ترس آمریکا از حمله چین به تأسیسات چیپست‌سازی TSMC

سامانه‌های دفاعی اپل برای مقابله با حمله چین به کارخانجاتش در تایوان روشن شد

به‌دنبال افزایش تنش‌ها در شرق آسیا و احتمال حمله چین به کارخانجات اپل در تایوان، این شرکت آمریکایی صاحب آیفون به تکاپو افتاده است!

احتمال حمله چین به تایوان در سال ۲۰۲۷ وجود دارد و این موضوع نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است. اگر چین به تایوان حمله کند، آمریکا به دلیل تعهد قانونی خود، موظف به دفاع از آن خواهد بود. این امر می‌تواند به جنگی بزرگ بین دو قدرت جهانی منجر شود و پیامدهای فاجعه‌باری داشته باشد.

برخی کارشناسان معتقدند که چین با دیدن عدم دخالت غرب در جنگ اوکراین، به حمله به تایوان جسارت پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر، آمریکا هم به طور کامل متعهد به دفاع از تایوان نیست و در این مورد ابهام راهبردی وجود دارد.

به همین دلیل، احتمال اینکه آمریکا در صورت حمله چین به تایوان، اقدام نظامی قابل توجهی انجام دهد، کم به نظر می‌رسد. در نهایت، حمله چین به تایوان می‌تواند به تنش‌های شدید بین غرب و چین و همچنین به کمبود جهانی تراشه‌های کامپیوتری منجر شود.

آمریکا از تصاحب شرکت TSMC در جنگ چین و تایوان می‌ترسد

مقامات آمریکایی و انگلیسی به‌شدت نگران حمله چین به تایوان هستند. یکی از نگرانی‌های اصلی این است که چین به دنبال تصاحب شرکت تایوانی TSMC باشد که تراشه‌های قدرتمندی را برای بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی از جمله آیفون و آیپد تولید می‌کند. دو سال پیش نیز با بالا گرفتن تنش میان چین و تایوان، تولید آیفون ۱۴ به‌تأخیر افتاد تا نگرانی‌های اپل از آینده این تقابل دو چندان شود.

ترس آمریکا از حمله چین به تأسیسات چیپست‌سازی TSMC

اگر چین TSMC را تصاحب کند، می‌تواند به طور بالقوه به این فناوری پیشرفته دسترسی پیدا کند و از آن برای اهداف نظامی خود استفاده کند. به همین دلیل، آمریکا و انگلیس هشدار داده‌اند که حمله به TSMC می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

TSMC و تأمین‌کننده هلندی آن، شرکت ASML برنامه‌هایی را برای غیرفعال کردن از راه دور ماشین‌های تراشه‌سازی در صورت حمله تنظیم کرده‌اند.

این امر نشان می‌دهد که چقدر TSMC برای اقتصاد جهانی و امنیت ملی آمریکا پراهمیت است. همچنین نشان می‌دهد که غرب چقدر نگران است که چین از این فناوری برای اهداف خود استفاده کند. این موضوع نشان‌دهنده تنش‌های فزاینده بین چین و غرب نیز هست.

در گجت نیوز بخوانید:
چوب حراج اپل به گوشی های آیفون در چین بحران در اپل: آیفون دیگر مثل قبل نمی‌فروشد! بساط واتساپ و تلگرام با فشار چین، از اپ استور اپل جمع می‌شود مولتی میلیاردر آمریکایی از ترس جنگ جهانی سوم، تمام سهام خود در TSMC را فروخت