ناو پهپادبر چین

چین در اقدامی حیرت‌انگیز اولین ناو پهپادبر جهان را ساخته است

نیروی دریایی و هوایی چین در سال‌های اخیر به‌شدت مجهز شده است. حالا نیز شاهد انتشار خبر ساخت اولین ناو پهپادبر جهان توسط چین هستیم. کارکرد این کشتی غول‌پیکر در میدان جنگ چه خواهد بود؟

تا چند دهه پیش آمریکا و شوروی تنها کشورهایی بودند که می‌توانستند در عرصه نظامی حرفی برای گفتن داشته باشند. کشورهای دیگر نیز سلاح‌های مورد نیاز خود را از این دو کشور خریداری می‌کردند. هرچند شرایط کنونی با گذشته فرق دارد. چین توانسته در سال‌های اخیر به‌شکل قابل‌توجهی پیشرفت کند. نیروی هوایی چین از جنگنده‌های نسل پنجم بهره می‌برد و نیروی دریایی این کشور نیز هر روز ناوگان خود را بزرگتر و قدرتمندتر می‌کند.

تصمیم عجیب چین برای ساخت ناو پهپادبر

پیشرفت‌های نظامی چین سبب شده که زنگ هشدار برای مقامات آمریکایی به‌صدا در آيد. این موضوع زمانی مهم جلوه می‌کند که تنش شدید مربوط به تایوان را یادآوری کنیم. در اخبار نظامی نیز دیگر احتمال درگیری بین آمریکا و چین به‌طور کامل رد نمی‌شود. در جنگ احتمالی بین دو کشور آمریکا روی ناوهای هواپیمابر خود متکی خواهد بود؛ اما چین نیز دست بسته نخواهد بود. آنها اخیرا اولین ناو پهپادبر جهان را ساخته‌اند.

ناو پهپادبر چین

تصویر ماهواره‌ای منتشر شده از یک کارخانه کشتی‌سازی نشان می‌دهد که ارتش چین قصد دارد یک ناو اختصاصی پهپادبر را آماده نبرد کنند. کشتی خاص چینی تا حد زیادی به‌نسخه کوچک‌شده از یک ناو هواپیمابر شباهت دارد. کارشناسان نظامی تقریبا مطمئن هستند که این ناو برای پهپادهای بال ثابت استفاده خواهد شد.

طول عرشه پرواز ناو پهپادبر چین تقریبا یک‌سوم و عرض آن نیز نصف ناوهای هواپیمابر عادی است. همچنین می‌توان گفت که طول آن تقریبا نصف کشتی‌های تهاجهی آبی‌خاکی چین است که برای میزبانی از هلیکوپتر استفاده می‌شوند. بنابراین می‌توان با قطعیت گفت که کشتی جنگی جدید میزبان هواپیما یا هلیکوپتر نخواهد بود.

پهپاد

پهپاد ارتش چین

البته پیش از این نیز ناوهای مختلف میزبان پهپادها بوده‌اند؛ اما ساخت یک ناو اختصاصی پهپاد در جهان بی‌سابقه است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده عرشه پرواز ناو پهپادبر چین جدید مناسب هواگردهایی با طول بال تقریبا ۲۰ متر است. بدین ترتیب پهپادهای مختلف این کشور هیچ مشکلی برای حضور روی این کشتی نخواهند داشت.

همچنین ارتفاع پایین عرشه پرواز نشان می‌دهد که ناو پهپادبر چین به آشیانه اختصاصی برای تعمیر و نگهداری از هواپیما مجهز نشده است. همه این موارد تایید می‌کنند که تصویر ماهواره‌ای پروژه‌‌ای جذاب و منحصر‌به‌فرد از ارتش چین را نشان می‌دهد.

کاربرد ناو اختصاصی پهپاد در درگیری با آمریکا

نمی‌توان انکار کرد که پهپادها امروز نقش مهمی در میدان نبرد بازی می‌کنند. جنگ روسیه و اوکراین به‌خوبی نشان داده است که این جنگ‌افزارهای نسبتا ارزان‌قیمت تا چه‌اندازه کارساز هستند. مقامات چین نیز طبیعتا قصد دارند از پهپاد در دکترین نظامی خود استفاده کنند؛ اما مشکل اینجاست که برد عملیاتی پهپاد نسبتا محدود است و نمی‌تواند چندان از خطوط ساحلی فاصله بگیرد. هرچند اضافه شدن ناو پهپادبر چین می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

ناو هواپیمابر چین

ناو هواپیمابر چین

کارشناسان نظامی بر این باور هستند که چین قصد دارد از سامانه‌های A2/AD در برابر آمریکا استفاده کند. در واقع چین پذیرفته است که از نظر فناوری نظامی توان رقابت با آمریکا را ندارد؛ اما این به‌معنی پذیرش شکست نیست. آنها می‌خواهند شرایط را طوری رقم بزنند که دشمن نتواند نیروهای آفندی اصلی خود (از جمله ناو هواپیمابر) را وارد محدوده عملیاتی کند.

اگر هم دشمن توانست وارد محدوده عملیاتی شود، باید به‌طرق مختلف فضای حیاتی و آزادی عمل آن را محدود کرد. بر اساس همین استراتژی نیز چین به‌شدت در حال توسعه موشک‌های هایپرسونیک ضدکشتی است. هرچند که آنها سناریوهای مختلف را در نظر گرفته‌اند. ساخت ناو اختصاصی پهپاد قطعا هزینه پایین‌تری در مقایسه با ناو هواپیمابر دارد. اما می‌تواند برای انجام عملیات‌ها و ماموریت‌های مختلف کارایی داشته باشد.

در صورتی که چین بخواهد چند ناو پهپادبر را در کنار موشک‌های پرتعداد و دیگر سامانه‌های آفندی و پدافندی استفاده کند، قطعا کار برای نیروهای آمریکایی آسان نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:
اروپایی ها به دنبال ساخت گنبد آهنین بومی خودشان هستند پرواز خطرناک‌ترین بمب افکن آمریکا بر فراز آسمان + عکس ارتش چین از توانایی‌های جدید خود در جنگ الکترونیک پرده برداشت چرا عصر ناو هواپیمابر سر آمده است؟ پهپاد زیر آب Manta Ray؛ کوسه غول پیکر در اقیانوس‌ها

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*