تصاویر مردم کره شمالی

مردم کره شمالی از دریچه دوربین عکاسان: تصاویری که تا به حال ندیده‌اید

یک عکاس انگلیسی با سفر به یکی از مرموزترین کشورهای جهان، تصاویری از زندگی روزمره و عادی مردم کره شمالی را ثبت کرده که هیچ‌کجا ندیده‌اید.

طارق زائدی نام یک عکاس جسور است که سفری به کشور منزوی و مرموز کره شمالی را ترتیب می‌دهد تا تصاویری از زندگی روزمره مردمان این سرزمین را ثبت کند؛ اما این سفر با چالش‌های منحصر به فردی همراه است.

به گفته زائدی، مقامات کره شمالی نظارت دقیقی بر فعالیت‌های او داشته‌اند و در پایان هر روز، عکس‌های او را بررسی می‌کردند. هر عکسی که به نظر آنها نامناسب بود بدون هیچ‌گونه اغماض حذف می‌شد.

با وجود این محدودیت‌ها، زائدی موفق به ثبت تصاویری دیدنی از کره شمالی شده است. او دو بار قبل از شیوع ویروس کرونا به این کشور سفر می‌کند و فرصت این را به‌دست میاورد تا «چیزهای عادی در یک کشور عجیب» را با لنز دوربین خود به تصویر بکشد.

تصاویر مردم کره شمالی

همراهان همیشگی زائدی در این سفر دو راهنمای کره‌ای هستند که نقش ناظر را نیز بر عهده دارند. آنها در تمام لحظات کنار زائدی حضور دارند و به او اجازه نمی‌دهند از هر چیزی که می‌خواهد عکس بگیرد.

زائدی در گفتگو با وبسایت PetaPixel، از تجربیات خود در کره شمالی می‌گوید:

راهنماها به‌طور دائم عکس‌هایم را چک می‌کردند و هر عکسی را که مغایر با معیارهای آنها بود، بدون معطلی حذف می‌کردند. آنها کیفیت تصاویر را بسیار مهم می‌دانستند و مدام به من گوشزد می‌کردند که باید عکس‌های بهتری بگیرم.

با وجود این محدودیت‌ها، زائدی از سفر خود به کره شمالی پشیمان نیست و تصاویری که ثبت کرده، گویای زندگی روزمره مردمان این کشور و فرهنگ منحصر به فرد آنها است.

این تصاویر روایتگر زندگی واقعی مردم کره شمالی هستند

عکس‌های زائدی دریچه‌ای را به سوی کره شمالی می‌گشاید؛ کشوری که برای بسیاری ناشناخته است و به ما کمک می‌کند تا این سرزمین را از زاویه دیدی متفاوت ببینیم. این دیدنی ها و مناظر در کره شمالی کم نیستند.

تصاویر مردم کره شمالی

توضیحات عکس: در دامنه کوه و در سایه‌سار درختان، بساط پیک‌نیک پهن شده و مردم از صرف ناهار در طبیعت لذت می‌برند. مقصد آنها، آبشارهای اولیم است که نامشان برگرفته از واژه‌ای کره‌ای به معنای پژواک یا ارتعاش است. نامی که با غرش پرطنین آبشار که تا شعاع چهار کیلومتری به گوش می‌رسد، همخوانی کامل دارد.

تصاویر مردم کره شمالی

توضیحات عکس: دورنمای شهر پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی، از فراز برج ایده‌جوچه منظره‌ای تماشایی و حیرت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. در گوشه بالا سمت راست تصویر، بنای یادبود تأسیس حزب خودنمایی می‌کند که نمادی از اتحاد طبقه کارگر، کشاورزان و روشنفکران در این کشور است.

برج ایده‌جوچه با ارتفاع ۱۷۰ متری خود یکی از بلندترین سازه‌های کره شمالی به شمار می‌رود و به عنوان نمادی از ایدئولوژی جوچه، فلسفه سیاسی حاکم بر این کشور شناخته می‌شود.

طارق زائدی می‌گوید که در بازدید اخیرش از کره شمالی، مقامات این کشور طبق روال معمول سایر کشورها اجازه عکاسی از اماکن نظامی را به او نداده‌اند. حتی اجازه عکاسی از افراد به‌صورت تکی هم در کره شمالی ممنوع است و فقط می‌توانید عکس‌های گروهی را ثبت کنید.

او می‌گوید که بیشتر عکس‌هایش را در حال حرکت و از داخل ماشین‌های در حال تردد در خیابان گرفته است. عکاسی از بناهای یادبود رسمی نیز با همراهی راهنماها انجام گرفته است.

نکته قابل توجهی که این عکاس می‌گوید، این است که راهنماها به‌طور دائم عکس‌های او را چک می‌کردند و درخواست حذف عکس‌های خاصی را داشتند. او می‌گوید زمانی که علت حذف عکس‌هایی غیرنظامی را از راهنماها می‌پرسیده، آن‌ها می‌گفتند که عکس‌ها خیلی زیبا نبوده و او باید عکس‌های بهتری را ثبت کند! این دخالت در کار عکاسی واقعاً خنده‌دار است.

تصاویر مردم کره شمالی

توضیحات عکس: در حاشیه رودخانه‌ای که در مسیر بین آبشارهای اولیم و هام‌هونگ قرار دارد، مردم مشغول شستشوی ماشین و جمع‌آوری شن و ماسه هستند.

تصاویر مردم کره شمالی

توضیحات عکس: مردی با یونیفرم نظامی، مراقب افرادی است که در نزدیکی وونسان در حال شنا هستند.

تصاویر مردم کره شمالی

توضیحات عکس: در لابی هتل کومگانسان در کوه کومگان، یک باربر و زنی دیده می‌شوند. این هتل محل برگزاری دیدارهای دو کره‌ای برای خانواده‌های جدا شده از هم است. منطقه گردشگری کوه کومگان.

تصاویر مردم کره شمالی

توضیحات عکس: تندیس عظیم مانسوئه. مجسمه‌های برنزی عظیم از رهبر کیم ایل سونگ و رهبر کیم جونگ ایل، در مرکز شهر پیونگ یانگ. تصویری که روز قبل از روز آزادی گرفته شده است، جایی که پرسنل نظامی برای ادای احترام و تقدیم گل به رهبران از این بنا بازدید می‌کنند. روز آزادی یکی از مهم‌ترین روزهای کره شمالی است که به مناسبت آزادی این کشور از ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم جشن گرفته می‌شود.

زمانی که زایدی به کره شمالی رسید، قبل از ورود به این کشور منزوی، تجهیزات او مورد بازرسی و ثبت قرار گرفت. سپس او در سراسر کره شمالی سفر کرد و از داندونگ در مرز چین تا منطقه غیرنظامی در جنوب را بازدید کرد.

این عکاس می‌گوید مردم خونگرم و مهمان‌نواز بودند، هرچند با بالا بردن دوربینش واکنش‌های متفاوتی دریافت کرد.

او در مورد رفتار مردم کره شمالی می‌گوید:

به طور کلی کودکان مشکلی با عکس گرفتن من نداشتند و بزرگسالان نیز پس از چند دقیقه درخواست مودبانه به من اجازه عکس گرفتن می‌دادند، البته این موضوع به محل حضور ما هم بستگی داشت.

برای مثال وقتی دوربینم را در مترو به طرف مردم می‌گرفتم، همه آن‌ها با خجالت سرشان را پایین می‌انداختند تا در عکس‌های من دیده نشوند. مطمئن نیستم که این به خاطر تفاوت‌های فرهنگی، خجالتی بودن و یا کمبود فرهنگ عکاسی در این منطقه بود. درست مثل هر جای دیگری از دنیا، من فقط از کسانی که مایل به عکس گرفتن بودند، عکس گرفتم و به کسانی که تمایلی نداشتند، احترام گذاشتم.

تصاویر مردم کره شمالی

توضیحات عکس: دختری در مهدکودک چانگنام، در شهر چُنگجین، استان هامگیونگ شمالی، مشغول نواختن ویولنسل است.

تصاویر مردم کره شمالی

توضیحات عکس: در خانه یک کشاورز در مزرعه تعاونی میگوک، ساریوون، یک لباس نظامی آویز کرده که با مدال‌های متعددی تزئین شده جلب توجه می‌کند.

تصاویر مردم کره شمالی

توضیحات عکس: ثبت لحظه‌ای خصوصی میان نگهبانان ورودی کتابخانه مرکزی که در پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی واقع شده است.

کلاس نقاشی کودکان در کره شمالی

توضیحات عکس: کلاس نقاشی در کاخ کودکان مانگیونگده در پیونگ یانگ.

زائدی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ و با هدف شرکت در یک مسابقه عکاسی، به کره شمالی سفر کرده است. او نهایت استفاده را برد و موفق شد تصاویری را از زندگی روزمره در کره شمالی ثبت کند. این مجموعه عکس‌ها حالا در کتابی با عنوان «کره شمالی:‌ بهشت مردم» منتشر شده است.

در گجت نیوز بخوانید:
دروازه جهنم جدید کره شمالی به روی دنیا باز شد + ویدیو سلاح مخوف جدید کره شمالی با موفقیت آزمایش شد عکاس شجاع، ترسناک ترین تصاویر از کره شمالی را پخش کرد هکرهای کره شمالی در سال ۲۰۲۳ دنیا را بیچاره کرده‌اند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*