اتصال گوشی های معمولی به اینترنت ماهواره ای

اتحاد گوگل و اپراتورهای موبایل آمریکایی برای اتصال گوشی های معمولی به اینترنت ماهواره ای

کمپانی گوگل با همکاری دو اپراتور بزرگ موبایل در آمریکا و برای رقابت با استارلینک جهت اتصال گوشی های معمولی به اینترنت ماهواره ای تلاش می‌کند.

مدتی است که اینترنت ماهواره ای استارلینک شرکت اسپیس ایکس، یکی از شرکت های ایلان ماسک، حسابی مورد توجه مردم قرار گرفته است. یک بستر اینترنتی با استفاده ماهواره که به‌جای خطوط اینترنتی بین‌المللی معمول، با خرید اشتراک و گیرنده مخصوص می‌توان از اینترنت آزاد و بدون محدودیت لذت برد. اما شاید خرید یک اشتراک جداگانه و تهیه ملزومات اینترنت استارلینک، حتی برای مردم خارج از کشور نیز امکان‌پذیر نباشد. پس اگر بتوان بستری برای اتصال گوشی های هوشمند معمولی به اینترنت ماهواره ای به‌وجود آورد مسلما یک رقابت شدید بین این سرویس جدید و استارلینک به‌وجود خواهد آمد. حال شرکت گوگل به‌همراه دو اپراتور بزرگ Vodafone و AT&T در جهت اجرای این طرح همکاری خواهند کرد.

تلاش برای اتصال گوشی های معمولی به اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره‌ای بر روی گوشی‌ها

اجرای این طرح در ابتدا توسط شرکت مخابراتی Vodafone با سرمایه‌گذاری در شرکت ماهواره‌ای LEO انجام شد. اما به‌مرور شرکت‌های Google وAT&T به این پروژه چراغ سبز همکاری نشان دادند. قرار است تا طرح نهایی این ایده با سرمایه‌گذاری در شرکت AST Space Mobile انجام بگیرد. گفتنی است اپراتور AT&T یک شریک قدیمی برای شرکت ذکر شده محسوب می‌شود که در حال کار روی راه‌اندازی یک سرویس ماهواره‌ای تلفن همراه است.

بودجه جدید این طرح شامل ۱۵۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری استراتژیک، به‌علاوه طرحی برای جذب ۵۱.۵ میلیون دلار از تسهیلات بدهی AST اسپیس موبایل است. مجموع ارقام ذکر شده نشان از سرمایه‌‌گذاری ۲۰۶.۵ میلیون دلاری در این طرح خواهد داشت.

اینترنت ماهواره‌ای بر روی گوشی‌ها

یک از شرکای اصلی این طرح کمپانی گوگل است که با AST اسپیس موبایل در زمینه توسعه محصولات، آزمایش و طرح پیاده‌سازی اینترنت پرسرعت نسل جدید و ماهواره ای در اندروید همکاری می‌کند. با توجه به فرضیه شرکت AST این سرویس از تلفن‌های هوشمند معمولی اندرویدی برای اتصال به اینترنت ماهواره ای استفاده می‌کند که به‌نظر گام بسیار مهمی در تحول سرویس اینترنت جهانی به‌شمار می‌رود. طبق آمار موجود تا اواخر سال ۲۰۲۳ سهم سیستم عامل اندروید از بازار جهانی موبایل حدود ۸۰ درصد بوده است.

آبل آولان (Abel Avellan)، مدیر اجرایی AST Space Mobile در مورد ایجاد بستری برای استفاده از اینترنت ماهواره ای روی گوشی های معمولی گفت:

فناوری ماهواره به موبایل برای تامین اینترنت موبایل در مناطق صعب‌العبور مناسب است. اما فناوری شرکت AST می‌تواند روی پوشش ماهواره‌ای در بخش‌های مجزا از مناطق دارای مجوز کار کند. این سرمایه‌گذاری در کنار همکاری‌های قبلی سایر رهبران در اکوسیستم بی‌سیم از جمله Rakuten، American Tower و Bell Canada انجام می‌شود که همگی نه‌تنها مالکان بخشی از شرکت ما هستند، بلکه به‌عنوان شرکای فناوری و مشتریان ما نیز خدمت می‌کنند‌. این نشان‌دهنده توانایی بالای ما برای ارائه یک آینده روشن با پهنای باند سلولی بدون مرز است.

اینترنت ماهواره‌ای بر روی گوشی‌ها

شرکت AST کاملا مطمئن است که استفاده از ماهواره‎‌های LEO برای اتصال مستقیم به گوشی های هوشمند کاملا عملی خواهد شد و به‌عنوان اولین شرکت خود را در این عرصه معرفی می‌کند. این در حالی است که شرکت SpaceX و Lynk نیز در حال کار روی طرحی مشابه شرکت AST هستند. لازم به ذکر است شرکت AST در صدر بیشترین مشارکت اپراتوری در سطح جهان با همکاری ۴۰ اپراتور بزرگ جهانی است که بیش از ۲ میلیارد مشترک در جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

پس با این وجود به‌زودی اپراتورهای مطرح موبایل آمریکا و بعدها سایر اپراتورهای موبایلی در سطح جهان نقش کلیدی در راستای اجرای طرح اینترنت ماهواره ای روی گوشی‌ها خواهند داشت و بدون شک آینده اینترنت جهان از همین طرح رقم خواهد خورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*