ماهواره چینی ایلان ماسک

چینی ها با لشکر ۱۰ هزار ماهواره ای به جنگ ایلان ماسک می‌روند

جاه‌طلبی‌های چین در عرصه فضایی تمامی ندارد. چینی ها می‌خواهند علاوه بر ساخت پایگاه دائمی در ماه، ۱۰ هزار ماهواره را روانه مدار زمین کنند تا ایلان ماسک و پروژه استارلینک را از نفس بیندازند.

ایلان ماسک توانست با استارلینک نام اینترنت ماهواره ای را در سرتاسر جهان مطرح کند. شرکت اسپیس ایکس موفق شده تاکنون ۵۸۷۴ ماهواره را به فضا ارسال کند. این میزان سبب شده که اینترنت پرسرعت ماهواره ای در بسیاری از نقاط زمین در دسترس باشد. حتی ایلان ماسک قصد دارد با همکاری برخی اپراتورها اینترنت ماهواره ای را به‌صورت مستقیم به گوشی‌های هوشمند عادی بیاورند. همین نیز سبب شده که شرکت‌های دیگر برای ارائه اینترنت ماهواره ای وسوسه شوند.

رقابت ماهواره ای چینی ها با ایلان ماسک حسابی داغ شده است

ماهواره چینی ایلان ماسک

ایلان ماسک پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد در نتیجه پروژه استارلینک تعداد ۴۲ هزار ماهواره را به مدار پایینی زمین بفرستد. حالا نیز یک شرکت چینی اعلام کرده است می‌خواهد با ارسال ۱۰ هزار ماهواره ایلان ماسک را به چالش بکشد. این شرکت چینی Hongqing Technology نام دارد و قصد دارد پروژه اینترنت ماهواره ای Honghu-3 را عملیاتی کند.

شرکت چینی ۴ خرداد ماه درخواست رسمی خود را به اتحادیه بین‌المللی مخابرات ارسال کرد. متاسفانه اطلاعات زیادی در مورد این پروژه منتشر نشده است. هرچند Hongqing Technology سومین شرکت چینی است که می‌خواهد با ارسال تعداد زیادی ماهواره ایلان ماسک را به چالش بکشد. ظاهرا دولت چین نیز کاملا از این تلاش‌ها حمایت می‌کند؛ زیرا قصد دارد یک مرکز فضایی تجاری را در بندر ون‌چانگ بسازند. این مرکز می‌تواند شرایط لازم برای ارسال تعداد زیادی ماهواره را به فضا فراهم کند.

گفته می‌شود که ماهواره های جدید چینی با راکت Zhuque-3 به فضا ارسال خواهند شد. این راکت‌ها چندبار مصرف هستند و قرار است اولین پرواز آزمایشی خود را در سال ۲۰۲۵ انجام دهند. منابع چینی اعلام کرده‌اند که راکت Zhuque-3 قادر است تعداد زیادی ماهواره به وزن ۲۱ تن را در مدار زمین قرار دهد.

ماهواره چینی ایلان ماسک

رقابت ماهواره های چینی با پروژه استارلینک ایلان ماسک نشان می‌دهد که اینترنت ماهواره ای آینده‌ای درخشان را پیش رو دارد. هرچند چنین چیزی خبر بسیار بدی برای علاقه‌مندان به دنیای نجوم قرار می‌گیرد. ایلان ماسک پیشتر پروژه‌های جذابی همچون نورالینک و هایپرلوپ را ارائه داده بود؛ اما هیچکدام به اندازه استارلینک با انتقادات گسترده مواجه نشدند.

حضور پرتعداد ماهواره ها در مدار زمین سبب شده مشکل آلودگی نوری کاملا جدی شود. اخترشناسان آماتور نمی‌توانند همچون گذشته اجرام آسمانی را با تلسکوپ‌های خود مشاهده کنند. تلسکوپ‌های پیشرفته زمینی نیز در ثبت تصاویر واضح از اجرام آسمامی دور با مشکل مواجه خواهند شد. همچنین تعداد بسیار زیاد ماهواره‌ها سبب خواهد شد که برخی از آنها در میدان دید تلسکوپ‌های پیشرفته قرار بگیرند.

هرچند که مشکلات رقابت ماهواره ای چینی ها با ایلان ماسک به همین‌جا ختم نمی‌شود. هزاران ماهواره استارلینک هم‌اکنون در مدار زمین قرار دارند و قرار است چند ده هزار ماهواره دیگر نیز اضافه شوند. در این حالت احتمال برخورد ماهواره‌ها با هم بسیار بالا خواهد رفت. همچنین بخش زیادی از این ماهواره ها پس از مدتی منسوخ خواهند شد و مشکل جدی زباله‌‌های فضایی را بدتر خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:
آمار کاربران متصل به اینترنت ماهواره ای استارلینک منتشر شد تماس ماهواره ای آیفون را فراموش کنید؛ آپدیت جدید گوگل برای اندروید اینجاست ایلان ماسک قیمت اینترنت ماهواره ای استرلینک را دو برابر کرد! اتحاد گوگل و اپراتورهای موبایل آمریکایی برای اتصال گوشی های معمولی به اینترنت ماهواره ای

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*