مغز انسان بعد از مرگ

دستاوردی عجیب و ترسناک؛ مغز انسان بعد از مرگ هم كار می‌كند!

نتایج یک تحقیق علمی جدید توسط محققان کانادایی حاکی از فعالیت مغز انسان بعد از مرگ تا حدود 10 دقیقه است. اما دلیل این موضوع چیست؟

در جدیدترین اخبار پزشکی و سلامت، نشریه ایندیپندنت روز جمعه و طی گزارشی، نتایج تحقیق تیمی از محققان کانادایی در دانشگاه وسترن انتاریو این کشور را منتشر کرده است. بر اساس این تحقیق مشخص شده که فعالیت مغز انسان تا 10 دقیقه بعد از مرگ ادامه پیدا می‌کند.

فعالیت مغز انسان بعد از مرگ ادامه دارد!

به‌گفته ایندیپندنت، یافته‌های پژوهش محققان کانادایی درباره فعالیت مغز انسان بعد از مرگ می‌تواند با چالش‌های بسیاری در حوزه اخلاقی و پزشکی همراه باشد.

ماجرا از این قرار است که برخی از پزشکان کانادایی در یک بخش مراقبت‌های ویژه، متوجه ادامه فعالیت‌های مغزی یک بیمار بعد از اعلام مرگ او از نظر بالینی و کلینیکی شدند.

در واقع مرگ این فرد با طیفی از مشاهدات رایج در حوزه پزشکی مانند فقدان نبض و عدم واکنش مردمک چشم توسط پزشکان تایید شده بود؛ اما آزمایش‌های بعدی حاکی از این بود که مغز بیمار همچنان بعد از مرگ به کار خود ادامه داده و امواج مغزی آن شباهت زیادی با امواج مغزی فرد در حالت خواب عمیق داشته است.

مغز

پزشکان می‌گویند بعد از توقف ضربان قلب و فشار خون شریانی، همچنان شاهد ارسال تک موج بتا از مغز بیمار بوده‌اند و به باور آن‌ها، این مسئله می‌تواند با پیامدهای زیادی در حوزه پزشکی و اخلاق در مورد مسائلی مانند اهدای عضو همراه باشد.

البته بنا بر گزارش ایندیپندنت، از چهار فرد مورد بررسی در این آزمایش، تنها یک نفر فعالیت مغزی طولانی و رازآلودی بعد از مرگ داشته است و دیگران تقریبا همزمان با کاهش ضربان قلب با کاهش فعالیت مغزی مواجه شده بودند. با وجود این، عملکرد مغز این افراد نیز طی دقایقی بعد از مرگ تغییر کرده و همین مسئله منجر به این سوال شده که دقیقا بعد از مرگ چه اتفاقی برای مغز رخ می‌دهد؟

پزشکان تاکید کرده‌اند که در حال حاضر هر نوع نتیجه‌گیری درباره عملکرد مغز بعد از مرگ، آن هم با تکیه بر تنها یک مورد عجولانه است. محققان همچنین با اعلام سلامت کامل تجهیزات و امکانات مورد استفاده در این تحقیق، اعلام کرده‌اند که هیچ ایده‌ای درباره دلیل فعالیت مغز بعد از فوت ندارند.

گفتنی است که تا پیش از این تحقیق، دانشمندان بر این باور بودند که تقریبا تمام فعالیت‌های مغزی در یک مرحله و حدود یک دقیقه پس از مرگ متوقف می‌شود؛ اما مطالعات مذکور روی موش‌ها انجام شده بود و تاثیر آن‌ها در انسان بررسی نشده بود.

ایندیپندنت در پایان خاطرنشان می‌کند که در حال حاضر آنچه در مغز و بدن انسان بعد از مرگ اتفاق می‌افتد برای محققان ناشناخته است؛ ولی پیش از این و در سال گذشته میلادی نیز اثبات شده بود که ژن‌ها تا چند روز بعد از مرگ نه‌تنها به فعالیت خود ادامه می‌دهند بلکه فعال‌تر ظاهر می‌شوند.

همچنین شما را دعوت می‌کنیم مطلب معرفی و بررسی تراشه مغزی نورالینک ایلان ماسک را در گجت نیوز مطالعه کنید.

مطالب بیشتر در گجت نیوز:
نویز صورتی چیست و چگونه می‌تواند به خواب بهتر ما کمک کند؟ اگر زیاد کابوس می‌بینید، سلامت شما در خطر است! به لطف دانشمندان بریتانیایی، دیگر کودک ناشنوایی وجود نخواهد داشت بهترین ورزش های جهان برای کنترل فشار خون بالا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*