واکسن آسترازنکا

چرا آسترازنکا واکسن کرونا را جمع آوری کرد؟

واکسن کرونا آسترازنکا دیگر تولید نمی‌شود و این شرکت مجبور به جمع آوری تمام واکسن های موجود از بازار جهانی شده است؛ علت چیست؟

واکسن آسترازنکا تقریبا 3 سال و نیم پیش مجوز رسمی خود را دریافت کرد. حالا این واکسن آکسفوردی مخصوص پیشگیری از ویروس خطرناک کووید 19 از سر تا سر جهان در حال جمع آوری است. واکسن کرونا در خلال سال‌های اخیر طرفداران زیادی با توجه به اصالت مبدا خود کسب کرده بود و داوطلبان بسیاری در جهان و مخصوصا در ایران استفاده از آن را ترجیح دادند. حالا خبر جمع آوری واکسن آسترازنکا توجه بسیاری را به خود جلب کرده و همچنین نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

دلیل اصلی برای اقدام به جمع آوری جهانی واکسن کرونا چیست؟ چرا آکسفورد دیگر این واکسن را تولید نمی‌کند؟ به عنوان فردی که از این واکسن استفاده کرده باید نگران شویم؟ با گجت نیوز همراه شوید تا پاسخ این پرسش‌ها را به شما بگوییم.

خبرگزاری BBC در ابتدا بیانیه رسمی سازنده را در این باره منتشر کرد. در این بیانیه مشخصا به دلایل «تجاری» پشت این تصمیم اشاره شده. با توجه به این بیانیه، تعداد زیادی واکسن آسترازنکا تولید شده و در نهایت به کاهش میزان تقاضا برای این محصول منجر شده است.

احتمالا می‌دانید که ویروس‌ها می‌توانند تغییر شکل دهند و تکامل پیدا کنند. ویروس SARS-CoV-2 عامل اصلی ایجاد Covid-19 هم از این قاعده مستثنا نیست. در نتیجه این پدیده، از ابتدای پاندمی تا کنون سویه‌های متفاوت و متعددی از کرونا به وجود آمد و دانشمندان برای تلاش کردند برای هر کدام یک واکسن تهیه کنند. برخی از سازندگان واکسن‌های اولیه هم تلاش کردند با توجه به تغییر شکل دائمی در ویروس کرونا، واکسن‌های قبلی را با اصلاح جزئی دوباره روانه بازار سازند.

واکسن آسترازنکا

از آن سو، آسترازنکا خودش را از این ترند پزشکی تجاری مجزا کرد. پروفسور آدام فین از دانشگاه بریستول به Science Media Centre (SMS) در این باره توضیحاتی ارائه کرد. به گفته او واکسن آسترازنکا که اکنون Vaxzevria نام دارد، برای سویه‌های امروزی میزان تاثیرگذاری بسیار کمی خواهد داشت.

به همین ترتیب، دیگر توجیه تجاری برای تولید و توزیع واکسن ما وجود ندارد. به نظر من، این اصلی‌ترین دلیل برای اتخاذ تصمیم جدی در توقف تولید واکسن آسترازنکا است.

این کمپانی همچنین بر نقاط قوت و مزایای واکسن Vaxzevria از زمان ورود به بازار تاکید کرد. بنا به گزارش سازنده و تخمین‌های مستقل، واکسن آسترازنکا در اولین سال عرضه توانست جان بیش از شش و نیم میلیون نفر را نجات دهد.

دولت‌های مختلف در سر تا سر جهان، تلاش‌های ما را در این زمینه به رسمیت می‌شناسند و به ما به عنوان مولفه حیاتی در زمینه پایان بخشیدن به پاندمی جهانی می‌نگرند.

البته واکسن آسترازنکا بدون مشکل هم نبود. در سال 2021 میلادی، برخی کشورها استفاده از این محصول را ممنوع اعلام کردند. به گزارش آن‌ها، افراد زیادی پس از تزریق این واکسن دچار عوارض جدی از جمله لخته شدن خون در قلب و سندروم ترومبوسیتوپنی (TTS) شده بودند.

از طرفی هم احتمال دچار شدن به عوارض جدی مانند TTS به دنبال تزریق واکسن آسترازنکا بسیار کم است. بر اساس داده‌های کشور انگلیس، احتمال ابتدا به این سندروم در حدود 4 نفر میان 1 میلیون نفر تخمین زده شده.

یک مطالعه دیگر با تعداد نمونه 29 میلیون نفری در همین زمینه اجرا شد. طبق یافته‌های این پژوهش وسیع، احتمال دچار شدن به عوارض لختگی خون در اثر ابتلا به ویروس Covid-19 بسیار بیشتر از احتمال دچار شدنش به دنبال تزریق واکسن آسترازنکا خواهد بود.

پروفسور جاناتان بال، نایب رئیس دانشکده پزشکی تروپیکال لیورپول به SMC اعلام کرد:

ما در هر فعالیتی که انجام می‌دهیم، باید ارزیابی سود و زیان آن را هم اجرا کنیم. در شرایط بحرانی و پیک پاندمی کرونا، واکسن آسترازنکا فواید بیشتری نسبت به نقاط ضعفش ارائه داد. البته این موضوع هنوز هم صحت دارد؛ اما حالا واکسن‌های مفیدتر و امن‌تری در بازار موجود هستند.

دکتر مایکل هد، یکی از پژوهشگران سلامت جهانی هم در این باره گفت:

شاید زمان استفاده از واکسن آسترازنکا دیگر گذشته باشد. هرچند نمی‌توانیم نادیده بگیریم که واکسن آکسفورد چه نقش کلیدی و حیاتی را در اوج پاندمی و در سر تا سر جهان ایفا کرد.
از دست ندهید:
پاندمی خطرناک بعدی به زودی می‌آید شاهکار چینی‌ها در آزمایشگاه: ساخت کشنده ترین سویه کرونا! ویروس کرونا، خاص ترین بیمار جهان را پس از ۷۰ سال مقاومت به کام مرگ فرستاد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*