خودروها در ایران

کدام خودروها در ایران بیشترین میزان تولید را در سال 1402 داشته‌اند؟

تولید خودرو در سال گذشته به نسبت سال‌های قبل با رشد همراه بوده؛ اما کدام خودروها در ایران عنوان پرتیراژترین محصولات ۱۴۰۲ را دریافت کرده‌اند؟

با عنایت به آخرین اخبار خودرو در کشور، سال ۱۴۰۲ تولیدات شرکت های خودروسازی داخلی و مونتاژی پیشرفت قابل توجه و ملموسی داشته و از این حیث می‌توان این موضوع را مثبت تلقی کرد. اما روی دیگر سکه، تزریق این خودروهای تولیدی به بازار برای کنترل و کاهش قیمت‌هاست که ظاهراً این مهم عملی نشده و همچنان بازار خودرو کشورمان در سیاهی مطلق به سر می‌برد. در ادامه به بررسی آمار دقیق تولیدات خودروسازان داخلی می‌پردازیم.

آمار تولید خودروها در ایران به تفکیک برند

در سال 1402، خودروسازان داخلی مجموعا ۱ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۸۵۶ دستگاه انواع خودرو تولید کرده‌اند. خودروهای سواری با تیراژ تولید 1 میلیون و ۱۳۱ هزار و ۹۰۶ دستگاه، ۸۴.۵ درصد از تولید خودروی کشور را در اختیار دارند. ایران خودرو و سایپا نیز به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در کشور، بیشترین و پرتیراژترین محصولات این لیست را به خود اختصاص داده‌اند.

جدول پرتیراژترین خودروهای داخلی سال 1402

رتبه تولیدنام شرکتنام محصولتیراژ تولید (دستگاه)
۱سایپاکوییک۱۹۵,۲۶۲
۲ایران خودروپژو پارس۱۵۸,۰۷۸
۳ایران خودروپژو ۲۰۷۱۳۱,۴۸۲
۴سایپاساینا۱۱۶,۳۹۱
۵ایران خودرودنا۸۶,۸۹۲
۶ایران خودروسورن۶۲,۵۳۹
۷سایپاتیبا۵۰,۷۳۲
۸سایپاشاهین۵۰,۷۱۳
۹ایران خودروتارا۴۹,۸۴۰
۱۰ایران خودرورانا۲۴,۱۴۹

طبق جدول بالا از آمار تولید خودروها در ایران، گروه صنعتی ایران خودرو سال گذشته با تولید 516 هزار و 710 دستگاه و سایپا با 364 هزار و 139 دستگاه انواع سواری، طبق سنت سال‌های اخیر همچنان بیشترین سهم تولید و فروش بازار را در اختیار دارند. ایران خودرو با 6 خودرو تولیدی خود در صدر جدول تولید محصولات پرتعداد قرار دارد. نام 4 محصول سایپا نیز در این جدول دیده می‌شود.

خودروها در ایران

هر چند ایران خودرو با 6 محصول حضور پررنگ و لعابی دارد، اما این کوییک سایپاست که توانسته است رتبه اول بیشترین تولید را به خود اختصاص بدهد. در سال گذشته در مجموع ۱۹۵,۲۶۲ دستگاه از خانواده کوییک در گروه خودروسازی سایپا تولید شده است. خانواده پژو پارس ایران خودرو نیز با ۱۵۸,۰۷۸ دستگاه دومین محصولی است که بیشترین میزان تولید را داشته است. این دو خودرو تنها خانواده محصولی هستند که در مقیاسی بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه تولید شده‌اند. پژو ۲۰۷ و ساینا هم به ترتیب با ۱۳۱,۴۸۲ و ۱۱۶,۳۹۱ دستگاه در رتبه سوم و چهارم قرار می‌گیرند.

دنا، سورن، تیبا و شاهین هم خودروهای بعدی این لیست هستند که میزان تولید آنها بالاتر از ۵۰ هزار دستگاه بوده است. تارا ایران خودرو نیز در سال گذشته آمار تولید ۴۹,۸۴۰ دستگاه را به ثبت رساند. رانا ایران خودرو با ۲۴,۱۴۹ دستگاه در رتبه دهم این لیست قرار می‌گیرد.

جدول پرتیراژترین خودروهای مونتاژی سال 1402

رتبه تولیدنام شرکتمحصولتیراژ تولید (دستگاه)
۱مدیران خودروام وی ام ایکس ۳۳۳۱,۷۱۹
۲کرمان موتورجک جی ۴۲۳,۴۸۸
۳مدیران خودروتیگو ۷۲۳,۳۹۲
۴مدیران خودروام وی ام ایکس ۵۵۱۷,۷۵۵
۵مدیران خودروتیگو ۸۱۷,۵۲۶
۶مدیران خودرواف ایکس۱۶,۹۳۷
۷بهمن موتورفیدلیتی۱۴,۹۷۲
۸مدیران خودروآریزو ۵۱۴,۷۳۰
۹مدیران خودروآریزو ۶۱۳,۳۵۹
۱۰مدیران خودروایکس ۳۳ کراس۱۱,۹۷۶
۱۱ایران خودروهایما اس ۷ توربو۱۱,۶۳۰
۱۲کرمان موتورجک اس ۵۱۱,۱۰۷
۱۳کرمان موتورجک جی ۷۱۰,۹۱۶
14آرین پارس موتورلاماری ایما۹,۴۴۴

در این جدول غیر از هایما اس ۷ توربو ایران خودرو، هیچ یک از محصولات دو خودروساز بزرگ حضور ندارد و سایر خودروی پرتیراژ دیگر همگی از تولیدات بخش خصوصی به‌شمار می‌آیند. همچنین مدیران خودرو با 7 محصول بیشترین نماینده را دارد. ام وی ام ایکس ۳۳ مدیران خودرو با ۳۱,۷۱۹ دستگاه توانسته است رتبه اول این جدول را به خود اختصاص بدهد و به‌عنوان پرتیراژترین خودرو داخلی شناخته شود. جک جی ۴ کرمان موتور ۲۳,۴۸۸ و تیگو ۷ مدیران خودرو با ۲۳,۳۹۲ دستگاه رتبه‌های بعدی این جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

خودروها در ایران

رتبه‌های چهارم تا ششم این جدول به ام وی ام ایکس ۵۵ با تیراژ ۱۷,۷۵۵، تیگو ۸ با ۱۷,۵۲۶ و اف ایکس با ۱۶,۹۳۷ دستگاه تعلق دارد. فیدلیتی با ۱۴,۹۷۲ دستگاه تنها نماینده بهمن موتور در بین پرتیراژترین‌هاست. آریزو ۵ با ۱۴,۷۳۰ دستگاه در جایگاه هشتم، آریزو ۶ با ۱۳,۳۵۹ و ایکس ۳۳ کراس با ۱۱,۹۷۶ دستگاه در رتبه‌های نهم و دهم قرار دارند. جایگاه بعدی این جدول به هایما اس ۷ توربو تعلق دارد. در سال گذشته ۱۱,۶۳۰ دستگاه از این خودرو تولید شده است. جایگاه دوازدهم و سیزدهم جدول نیز به دو خودروی جک اس ۵ با تیراژ ۱۱,۱۰۷ و جک جی ۷ با تولید ۱۰,۹۱۶ دستگاه از گروه کرمان موتور تعلق دارد. لاماری ایما آرین پارس موتور نیز با تیراژ ۹,۴۴۴ دستگاه در انتهای این جدول قرار داده شده است.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
گزارش وضعیت بازار خودرو ایران در ۸ خرداد ۱۴۰۳؛ ریزش قیمت در بازاری که مشتری ندارد انتشار آمار عجیب و غریب ثبت نام خرید خودروهای برقی مونتاژکاران ماشین چینی در ایران، ۳۰۰ برابر بیشتر از واردات خودرو ارز دریافت کرده‌اند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*