بمب افکن B-21 ریدر آمریکا

پرواز خطرناک‌ترین بمب افکن آمریکا بر فراز آسمان + عکس

سرانجام پیشرفته‌ترین و خطرناک‌ترین بمب افکن آمریکا به پرواز درآمد. تصاویر رسمی هواپیمای بمب افکن B-21 ریدر را در اینجا ببینید.

وزارت دفاع آمریکا برای اولین بار، تصاویر هوایی از بمب‌افکن جدید B-21 ریدر را منتشر کرد. این تصاویر که شامل اولین نمای رسمی از نمای جانبی این هواپیما نیز می‌شود، بخشی از مجموعه سه عکس جدیدی هستند که آزمایش‌های پروازی رِیدر در پایگاه نیروی هوایی ادواردز را به تصویر می‌کشند.

تصاویر رسمی بمب افکن B-21 ریدر آمریکا

تصویر هوایی، نمای برجسته لبه جلویی یکی از بزرگترین بمب افکن های تاریخ را نشان می‌دهد که شبیه به یک قفسه است و در امتداد دماغه آن مشهودتر است. این ویژگی که برای کاهش شدید قابلیت دید رادار هواپیما طراحی شده، بسیار برجسته‌تر از دماغه نوک‌تیز و خط چین بدنه در بمب‌افکن B-2، مدل قبلی، به نظر می‌رسد.

بمب افکن B-21 ریدر آمریکا

طراحی پنجره جانبی کابین خلبان این جت که حالا به شهرت زیادی رسیده، با پنجره‌های ذوزنقه‌ای کوچکش که به طور خاص برای کاهش رد راداری طراحی شده‌اند، در این تصویر واضح‌تر دیده می‌شود. شیشه جلوی آن نیز که میدان دید محدودی دارد و به نظر برای سوخت‌گیری هوایی بهینه شده، قابل مشاهده است. محل قرارگیری صندلی‌های پرنده در بالای کابین و درگاه اتصال سوخت‌گیری نیز در عکس به خوبی مشخص هستند. این هواپیما از نمادهای مشابهی برای سوخت‌گیری روی بدنه بالایی خود استفاده می‌کند که روی هواپیماهای F-22 و F-35 نیز دیده می‌شود.

در زیر تصاویر، نشان‌های یگان‌های مرتبط با توسعه این هواپیما را می‌بینیم که ویژگی مشترکی در B-2 است. یک روزنه لوزی‌شکل کوچک دیگر نیز در امتداد ناحیه میانی بالاتنه دیده می‌شود که می‌تواند بخشی از سیستم لینک داده جهت‌یاب فوق‌العاده امن آن باشد، مشابه آنچه در F-35 وجود دارد. آنتنی در زیر بدنه دیده می‌شود که برای عملیات پنهانکاری جمع می‌شود و کاوشگر داده موقت هواپیما که با زاویه‌ای از بدنه جلویی پایین آن بیرون زده، در هوا حتی عجیب‌تر از روی زمین به نظر می‌رسد.

بمب افکن B-21 ریدر آمریکا

در قسمت عقب، شماره سریال هواپیما (AF 0001) و همچنین نگاهی جالب به پوشش بدنه آن با رنگ روشن را می‌بینیم. پیش از رونمایی، حدس می‌زدیم که B-21 رنگ روشن‌تری داشته باشد، چرا که برای عملیات در روز و شب بهینه شده است. دریچه‌های لوزی‌شکل دیگری به همراه پنل بزرگی با لبه‌های دندانه‌دار در جلو، بین برآمدگی‌های محفظه‌های موتور و بخش گنبدی میانی بدنه، دیده می‌شود. برجسته‌ترین ویژگی این تصویر، چگونگی ادغام فوق‌العاده ورودی‌های هوا با طراحی بال B-21 است. ورودی‌ها در این نمای جانبی تقریباً غیرقابل تشخیص هستند و شاید گویای پنهان‌کاری خیره‌کننده آن باشند.

بمب افکن B-21 ریدر آمریکا

در انتها، چراغ‌های پرواز را می‌بینیم که در حین عملیات رزمی با بدنه هواپیما هم‌سطح می‌شوند و همچنین محل اتصال سیم مخروط انتهایی موقت برای آزمایش پرواز که از نیمه تحتانی عقب جت بیرون زده است را می‌بینیم. و البته اگزوزهای پیشرفته‌ترین بمب افکن آمریکا که از نظر پنهان‌کاری معمولاً بسیار حساس هستند، در این تصویر به طور کامل دیده نمی‌شوند.

این تصاویر در حالی که از شباهت‌های زیاد بین دو بمب افکن B-21 و B-2 خبر می‌دهند، نشان‌دهنده جهشی عظیم در فناوری پنهان‌کاری هستند. در تصویری که از بلند شدن B-21 از پایگاه ادواردز گرفته شده، اولین نمای رسمی این هواپیما از پایین است که سیستم فرود تک محور با دو چرخ آن را به‌رخ می‌کشد. علاوه بر این می‌توانید درهای ورودی هوای کمکی هواپیما را در حالت ببینید.

بمب افکن B-21 ریدر آمریکا

این درها به سمت بالا باز می‌شوند و به موتورهای جت که نوع و تعداد آن‌ها هنوز مشخص نیست، اجازه می‌دهند تا در زمان فرود، با تنظیمات قدرت بالا، زاویه حمله تندتر و سرعت پایین‌تر، هوای بیشتری دریافت کنند. ورودی‌های هوای عمیق B-21 در این حالت پرواز محدودیت‌هایی دارند. بمب‌افکن B-2 نیز درهای ورودی هوای کمکی مخصوص خود را داشت، با این حال طراحی آن‌ها به صورت برگ‌مانند و روی محفظه‌های موتور باز می‌شد، برخلاف این درهای لولایی با شکل دلتا. همانطور که در تصاویر قبلی مشاهده شد، ورودی‌های اصلی هوای B-21 در این تصویر نیز قابل مشاهده نیستند.

این عکس‌ها همچنین نمای دیگری از شیشه جلوی عجیب ریدر را به ما نشان می‌دهند که میدان دید محدود آن در اینجا حتی آشکارتر هم می‌شود.

بمب افکن B-21 ریدر آمریکا

تصاویر جدید، نمای روبرو از B-21 ریدر را نیز به نمایش می‌گذارند. اگرچه از این زاویه آشنا چیز جدیدی برای کشف وجود ندارد، اما می‌توان دید که بمب‌افکن‌های B-21 در پناهگاه‌های مخصوصی که در پایگاه‌های آینده‌شان ساخته خواهد شد، چگونه به نظر می‌رسند.

هنوز از ابعاد دقیق B-21 اطلاعی نداریم، اما بر اساس این تصویر به نظر می‌رسد با فضای کافی در یک پناهگاه روباز جای می‌گیرد. پیش از این، حدس زده بودیم که طول بال‌های آن ممکن است به نزدیک ۵۰ متر برسد؛ هرچند ویژگی‌های خاص این هواپیما، قضاوت در مورد اندازه دقیق آن را دشوار می‌کند. همچنین قابل ذکر است که برای توسعه B-21 در پایگاه ادواردز، یک مرکز تست کامل از روی یک تأسیسات موجود ساخته شده است.

در گجت نیوز بخوانید:
چرا بمب افکن رادارگریز H-20 چین، غربی‌ها را نگران نکرده است؟ نخستین پهپاد بمب افکن بومی هند، شبیه فیلم‌های هندی است + عکس تماشا کنید: سقوط ترسناک بمب افکن مافوق صوت روسیه با توپولف تو-۱۶۰، بمب افکن اتمی ترسناک روس‌ها آشنا شوید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*