی است.»

موارد ذکر شده بالا، دلایلی هستند که به‌سبب آن‌ها انجمن داروسازان با توزیع دارو از طریق پلتفرم‌ها مخالفت کرده است. هراس انجمن داروسازان از تهدید حوزه سلامت در حالی است که بر اساس دستورالعمل وزارتخانه بهداشت، پلتفرم‌ها صرفا از داروخانه‌های مجاز، دارو را تهیه می‌کنند و به دست بیماران می‌رسانند. این موضوع حتی با تاکید مدیران وزارتخانه همراه بوده تا از جدال‌های به‌وجود آمده پرهیز شود و مانع تجمع صفوف طولانی در داروخانه‌ها و هدر رفتن وقت مردم شود.

پیشینه خبر:
فروش اینترنتی دارو مجاز شد فروش دارو در پلتفرم‌هایی نظیر اسنپ دکتر راهکاری سریع برای ساماندهی توزیع دارو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*